نماد سایت پایگاه خبری هفت گرد

فلافل؛ این غذای خیابانی خوشمزه!

فلافل یک خوراک خاورمیانه‌ای که از نخود سرخ شده و ادویه‌ درست می‌شود طمع تند آن مورد پسند است ، در ایران نیز فلافل آبادان و بندر عباس شهرت دارد.

به گزارش هفت‌گرد، در کشورهای مختلف فلافل اسم‌های متفاوتی دارد، در مصر به آن «الطعمیه» می‌گویند در یمن به «باجیه» معروف است، گفته می‌شود، فلافل یک واژه قبطی است که ساکنان اولیه اسکندریه آن‌را ابداع کردند، آن‌ها به جای فلافل از واژه فالافل استفاده می‌کردند. فالافل یعنی دارای (فول) باقلای زیاد.

۱۲ ژوئن روز جهانی فلافل است. فلافل یک خوراک خاورمیانه‌ای است که از نخود سرخ شده و ادویه‌ درست می‌شود و طرفداران زیادی دارد. در ایران فلافل آبادان و بندرعباس شهرت دارد.

در مورد سرچشمه  و خاستگاه فلافل اتفاق نظری وجود ندارد. برخی منشا آن را مصر می‌دانند و معتدقند نخستین بار این خوراکی با لوبیای فوا درست شده و بیشتر در ایام عیدهای مذهبی مورد استفاده قرار می‌گرفت؛ روزهایی که مردم باید از خوردن گوشت پرهیز می‌کردند.

رفته رفته این خوراکی، به یک غذای محبوب خاورمیانه ای تبدیل شد و چون ارزان بود به نوعی غذای خیابانی معروف شد؛ خیابانی به معنای ارزان و خوش طعم!

این خوراکی چنان محبوبیتی در جهان پیدا کرده که وارد منوی رستوران‌های مک دونالدز هم شده است، با عنوانMcFalafel  که به عنوان صبحانه سرو می‌شود. حتی بسیاری از گیاهخواران عاشق فلافل هستند و آن‌را به‌عنوان غذای اصلی می‌خورند.

در هر کجای خاورمیانه که باشید، مسافر که باشید و راه گم کرده و گرسنه شده باشید، می‌‎توانید به‌راحتی به یک فلافل فروشی بروید و حسابی سیر شوید؛ از بس که فلافل فروشی در شهرهای خاورمیانه زیاد است و در هر کوی و محله‌ای می‌توان آنها را پیدا کرد.

البته که مدتی است این غذای ارزان و خوش‌طعم در کشور ما به لیست غذاهای گران پیوسته است اما بازهم هنوز مشتریان و طرفداران خاص خودش را دارد.

فلافل را به‌راحتی در خانه هم می‌توان درست کرد. در واقع دستور تهیه آن بسیار ساده است. در مورد دستور تهیه فلافل باید بگوییم در تمام جهان این غذا به یک شکل تهیه می‌شود اما در مخلفات تفاوت‌هایی وجود دارد که بستگی به سلیقه و ذائقه مردم هر منطقه دارد. بیشترین خوشمزگی فلافل مربوط می‌شود به انواع سس‌هایی که برای آن درست می‌شود. ادویه‌هایی با ترکیب گشنیز و زیره و انواع ترشی.

مواد لازم برای فلافل

مواد لازم فلافل: نخود (خیس شده)، جعفری، پیاز، سیر، فلفل سیاه و سفید، نمک، زیره، گشنیز، زردچوبه، سس انبه، روغن ترجیحا کنجد.

طرز تهیه فلافل

مرحله اول :یک روز قبل از سرخ کردن فلافل‌ها، اولین قدم در دستور فلافل این است که نخودها را از 24 ساعت قبل خیس کنید و چند بار آب آن‌را عوض کنید.

مرحله دوم :نخودهایی که از قبل خیسانده‌اید را به همراه جعفری خرد شده، پیاز پوست گرفته و ریز شده همچنین سیر پوست گرفته و تمیز را داخل چرخ گوشت یا خردکن بریزید و با یکدیگر میکس کنید.

مرحله سوم :پس از میکس کردن نخودها، نمک، فلفل و ادویه‌های لازم برای تهیه فلافل را به مواد اضافه کنید و با کمک قاشق مخصوص یا قالب‌هایی که در بازار هم موجود هستند فلافل‌ها را قالب بزنید.

مرحله چهارم :اگر داخل خمیر آب افتاد می‌توانید با اضافه کردن کمی آرد نخودچی آب آن‌را جمع کنید و سعی کنید فلافل‌ها را به‌صورت گنبدی قالب بزنید و داخل روغن داغ شده بریزید تا هر دو طرف آن سرخ شود.

وقتی که خمیر خودش را داخل روغن گرفت به سمت بالای روغن می‌آید که آن موقع می‌توانید فلافل‌ها را پشت و رو کنید.

چگونه فلافل بپزیم: توجه داشته باشید تا بر اثر حرارت بالای گاز روغن نسوزد. بهتر است برای سرخ کردن فلافل ها از ظرف کوچکتر و گودتر استفاده کنید تا روغن زیادی مصرف نشود.

مرحله پایانی: پس از سرخ کردن فلافل‌ها آن‌ها را روی دستمال بگذارید تا روغن اضافه فلافل‌ها گرفته شود.

فلافل‌های آماده را داخل در کنار خیارشور گوجه فرنگی، کاهوی خرد شده و انواع ترشی می‌توانید مصرف کنید و به همراه سس انبه که بسیار لذیذ می‌باشد.

خروج از نسخه موبایل