نماد سایت پایگاه خبری هفت گرد

سید محمود دعایی؛ مردی که قلبش صندوقچه اسرار بود!

سید محمود دعایی روحانی و سیاستمدار و عضو مجمع روحانیون مبارز از سال ۱۳۶۶ تا ۱۴۰۱ سرپرست موسسه اطلاعات از سال ۱۳۵۹ تا ۱۵ خرداد ۱۴۰۱ و نماینده شش دوره ابتدایی مجلس شورای اسلامی تا سال ۱۳۸۳ بود.

به گزارش هفت‌گرد، محمود دعایی که رئیس موسسه مطبوعاتی اطلاعات بود، روز یکشنبه، ۱۵ خرداد (۵ ژوئن)، در سن ۸۱ سالگی درگذشت. او متولد یزد و بزرگ‌شده کرمان بود. از سال ۱۳۴۶ تا ۱۳۵۷ به مدت ۱۱ سال، یکی از نزدیک‌ترین روحانیان به امام خمینی(ره) در دوران تبعیدش در عراق، به‌حساب می‌آمد.
حجت الاسلام والمسلمین دعایی قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در خارج و داخل ایران از فعالان سیاسی بوده و در طول این مدت به اروپا و کشورهای خاورمیانه (چون سوریه، لبنان، اردن، عربستان، پاکستان و افغانستان) سفر کرد.

پیشینه تحصیلات حجت‌الاسلام دعایی

دعایی بعد از پایان دوران دبیرستان به حوزه علمیه کرمان رفت و فراگیری علوم دینی را آغاز کرد. دعایی سطوح اولیه حوزوی را در کرمان پشت سر گذاشت و پس از آن راهی حوزه علمیه قم شد. او توانست در سال۱۳۴۶ سطوح عالیه را به پایان برساند و در همان سال بود که تحت تعقیب عوامل رژیم شاه قرار گرفت و به همین دلیل مخفیانه به عراق رفت و ادامه تحصیلاتش را در عراق از سر گرفت.

دعایی و انقلاب اسلامی

حجت‌الاسلام دعایی یکی از همراهان امام خمینی (ره) در دوران اقامت او در شهر نجف بود. دعایی همچنین سفیر ایران در عراق طی سال‌های ۱۳۵۷ تا ۱۳۵۸ بود. در سال ۱۳۹۳ نشان افتخار جهادگر عرصه فرهنگ و هنر به او اهدا شد.

او بعد از انقلاب در اوائل سال ۱۳۵۸ به‌عنوان سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق عازم بغداد شد و به‌دنبال اعتراض به دخالت‌های مامورین عراقی در امور داخلی ایران به دستور وزارت خارجه در اسفند ۱۳۵۸ به ایران بازگشت. پس از آن مدتی در دفتر امام خمینی (ره) اشتغال و از طرف ایشان اجازه دریافت وجوهات شرعیه را نیز داشت و سپس به دستور ایشان در اردیبهشت ۱۳۵۹ به سرپرستی موسسه اطلاعات منصوب شد. دوران مدیریت ۴۲ ساله محمود دعایی در روزنامه اطلاعات، با تبدیل شدن این روزنامه به یکی از غیر‌سیاسی‌ترین روزنامه‌های ایران همراه بود. دعایی این روزنامه را از رقابت‌های سیاسی جاری دور نگه داشت و صرفا به انتشار اخبار رسمی دولتی و حکومتی اکتفا کرد.

فعالیتهای سیاسی حجت‌الاسلام دعایی

امامت جمعه کرمان، نمایندگى مجلس خبرگان قانون اساسى، نمایندگى دوره اول مجلس شوراى اسلامى، مشاور فرهنگى ریاست جمهورى (آیت‌‌الله خامنه‌اى)، نمایندگى مجلس خبرگان رهبرى دوم از کرمان، مشاور فرهنگى وزارت امور خارجه، عضو هیات علمى و هیات امناى دائره‌المعارف بزرگ اسلامى و ریاست هیات امناى بنیاد فرهنگ و اندیشه معاصر، از جمله فعالیت‌های دعایی در طول سال‌های پربار عمرش بود.

کتاب خاطرات؛ جذاب و خواندنی  

این کتاب بازگو کننده گوشه‌هایی از خاطرات جذاب و به یادماندنی و خواندنی دعایی است که سال‌های متمادی در راه مبارزه با رژیم ستم‌شاهی گام برداشته و همواره در همه حال در کنار امام خمینی (ره) به مبارزه سیاسی خود ادامه داده است. این روحانی مبارز در روایتی که از دوران فعالیت‌های سیاسی خود دارد به نکاتی اشاره می‌کند که تاکنون در کمتر جایی گفته و شنیده شده است. به همین دلیل است که برخی وی را صندوقچه اسرار انقلاب می‌دانند.

خروج از نسخه موبایل