نماد سایت پایگاه خبری هفت گرد

«خط ویژه» برای موتورسیکلت‌های پایتخت

موتورسیکلت‌ها از هر کجا و هر مدل که بخواهند عبور می‌کنند، از پیاده‌رو گرفته تا خط اضطرار تونل‌ها و حرکت مارپیچ و خلاف جهت، و نه تنها برای خود و سرنشینان؛ بلکه برای سایر وسایل نقلیه و حتی عابران پیاده نیز مخاطره ایجاد می‌کنند.

به گزارش هفت‌گرد، موتورسیکلت‌ها در برخی معابر شهر تهران، به‌خصوص در محدوده مرکزی پایتخت، معابر را تصرف کردند بگونه‌ای که نه خط ویژه و نه تعداد زیاد عابران پیاده و خودروهای سواری مانعی بر تردد سریع آنها نمی‌شود، بارها تعدد موتورسیکلت‌ها و نحوه رانندگی آنها در خیابان‌ها، داد رانندگان سایر خودروها را در آورده است، به‌گونه‌ای که مسئولان را بر آن داشت به‌جای برگزاری طرح‌های مقطعی برخورد و انضباط بخشی، راه حلی اساسی‌تر برای این واقعیت امروز شهرمان پیدا کنند.

فروردین ماه سال جاری آقامیری رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران پیشنهاد داد به‌منظور ساماندهی تردد موتورسیکلت سواران یک مسیر اختصاصی برای آنها در نظر گرفته شود.

اوبا اعلام این‌که حدود ۴ میلیون موتورسیکلت در تهران وجود دارد که برای امرار معاش و یا تردد از آن استفاده می‌شود، گفته بود: تردد موتورسیکلت سواران موجب ناهنجاری‌های رفتاری و ترافیکی شده و لازم است که مقرراتی در راستای سهولت تردد و افزایش امنیت آنها با هدف کاهش تصادفات و فوت راکبان آنها ایجاد شود.

این عضو شورای شهر تهران با بیان این‌که سیاست ایجاد مسیر تردد موتور سیکلت سواران در پیش گرفته شده، افزوده بود: تجارب سایر کشورها در ساماندهی موتورسیکلت‌ها با ایجاد مسیر تردد نشان از موفقیت دارد، لذا اختصاص بخشی از سطح عرض معابر بدون جداکننده فیزیکی و تنها با رنگ و علامت خاص به عرض یک متر و ۲۰ سانتی متر پیشنهاد می‌شود و از صاحب‌نظران می‌خواهم که نظرات و پیشنهادات خود را تا آخر فروردین به کمیته عمران شورای شهر ارائه کنند.

 از آن‌زمان شهرداری تهران و پلیس واکنشی به این پیشنهاد نداشتند تا این‌که معاون حمل ونقل ترافیک شهرداری تهران اعلام کرد که راه‌اندازی خط ویژه تردد موتورسیکلت‌ها با توجه به تجربه موفق سایر کشورها، بسیار جدی است.

مجتبی شفیعی در مورد ایجاد مسیر تردد ویژه برای موتورسیکلت سواران در گفت وگو با ایسنا، می گوید: ما نباید صورت مسئله موتورسیکلت ها را پاک کنیم، چراکه موتور سیکلت در جامعه ما یک واقعیت است و تعداد آن نیز به هر دلیلی اعم از اقتصادی و غیر اقتصادی هر روز بیشتر می شود.

وی با بیان این‌که پلیس اعلام کرده که حدود ۳ الی ۴ میلیون موتورسیکلت در تهران براساس شماره‌گذاری که انجام شده، فعال هستند، می‌افزاید: حتی اگر تعداد موتورسیکلت ها در تهران عددی زیر یک میلیون در نظر بگیریم، باز هم با عدد بزرگی مواجه می شویم که در معابر تهران تردد می‌کنند و نمی‌توانیم این انبوه موتورسیکلت‌ها و راکبان آنها را نادیده بگیریم و برای‌شان هیچ برنامه مشخصی نداشته باشیم.

شفیعی با اشاره به طرح ساماندهی موتورسیکلت‌های پایتخت که کلیات آن در شورای ترافیک تهران با حضور دستگاه‌های مختلف همچون پلیس، تصویب شد، می‌گوید: در این طرح به ساماندهی رفتار ترافیکی موتورسیکلت سواران توجه شده که البته علاوه بر مباحث قانون‌گرایی که نیاز به فرهنگ‌سازی دارد ،ما با موضوعاتی در مورد پلاک و هویت موتورسیکلت نیز مواجه هستیم که باید این مشکلات نیز رفع شود و برای هر سازمان تکالیفی در نظر گرفته شده است که علاوه بر مصوبه شورای ترافیک، در قرارگاه حمل ونقل نیز به مسئله ساماندهی موتورسیکلت‌ها تاکید شده است.

معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران می‌‎افزاید: یکی از مصوبات این طرح، ایجاد خطوط ویژه موتورسیکلت در برخی نقاط خاص است که در حال امکان سنجی معابر هستیم و باید در ابتدا این طرح به صورت آزمایشی در بخشی از شبکه حمل‌ونقل اجرایی خواهد شود که براین اساس با هدف ایمن‌سازی، تفکیک حرکت موتورسیکلت از خودرو ایجاد می‌شود که این طرح در بسیاری از کشورهایی که تعداد موتورسیکلت‌ها در آن بالا است، اجرا شده و موفق بوده و انضباط بهتری در شهر ایجاد شده است.

وی تاکید می‌کند: در حال حاضر در حال مطالعه برای امکان‌سنجی معابر پایتخت هستیم تا ببینیم این طرح یعنی ایجاد خط ویژه برای تردد موتورسیکلت‌ها در کدام قسمت شهر ایجاد شود و بعد از آن این طرح یعنی ایجاد خطوط ویژه برای تردد موتورسیکلت‌ها مدتی اجرا خواهد شد و در صورت موفقیت‌آمیز بودن، تسری می‌یابد اما در حال حاضر در حال مطالعه اجرای طرح هستیم.

خروج از نسخه موبایل