نماد سایت پایگاه خبری هفت گرد

برای کره زمین، ضدآفتاب ساخته شد!

دانشمندان موسسه فناوری ماساچوست(MIT) قصد دارند برای مبارزه با تغییرات اقلیمی مانعی بین زمین و خورشید قرار دهند.

به گزارش هفت‌گرد، این طرح را گروهی از محققان این موسسه برای جلوگیری از فجایع بیشتر ناشی از تغییرات اقلیمی پیشنهاد کردند که شامل مجموعه‌ای از حباب‌های فضایی غول‌پیکر به‌ عنوان آفتابگیر است که مانند مانعی بین زمین و خورشید عمل می‌کند.

این پروژه که با عنوان «حباب‌های فضایی» به رهبری آزمایشگاه شهرهای حساس موسسه فناوری ماساچوست اداره می‌شود، سوال معقولی را مطرح می‌کند که پاسخی عجیب برای آن ارائه کرده‌اند؛ اگر میزان تغییرات آب‌وهوایی از قبل بسیار فراتر رفته، چه چیزی می‌تواند ناجی وضعیت اضطراری ما باشد؟

این کنسرسیوم آزمایشگاهی و تحقیقاتی در یک بیانیه مطبوعاتی پیشنهاد می‌کند یکی از این اقدامات اضطراری شامل چیزی است که آن‌ها «ژئومهندسی خورشیدی» می‌نامند؛ یک زمینه تحقیقاتی بسیار نظری و مطالعه نشده با هدف انعکاس کسری از نور خورشید که به زمین می‌رسد.

این فرضیه در اصل ساده و شامل پرتاب فضاپیمایی است که حباب‌های شفاف بین خورشید و زمین ایجاد می‌کند.

در این بیانیه آمده، از آنجایی که حباب‌ها می‌تواند عمدا با شکستن تعادل سطحی خود از بین برود، این امر راه‌ حل مهندسی زمین خورشیدی را کاملا بازگشت‌پذیر می‌کند و زباله‌های فضایی را به میزان قابل‌ توجهی کاهش می‌دهد.

محققان خاطرنشان کردند: این حباب‌ها احتمالا می‌تواند از یک لایه نازک و شفاف سیلیکون و ماده دیگری ساخته شود و به بهترین وجه در نقطه لاگرانژ بین خورشید و زمین قرار گیرد و اجازه دهد آن در مداری ثابت نسبت به زمین باقی بماند.

در حالی که این موضوع کاملا به معنای واقعی کلمه امکان‌پذیر است اما از لحاظ ریاضیات نیز موضوع بررسی شد و همان‌طور که محققان اشاره کردند، اگر ما ۱.۸ درصد از تابش خورشیدی را قبل از برخورد به سیاره زمین منحرف کنیم، به‌ طور کامل گرمایش جهانی امروز را معکوس خواهیم کرد.

محققان تاکید کردند این روش به‌‌عنوان یک راه‌ حل جامع برای تغییرات آب‌وهوایی در نظر گرفته نشده بلکه به‌منظور تکمیل سایر تلاش‌ها در کاهش تاثیرات منفی تغییرات آب‌وهوایی است.

با توجه به اینکه تلاش‌های فعلی ما به اندازه کافی برای جلوگیری از فاجعه اقلیمی پیشرو انجام نشده، احتمالا زمان آن رسیده که خارج از چارچوب فکر کنیم.

خروج از نسخه موبایل