نماد سایت پایگاه خبری هفت گرد

بدون منابع مالی کافی، با بهترین پژوهشگران نمی‌توان به اهداف رسید

ماده اولیه پژوهش، منابع مالی است و حتماً باید این منابع مالی فراهم باشد. اگر ما بهترین محققان را در اختیار داشته باشیم، ولی منابع مالی کافی وجود نداشته باشد، قطعاً  اهداف محقق نمی‌شود.

به گزارش هفت‌گرد، رییس دانشگاه تهران ضمن بیان این‌که بدون منابع مالی کافی حتی با بهترین پژوهشگران نمی‌توان به اهداف رسید؛ به برنامه این دانشگاه برای کاهش وابستگی به منابع مالی دولت و حرکت به سمت فناوری و نوآوری اشاره کرد و گفت: در دوره چهار ساله مدیریت جدید دانشگاه، ریل‌گذاری‌های جدید انجام خواهد شد و امیدوارم در دوره مدیریت چهار ساله که برای دوره مدیریت ما تعریف‌شده، شاهد این باشیم که وجه غالب دانشگاه تهران، وجه دانشگاه نسل سوم و دانشگاه کارآفرین شود و حتماً ریل‌گذاری‌های آن انجام خواهد شد.

محمد مقیمی می‌گوید:«در راستای هدف‌گذاری‌های انجام شده برای فعالیت‌های توسعه‌ای در بخش پژوهش و فناوری و دانش‌بنیان‌ها، در حال بررسی ظرفیت‌های منابع مالی و روش‌های تامین منابع مالی هستیم، ولی متاسفانه این موضوع کم‌تر جزو مهارت‌های دانشگاهیان ‌بوده و عمدتاً دانشگاه‌ها به جنبه‌های تحقیق و پژوهش پرداخته‌اند. ما معاونت توسعه سرمایه‌گذاری دانشگاه تهران را مامور کردیم و این معاونت در حال کار بر روی سناریوهای تامین مالی هستند.

رییس دانشگاه تهران با اشاره به اقدامات انجام شده در این حوزه توضیح داد: خوشبختانه تلاش‌هایی در بحث بودجه ۱۴۰۱ و در قانون جهش تولید ابلاغی از سوی مجلس شورای اسلامی که قابلیت اجرایی دارد، انجام شده است. همچنین در حال حاضر ظرفیت‌های خوبی برای استفاده از منابع مالی ارزی ایجاد شده است. در کنار همه این‌ها تبدیل به احسن خیلی از امکانات و تجهیزاتی که در دانشگاه تهران وجود دارد، در دستور کار است.

وی افزود: در کنار این هم فعالیت‌های کارآفرینانه و درآمدزای دانشگاه تهران، در حال انجام است و امیدواریم به مرور شاهد این باشیم که وابستگی ما به منابع مالی دولت کاهش پیدا کند و درآمدهایی که متکی به فعالیت‌های کارآفرینانه و تجاری‌سازی فعالیت‌ها در دانشگاه تهران است، وجه غالب باشد.

مقیمی خاطر نشان کرد: در سال‌های اول حتماً چالش‌های کمبود منابع مالی پژوهش، همچنان ادامه خواهد داشت؛ ولی امیدواریم که این چالش به مرور برطرف شود و اتکای ما به منابع مالی خود دانشگاه باشد

او با اشاره به گام‌هایی که در سال‌های گذشته در این راستا برداشته شده، گفت: قطعاً در دوره جدید مدیریت باید گام‌های ما، گام‌های محکم‌تر و بلندتری باشد. هرچه بتوانیم برنامه‌های دقیق‌تر و هدف‌گذاری‌شده‌تر داشته باشیم، قطعاً این فاصله را می‌توانیم کوتاه‌تر کنیم.

مقیمی با بیان این‌که در دوره چهار ساله مدیریت جدید دانشگاه، ریل‌گذاری‌های جدید انجام خواهد شد، گفت: من امیدوارم ظرف این دوره مدیریت چهار ساله که برای دوره مدیریت ما تعریف‌شده، شاهد این باشیم که وجه غالب دانشگاه تهران، وجه دانشگاه نسل سوم و دانشگاه کارآفرین شود و حتماً ریل‌گذاری‌های آن انجام خواهد شد.

او تاکید کرد: در این دوره مدیریت، حتماً تدوین آیین‌نامه‌ها و مقررات و رویه‌ها و سیاست‌ها انجام خواهد شد؛ در عرصه عمل نیز امیدواریم گام‌های مهمی برداریم و شاهد این باشیم که در دوره چهار ساله مدیریت من و همکارانم در دانشگاه تهران، وقتی کسی به کارکردهای دانشگاه تهران نگاه می‌کند، جنبه‌های غالب دانشگاه نسل سوم و دانشگاه کارآفرین را بتواند رؤیت کند.

رییس دانشگاه تهران ضمن اشاره به این‌که این تغییر رویکرد، گزارش کردنی و آمار و ارقامی نیست و باید تغییرات مشاهده شود، گفت: واقعاً باید مشخص شود که دانشگاه در حل مسائل اجتماعی، در تامین نیازها و خواسته‌ها در قالب فناوری‌هایی که عرضه می‌کند، بتواند به رفاه اجتماعی و توسعه کشور کمک کند.

خروج از نسخه موبایل