نماد سایت پایگاه خبری هفت گرد

عوارضی از کرونا که ماه‌ها در بدن می‌ماند

محققان خاطرنشان کردند که هیچ یک از افرادی که علائم پایدار در شش ماه بعد داشتند، سابقه بیماری‌های عصبی از قبل از عفونت کروناویروس را نداشتند.

یک مطالعه جدید علائم عصبی کوتاه مدت و بلندمدت عفونت کووید ۱۹ را توصیف می کند و گروه جدیدی از بازماندگان این بیماری را با علائم حرکتی و شناختی پیشرفته شناسایی کرده است.

به گزارش هفت‌گرد به نقل از ساینس دیلی: دور اول نتایج، نشان داد در حالی‌که بسیاری از بیماران بهبود یافته اند، اما اکثر آنان پس از شش ماه هنوز برخی علائم عصبی را داشتند. زیرمجموعه‌ای از افراد نیز مشکلات هماهنگی و شناختی قابل توجهی را نشان دادند که قبلاً توضیح داده نشده بود.

به دنبال عفونت‌های خفیف تا متوسط کروناویروس، ۵۶ نفر با علائم عصبی بین اکتبر ۲۰۲۰ تا اکتبر ۲۰۲۱ برای مطالعه انتخاب شدند.آنها یک معاینه عصبی، ارزیابی شناختی، پرسش‌نامه‌های گزارش شده توسط خود و یک اسکن مغزی اختیاری را تکمیل کردند. اندازه‌گیری‌های پایه چند ماه پس از عفونت اولیه آنها انجام شد و سه و شش ماه بعد تکرار شد.

در زمان اولین ویزیت، ۸۹ درصد از شرکت‌کنندگان دچار خستگی و ۸۰ درصد سردرد را گزارش کردند. سایر علائم رایج عصبی شامل اختلال حافظه، بی‌خوابی و کاهش تمرکز بود. ۸۰ درصد از شرکت‌کنندگان گفتند این علائم بر کیفیت زندگی آنها تأثیر می‌گذارد.

هنگامی‌که شرکت‌کنندگان برای پیگیری شش ماهه خود بازگشتند، تنها یک سوم بهبود کامل علائم را گزارش کردند. دو سوم دیگر شرکت‌کنندگان علائم عصبی مداوم را گزارش کردند، اگرچه در اکثر آنها، شدت علائم کاهش یافته بود. شایع‌ترین علائم در شش ماه بعد، اختلال حافظه و کاهش تمرکز بود.

محققان خاطرنشان کردند که هیچ یک از افرادی که علائم پایدار در شش ماه بعد داشتند، سابقه بیماری‌های عصبی از قبل از عفونت کروناویروس را نداشتند.

«جنیفر گریوز»، سرپرست تیم تحقیق و متخصص مغز و اعصاب در دانشگاه کالیفرنیا، می‌گوید: «این که اکثر مردم در طول شش ماه بعد بهبودی نشان می‌دادند، دلگرم کننده است، اما این موضوع برای همه صدق نمی‌کرد. برخی از این شرکت‌کنندگان ماه‌ها پس از ابتلاء به کووید ۱۹ در ارزیابی‌های شناختی همچنان امتیازهای غیرعادی داشتند.»

محققان همچنین از یافتن برخی موارد جدید در گروه متعجب شدند. ۷ درصد از شرکت‌کنندگان مجموعه‌ای از علائم ناشناخته را نشان دادند که شامل نقص‌های شناختی، لرزش و مشکل در ایجاد تعادل می‌شد.

محققان هنوز در حال بررسی میزان نفوذ مستقیم کروناویروس به مغز هستند، اما گریوز گفت: «به احتمال زیاد این علائم عصبی تأخیری ناشی از عفونت است که باعث ایجاد پاسخ خودایمنی التهابی در مغز می‌شود.»

خروج از نسخه موبایل