نماد سایت پایگاه خبری هفت گرد

کشف دنیایی پنهان زیر قاره جنوبگان

محققان از مدت‌ها پیش، از وجود دریاچه‌ها و رودخانه‌های آب شیرین پنهان زیر لایه‌های یخی جنوبگان آگاه بودند.دانشمندان می‌گویند در رودخانه‌ای زیرزمینی زیر قاره جنوبگان، اکوسیستمی کشف شده است که تا پیش از این مشاهده نشده بود.

به گزارش هفت‌گرد، این «دنیای پنهان»- میزبان انبوهی از موجودات میگومانند- در یک حفره زیرزمینی شبیه کلیسای جامع زیر یخ‌تاق راس، یک صفحه یخی شناور متصل به ساحل شرقی قاره، پیدا شد.

محققان [در زمان این کشف] آنجا حضور داشتند و مشغول بررسی این بودند که این دهانه زیرزمینی هنگام ذوب شدن یخ‌تاق‌ها در اثر بحران اقلیمی، ممکن است چه نقشی ایفا کند. 

اما زمانی که آن‌ها داخل یخ را سوراخ کردند، دوربین آن‌ها پر از دوجورپایان [رُش] بود؛ موجوداتی کوچک با اجداد مشابه خرچنگ‌ها و لابسترها.

کریگ استیونز، از موسسه ملی آب و جو نیوزیلند که در حال اجرای این پژوهش بود، می‌گوید: «ما تصور می‌کردیم مشکلی در دوربین وجود دارد اما زمانی که تنظیم لنز بهتر شد، وجود انبوهی از بندپایان با اندازه حدود پنج میلی‌متر را متوجه شدیم. ما آزمایش‌هایی را در بخش‌های دیگر یخ‌تاق انجام داده‌ بودیم و فکر می‌کردیم که به همه‌چیز آنجا تسلط داریم؛ اما این بار شگفتی‌های بزرگی پیش آمد.»

«ما از خوشحالی در پوست خود نمی گنجیدیم. زیرا شنا کردن همه آن جانور پیرامون تجهیزات ما به این معنی بود که به‌وضوح یک اکوسیستم مهم در آنجا وجود دارد.»

هوو هورگان، سرپرست پروژه از دانشگاه ته‌هرنگا واکا ویکتوریا ولینگتون، نخستین فردی بود که هنگام بررسی تصاویر ماهواره‌ای، پس از مشاهده یک شیار در یخ‌تاق، دهانه رودخانه را دید.

هورگان می‌گوید محققان از مدت‌ها پیش، از وجود شبکه‌ای از دریاچه‌ها و رودخانه‌های آب شیرین پنهان زیر لایه‌های یخی جنوبگان آگاه بودند اما آن‌ها تاکنون به‌طورمستقیم بررسی نشده‌اند.

او می‌افزاید: «مشاهده و نمونه‌برداری از این رودخانه مانند این بود که اولین نفری باشید که به یک دنیای پنهان وارد می‌شوید.»

او می‌گوید در حالی که محققان آزمایشگاهی در مورد آنچه این آب را منحصربه‌فرد می‌کند، تحقیق می‌کردند، برای مشاهده رفتار رودخانه، یک سری ابزار در رودخانه گذاشتند. یافته‌های این تیم نیز بیشتر شد.

آن‌ها تجهیزات خود را چند روز پیش از فوران آتشفشان تونگا، هونگا تونگا-هونگا هائاپایی، مستقر کرده بودند. زمانی که سونامی به داخل حفره راه یافت، ابزارهای این تیم تغییر فشار قابل‌توجهی را متوجه شدند. 

مشاهده آثار فوران استیونز را متوجه این مسئله کرد که [بخش‌های مختلف] سیاره چقدر به هم مرتبط‌ند. او می‌گوید: «ما اینجاییم، در گوشه‌ای فراموش‌شده از جهان و آثار فوری رخدادهایی را می‌بینیم که به‌کلی متفاوت‌اند. این بسیار قابل‌توجه بود.»

خروج از نسخه موبایل