نماد سایت پایگاه خبری هفت گرد

عبدالله سَروَراحمدی؛ اسطوره دوتار نوازی ایران

امروز سالمرگ اسطوره دوتار نوازیست؛ هجران او برای دوست‌دارانش تنها به وداع با تن فانی وی خلاصه نمی‌شود بلکه به خاک‌سپاری یک فرهنگ و بی‌شمار تکنیک بود. با درگذشتش دوتار خطه جام یتیم شد.

به گزارش هفت‌گرد، از همان کودکی با دوتار انس گرفت و به دلیل آشنایی عمیق مادرش با مقم‌های منطقه و نوازندگی دوتار و به‌خاطر علاقه زیادش به آن، تمام عمرش را به نواختن این ساز اختصاص داد.

سروراحمدی از بهترین دوتارنوازان 11 پرده‎ای بود که موسیقی درست و اصولی را با شیوه خاص نوازندگی خود در منطقه تربت جام در بین علاقمندان خوانندگی و نوازندگی را گسترش ‌داد، او نمونه بارز یک هنرمند اخلاقی و ارزش‌گرا به شمار می‌رفت.

از ویژگی‌های زنده‌یاد سرور احمدی تسلط صحیح و کامل بر شاخصه‌های مقام‌های باستانی موسیقی خطه جام بوده است، او تنها استادی بود که از محضر اکثر اساتید برجسته پیشین همچون زنده‌یاد نظر محمد سلیمانی، زنده‌یاد یوسف‌خان تیموری و نیز زنده یاد ادهم شیخی بهره‌مند شده بود.

سرور احمدی را می‌توان اسطوره تاریخ و یگانه مرد دوتار جهان دانست که هرگز تکرار نخواهد شد؛ او تنها استادی بود که در تاریخ دوتارنوازی از روی قوانین مترونوم یا به بیان دیگر اوزان و عروض ادبیات می‌نواخت. شنیدن آوای ساز او همچون گوش سپردن به یک قطعه شعر بود.

حضور در جشنواره‌های مختلف موسیقی فجر و جشنواره موسیقی نواحی ایران و اجرا در مراسم بزرگداشت زنده‌یاد عباس معارف، که به موسیقی او بسیار علاقه‌ داشت، و نیز انتشار دو آلبوم از سوی انتشارات ماهور و انتشارات انجمن موسیقی ایران از جمله فعالیت‌های او به شمار می‌رود.

سرور احمدی از معدود نوازندگانی بود که تمرکزش را بر نوازندگی ساز دوتار قرار داد و به تمام فنون دست راست از قبیل اقسام زخمه و پیچ (پیچ ملایم و پیچ شکسته و پیچ حرکتی و دو پیچ و پس پیچ) و نیز اقسام فنون دست چپ و انحای آن از قبیل اقسام پرده لخشانک و پرده دزدک، ممارست و تبحر کامل داشت.

سرور احمدی چند مقام جدید نیز ساخت که از آن میان می‌توان به سودای گل و فراق و وداع اشاره کرد و به برخی از مقام‌های گذشته نیز اوج‌های جدیدی افزود که به‌عنوان مثال می‌توان مقام دل شیدا و سرحدی مرحبا و معراج نامه را نام برد.

سرور احمدی برخی از مقام‌های پیشین را با پنجه‌های بسیار متنوع نواخت که به بسط و گسترش مقام منجر شده است؛ به‌عنوان نمونه می‌توان از مقام شاه زمان نام برد. او  یکی از پنج نماینده موسیقی شرق و جنوب خراسان بود و در خارج از کشور نیز چندین بار برای اجرای برنامه‌های مختلف دعوت شد.

سرور احمدی علاوه بر نواختن ساز ، در ساخت ساز دو تار هم دستی چیره داشت و از جمله سازندگان شناخته شده ساز دوتار خراسان به شمار می‌رفت. سازی هم که عمدتا با آن می‌نوازند به تاسی از ساز درویش‌خان ، قلندر نام گرفته است.

او روز 29 خرداد 1391، همزمان با مبعث رسول اکرم(ص) درگذشت.

خروج از نسخه موبایل