نماد سایت پایگاه خبری هفت گرد

سیمانی از جنس زباله‌های تجدیدپذیر

دانشمندانی در سنگاپور موفق شدند با استفاده از زباله‌های تجدیدپذیر سیمان تولید کنند.

به گزارش هفت‌گرد، سیمان یکی از پرکاربردترین مواد روی کره زمین است این ماده در کنار کارآیی گسترده خود در زندگی ما، عوارض قابل توجهی از خود بجای می‌گذارد. اکنون دانشمندان دانشگاه فناوری نانیانگ سنگاپور (NTU سنگاپور) روشی را برای تولید بیوسیمان از زباله‌ها کشف کرده‌اند که می‌تواند جایگزین مناسبی برای سیمان سنتی باشد.

سیمان زیستی نوعی سیمان تجدیدپذیر است که از باکتری‌ها برای ایجاد واکنش سخت‌شدنی و چسبندگی استفاده می‌کند. دانشمندان سنگاپوری این سیمان را از دو ماده ضایعات رایج یعنی لجن کاربید صنعتی و اوره (از ادرار پستانداران) ساخته‌اند. آن‌ها برای این کار، روشی برای تشکیل یک جامد سخت یا رسوب از برهمکنش اوره با یون‌های کلسیم در لجن کاربید صنعتی ابداع کردند. هنگامی که این واکنش در خاک رخ می‌دهد، رسوب ذرات خاک را به هم متصل می‌کند و شکاف‌های بین آن‌ها را پر می‌کند و در نتیجه توده فشرده‌ای از خاک ایجاد می‌شود. این فرآیند یک بلوک بیوسیمان تولید می‌کند که قوی، بادوام و نفوذپذیری کمتری دارد.

تیم تحقیقاتی به رهبری پروفسور چو جیان، رئیس دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست، در یک مقاله تحقیقاتی که در ۲۲ فوریه ۲۰۲۲ در “Journal of Environmental Chemical Engineering” منتشر شد، نشان داد که بیوسیمان آن‌ها می‌تواند به‌طور بالقوه تبدیل به یک روش پایدار و مقرون به صرفه برای بهبود خاک، تقویت زمین برای استفاده در ساخت و ساز یا حفاری، کنترل فرسایش سواحل برای استفاده از ماسه، کاهش گرد و غبار یا فرسایش بادی در بیابان‎ها، و ساخت مخازن آب شیرین در سواحل یا در بیابان، باشد. همچنین می‌توان از آن به‌عنوان بیوگروت برای مهر و موم کردن شکاف‌های سنگ برای کنترل نشت آب و حتی برای ترمیم آثار تاریخی مانند کنده‌کاری‌های سنگی و مجسمه‌ها استفاده کرد.

پروفسور چو که همچنین مدیر مرکز راه‌حل‌های شهری دانشگاه”NTU” است، گفت: «بیوسیمان، جایگزینی پایدار و تجدیدپذیر برای سیمان سنتی است و پتانسیل زیادی برای استفاده در پروژه‌های ساختمانی که نیاز به بهرگیری از زمین دارند، دارد.» فرآیند ساخت سیمان زیستی همچنین به انرژی کمتری نیاز دارد و انتشار کربن کمتری را در مقایسه با روش‌های سنتی تولید سیمان تولید می‌کند.

خروج از نسخه موبایل