نماد سایت پایگاه خبری هفت گرد

نجات زمین با انرژی تجدیدپذیر«باد»

سیستم‌های انرژی باتوجه به مسیر طی شده برای انرژی های تجدیدپذیر، ۲۰ تا ۳۰سال آینده، انرژی‌های تجدیدپذیر بیش از ۵۰ درصد تامین انرژی دنیا را برعهده خواهند گرفت.

به گزارش هفت‎‌گرد، ۲۵ خرداد همزمان با ۱۵ ژوئن از سال  ۲۰۱۲ توسط انجمن انرژی بادی اروپا و شورای جهانی انرژی باد به‌عنوان «روز جهانی باد» نامیده شد. هدف از این کار آگاهی‌رسانی نسبت به نقش و اهمیت باد در اکوسیستم‌های مختلف و تغییرات آب‌وهوایی همچنین استفاده از انرژی باد به‌عنوان منبع پایان‌ناپذیر، پاک و رایگان است. بر اساس اطلاعات «ارث» معمولا انرژی بادی، موردنظر طرفداران محیط زیست هستند اما هر نوع انرژی برای محیط زیست هزینه دارد و انرژی بادی نیز از این قاعده مستثنی نیست. استفاده از قدرت باد، یکی از پاک‌ترین و پایدارترین راه‌های تولید برق است، زیرا تولید آلودگی‌های سمی و انتشار گازهای گلخانه‌ای را در پی ندارد.

نوید باقری مهندس انرژی به دو دیدگاه عمده درباره انرژی‌های تجدیدپذیر اشاره و اظهارکرد: اول بحث محدودیت‌ها و پایان‌پذیر بودن سوخت‌های فسیلی را داریم که دیر یا زود منابع نفت و گاز و ذغال سنگ نیز کمی دیرتر از آن دو به پایان خواهند رسید و نسل‎های آینده ما به این سوخت‌ها به میزان کنونی دسترسی ندارند. از طرفی دیگر سوخت‌های فسیلی با توجه به کربن ذخیره شده در خود وقتی سوزانده می‌شوند به انرژی تبدیل خواهند شد و با انتشار آلودگی­‌ها به محیط‌ زیست آسیب می‌زنند بنابراین ناگزیر به استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر هستیم.

این مهندس انرژی به آماری از مصرف سوخت‌های فسیلی در دنیا اشاره کرد و توضیح داد: بیش از ۸۵ درصد انرژی مصرفی در دنیا منشاء فسیلی دارد و حدود ۱۵ درصد از انرژی‌های تجدیدپذیر است. به همین دلیل در رویکردهای متفاوت از طرف سازمان‌های مختلف برای آینده انرژی دنیا همواره تلاش در افزایش سهم انرژی‌های تجدید پذیر است.

او  به بین‌رشته‌ای بودن انرژی‌های تجدیدپذیر اشاره کرد و گفت:‌ انرژی باد تنها مربوط به مهندسی انرژی، سیستم‌های انرژی یا انرژی‌های تجدیدپذیر نیست بلکه دانش توسعه انرژی بادی را می‌توان از رشته‌های مختلف مانند هواشناسی، محیط زیست، هوافضا، مهندسی عمران، مهندسی مکانیک، برق، اقتصاد و متالوژی  پیگیری کرد. این رشته‌ها می‌توانند به مسائل مرتبط با انرژی بادی بپردازند و فرد علاقه‌مند به این موضوع می‌تواند از طریق این رشته‌ها از دانش خود در انرژی تجدیدپذیر استفاده کند و تحقیق یا پایان نامه ارائه دهد.

باقری با توجه به توسعه روزافزون انرژی بادی با در نظر گرفتن قیمت و هزینه تمام شده نیروگاه‌های بادی، هزینه‌های اجتماعی، زیست‌محیطی و یارانه‌هایی که به انرژی‌های فسیلی داده می‌شود، انرژی بادی را از نظر اقتصادی در رقابت با سایر فناوری‌های تبدیل انرژی دانست.

خروج از نسخه موبایل