استفاده مطلوب و مثبت از شبکههای اجتماعی مجازی میتواند اثرات مثبتی در طول تحصیل دانشآموزان داشته باشد. معلمان میتوانند دانشآموزان را به مشارکتهای جمعی در امور آموزشی از طریق شبکههای اجتماعی ترغیب کنند.
به گزارش هفتگرد، سکینه نژادی جامعه شناس، در خصوص تاثیر شبکههای اجتماعی مجازی بر عملکرد تحصیلی دانشآموزان اظهار کرد: «مطالعات و پژوهشهایی که در این زمینه در دوره کرونا صورت گرفته است نشان میدهد حضور دانشآموزان در شبکههای اجتماعی اگر با کنترل والدین صورت بگیرد و والدین دانشآموزان را نسبت به مخاطراتی که در این شبکهها وجود دارد آگاه کنند، تاثیر منفی بر آنان ندارد.»
این عضو هیات علمی دانشگاه با بیان اینکه استفاده مفرط از اینترنت ممکن است سطوح برانگیختگی روانشناختی را تشدید کند، گفت: «حضور بیش از حد دانشآموزان در فضای مجازی، منجر به کم شدن میزان خواب، گاهی کم اشتهایی و محدود شدن فعالیت فیزیکی دانشآموزان را در پی دارد که این عوامل باعث برهم خوردن تعادل بدن میشود. لذا افراط حضور دانشآموزان در فضای مجازی آسیبهایی دارد که البته قابل کنترل و پیشگیری است.»
او افزود: «شبکههای اجتماعی اگر بهصورت مطلوب و مثبت استفاده شود، میتواند اثرات مثبتی داشته باشد همانطور که یک پژوهشی در دوران کرونا در خصوص عملکرد تحصیلی دانشآموزان و تاثیر شبکههای مجازی انجام شد که نتایج آن نشان داد درصد زیادی از دانشآموزان برای کارهای مدرسه از فضای مجازی استفاده میکنند و درصد کمی نیز بیشتر وقت خود را در شبکههای اجتماعی سپری میکنند. بنابراین اگر مسیر برای دانشآموزان روشن شود، این شبکهها نه تنها اثر منفی ندارند بلکه میتواند در عملکرد تحصیلی دانشآموزان نیز اثربخش باشد.»
این جامعهشناس با تاکید بر اینکه معلمان در مدارس به ویژه دوران متوسطه باید دانش آموزان را با فرصتهای آموزشی در شبکههای اجتماعی مجازی آشنا کنند، گفت: «معلمان میتوانند دانشآموزان را به انجام مشارکتهای جمعی در امور آموزشی از طریق شبکههای اجتماعی ترغیب کنند و در این میان والدین هم به صورت غیر مستقیم بر حضور دانشآموزان در این شبکهها نظارت کنند تا هم از این فضا استفاده شود و هم اینکه حضور دانشآموزان در شبکههای اجتماعی مدیریت شود.»