نماد سایت پایگاه خبری هفت گرد

تاخیر در پروازها به ۹۰ دقیقه رسید!

تاخیر در پرواز شرکت‌های هواپیمایی داخلی ۱۹ گانه در اردیبهشت ماه بیش از ۳۱ هزار ساعت نسبت به ماه گذشته رشد داشته و متوسط آن به ۹۰ دقیقه در هر پرواز تاخیردار رسیده است.

به گزارش هفت‌گرد، بر اساس گزارش منتشر شده توسط مرکز اطلاعات و آمار شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در اردیبهشت‌ماه امسال تعداد  نشست‌وبرخاست ۱۰ درصد، اعزام و پذیرش مسافر ۷۳ درصد و ارسال و پذیرش بار ۸۹ درصد افزایش را نسبت به  همین ماه در سال گذشته نشان می‌دهد.

همچنین پرترددترین مسیر در پروازهای داخلی در دومین ماه امسال تهران – مشهد با ۸۹۳ پرواز بوده و بیشترین نشست‌وبرخاست داخلی در پنج فرودگاه مهرآباد، مشهد، شیراز، کیش و اصفهان انجام شده که افزایش ۳۲.۴۵ درصد، ۱۵.۷۶ درصدی، ۸.۴۲ درصدی، ۷.۲۵ درصدی و ۴.۶۲ درصدی داشته است.

همچنین بر اساس آمار پروازهای داخلی فرودگاه‌های تحت مالکیت این شرکت در مدت اعلام شده نسبت به ماه مشابه سال قبل در نشست‌وبرخاست ۵ درصد، در اعزام و پذیرش مسافر ۶۴ درصد و در ارسال و پذیرش بار و پست ۷۶ درصد افزایش وجود داشته است.

اما در این میان همچنان وضعیت تاخیر در پروازهای مسافری اصلا مناسب نیست و اعداد و ارقام منتشر شده نشان از افزایش مدت‌زمان تاخیر در پروازها و تعداد تاخیر در ایرلاین‌های مختلف نسبت به ماه نخست امسال دارد.

در این جدول نام ۱۹ شرکت هواپیمایی فعال آمده است که مجموعا  ۴۲۹۹ پرواز را انجام داده‌اند و با وجود کاهش این تعداد نسبت به فروردین ماه امسال، در نهایت ۱۳ هزار و ۸۹۳ پرواز با تاخیرهای بیشتر از ۳۰ دقیقه، ۳۸۶ هزار و ۷۸۱ دقیقه معادل ۶۴۴۶ ساعت و ۲۶۸ روز تاخیر در آن‌ها اتفاق افتاده است. این میزان تاخیر بیش از ۳۱ هزار ساعت و معادل هشت درصد بیشتر از تاخیر پروازهای ماه نخست امسال بوده است.

در دومین ماه امسال متوسط زمان تاخیر در این پروازها به ۹۰ دقیقه می‌رسد و در این میان کمترین تاخیر در میان پروازهای تاخیری به ۶۳ دقیقه و بیشترین آن به ۱۲۰ دقیقه می‌رسد. اگر دقیق‌تر این آمار را با جدول تاخیر پروازهای فروردین‌ماه مقایسه کنیم، متوسط زمان تاخیر پروازهای تاخیردار در فروردین‌ماه تنها در یک ایرلاین بالاتر از ۱۰۰ دقیقه و به عبارتی سه‌رقمی بود اما در اردیبهشت‌ماه چهار شرکت هواپیمایی توانستند این زمان را به ترتیب به ۱۰۷ دقیقه، ۱۱۲ دقیقه، ۱۱۵ دقیقه و ۱۲۰ دقیقه برسانند که در این میان ایران‌ایر صدرنشین تاخیرها بود.

گرچه مسئولان هوانوردی همواره عوامل و دلایلی که عموما باعث این تاخیر می‌شود را شرایط آب‌وهوایی و دیگر مسائل اعلام می‌کنند اما نقص فنی هواپیما و نهایتا تاخیر در ورود عمده‌ترین این دلایل است که به گفته شمس‌الدین فرزادی پور -مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران – تحریم‌های ظالمانه علیه این صنعت و کشور و مشکلاتی که ناشی از آن به وجود آمده یکی از دلایلی است که می‌توان به آن اشاره کرد.

خروج از نسخه موبایل