نماد سایت پایگاه خبری هفت گرد

سازمان بهداشت جهانی نام بیماری آبله میمونی را تغییر می‌دهد

گروهی از متخصصان اعلام کردند که نامگذاری فعلی می‌تواند به انگ‌زنی به بیماران منجر شود و نوعی تبعیض نژادی باشد.

به گزارش هفت‌گرد، دانشمندان برای ویروس ام‌پی‌ایکس‌وی، نام علمی را پیشنهاد می‌کنند که با نامگذاری بیماری‌های عفونی هماهنگ باشد.  

پس از این‌که گروهی از دانشمندان ادعا کردند که نام بیماری آبله میمونی می‌تواند نوعی انگ‌زنی به مبتلایان باشد، سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد نام این ویروس را تغییر خواهد داد.

تدروس آدانوم گبریسوس، رئیس سازمان بهداشت جهانی، در یک نشست مطبوعاتی گفت: «برای تغییر نام ویروس آبله میمونی با کارشناسانی از سراسر جهان همکاری می‌کنیم و به‌زودی نام جدید این ویروس را اعلام خواهیم کرد.»

تغییر نام ویروس در حال گسترش آبله میمونی پس از آن انجام می‌شود که هفته گذشته ۳۰ دانشمند بین‌المللی در نامه‌ای خطاب به سازمان بهداشت جهانی، بر لزوم تغییر فوری نام این بیماری تاکید کردند. در بخشی از این نامه آمده است: «با توجه به شیوع بین‌المللی ویروس ام‌پی‌ایکس‌وی (MPXV) انسانی مهم است که یک نامگذاری و طبقه‌بندی مناسب، غیرتبعیض‌آمیز و عاری از انگ‌زنی برای آن در نظر گرفته شود.»

به گفته متخصصان، اشاره مداوم به آفریقایی بودن این ویروس و نامگذاری آن به‌عنوان «آبله میمونی» نه تنها دقیق نیست، بلکه تبعیض‌آمیز و حاوی نوعی انگ‌زنی است. آن‌ها تاکید می‌کنند که بارزترین نمونه‌های این انگ‌زنی و بروز نشانه‌های نژادپرستانه استفاده رسانه‌های اصلی جهان از تصاویر بیماران آفریقایی برای به تصویر کشیدن عوارض پوستی این بیماری است.

خروج از نسخه موبایل