نماد سایت پایگاه خبری هفت گرد

بازی کن و آموزش ببین!

بازی‌های حوزه جدی سبکی از بازی است که علاوه‌بر سرگرمی، کودک و نوجوان را با مهارت، آموزش، یادگیری و یا درمان آشنا می‌کند.

به گزارش هفت‌گرد، هنوز ذهنیتی بابت بازی‌های حوزه جدی در کشور و به‌خصوص بین خانواده‌ها شکل نگرفته است. بازی‌هایی که علاوه‌بر سرگرمی، کاربر را پای آموزش و درمان می‌کشاند و به‌جز سرگرمی اهداف دیگری دنبال می‌کند.

حتماً شنیده‌اید که به کسانی که درگیر فراموشی هستند، پیشنهاد می‌شود بازی‌های فکری را دنبال کنند. این دسته از بازی‌ها علاوه‌بر سرگرمی برای آموزش و یادگیری یا درمان بیماری‌هایی مانند آلزایمر، بیش‌فعالی، اوتیسم طراحی شده‌اند؛ بنابراین دوره درمان با بازی کردن پیش می‌رود و یا اگر برای مهارت و یادگیری طراحی شده باشند، مهارت را با بازی کردن به کودک و نوجوان آموزش می‌دهد.

فاطمه کاکا، یکی از بازی‌سازان فعال در این عرصه است که از سال ۱۳۹۸ به صورت جدی به این موضوع ورود کرده است.

سر و کله‌ بازی‌های حوزه جدی از کجا پیدا شد؟

فاطمه کاکا: چندین سال است که این بازی‌ها در عرصه جهانی عرضه شده و این ذهنیت از بازی شکل گرفته که با استفاده از تکنولوژی‌های جدید مانند بازی‌های رایانه‌ای می‌توان از آن‌ها برای آموزش و درمان استفاده کرد. این درحالی است که در کشور ما فرهنگ استفاده مثبت از بازی شکل نگرفته است.

بازی کامپیوتری

از این نوع بازی‌ها بیشتر برای چه نوع بیماری‌هایی استفاده می‌شود؟

اگر بیماری‌ها را به دو دسته تقسیم کنیم، یک دسته از بیماری‌ها شناختی هستند. مانند بیش‌فعالی، اوتیسم، آلزایمر و دسته‌ای دیگر از بیماری‌ها بیماری حرکتی هستند. مانند ام اس، سکته مغزی، انواع فلج کودکان با اجرای حرکت خاص می‌توانند دوران درمان خود را مبتنی بر بازی طی کنند.

چه افراد دیگری در عرصه بازی‌های شناختی و حرکتی در حال فعالیتند؟

در زمینه بازی‌های شناختی حدود سه شرکت ورود کردند، ولی برای بازی‌های حرکتی فقط یک شرکت ورود کرده است که به دلیل استفاده از پردازش تصویر نتوانسته جذابیتی برای بیماران داشته باشد؛ و این شرکت‌ها به تازگی وارد این عرصه شده‌اند.

کدام بازی‌ها توانسته‌اند از حمایت‌های مالی برخوردار شوند؟

بازی‌های سرگرمی توانسته‌اند از حمایت بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای برخوردار شوند. همچنین حمایت‌هایی هم از بازی‌های حوزه جدی در حال شکل‌گیری است.

کدام کشور‌ در عرصه بازی‌های درمانی توانبخشی پیشروست؟

در زمینه بازی‌های درمانی – توانبخشی آلمان ورود کرده است؛ بنابراین از سال ۲۰۱۰ به این عرصه نگاه جدی شد و برای شرکت‌های سرمایه‌گذار برگشت هزینه و درآمد  صورت گرفته است. اخیراً شرکت‌های جدید به دنبال آن هستند که کنسول‌های بازی‌سازی را با توجه به بازی‌های درمانی ارتقا دهند.

سال ۱۳۹۷ بود که خبر حمایت ۵۰ میلیون یورویی دولت آلمان از صنعت بازی منتشر شد. فلیکس فالک، مدیرعامل انجمن صنعت بازی‌سازی در آلمان گفته است که آلمان می‌تواند با این بودجه به کشوری پیشرو در صنعت بازی‌سازی تبدیل شود.

خروج از نسخه موبایل