نماد سایت پایگاه خبری هفت گرد

همکاری فناوران زراعت و باغبانی برای ارتقای امنیت غذایی

ستاد توسعه زیست‌فناوری، برای ارتقا امنیت غذایی، از توانایی شرکت‌های دانش‌بنیان در کنار پژوهشگاه‌ها و دانشگاه‌ها بهره می‌برد.

به گزارش هفت‌گرد، به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، استفاده از ظرفیت همه نهادها و بازیگرانی که به حوزه زارعت و باغبانی متصل هستند می‌تواند به ارتقای این صنعت و تامین امنیت غذایی در کشور کمک کند.

بازیگرانی که هرکدام بخشی از کار را به عهده می‌گیرند و همه ظرفیت خود را به کار می‌بندند تا نقشی اثرگذار در توسعه فناورانه و پایدار حوزه زراعت و باغبانی داشته باشند. این کار هم ذیل برنامه تقسیم کار ملی در ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست‎جمهوری محقق می‌شود.

امنیت غذایی مفهومی است که وابستگی زیادی به صنایع و بخش‌های مختلف دارد و با حوزه‌هایی چون کشاورزی و زراعت و باغبانی در هم تنیده است. به همین دلیل این مفهوم در کشور محقق نمی‌شود مگر اینکه همه نهادها و بخش‌های مرتبط با آن در کنار هم قرار گیرند و از همه ظرفیت‌های دانشی و تخصصی خود برای گسترش فناورانه و پایدار آن استفاده کنند.

در همین راستا هم ستاد در تقسیم کار ملی با اولویت تامین امنیت غذایی، صنعت زراعت و باغبانی را مورد توجه قرار داده و با شناسایی همه اثرگذاران این حوزه چون دانشگاه‌ها، شرکت‌های دانش‌بنیان، نهادهای دولتی و باغداران در تلاش است تا این کار را با کمک آنها انجام دهد.

این هدف در قالب سه بسته امنیت غذایی در زمینه «اصلاح ارقام»، «تغذیه گیاه» و «کنترل آفات» محقق خواهد شد.

اصلاح ارقام

در بسته اصلاح ارقام؛ تولید بذور هیبرید سبزی و صیفی و گیاهان متحمل سازگار با شرایط تغییر اقلیم با بهره‌گیری از به نژادی مولکولی و زیست‌فناوری مدنظر قرار دارد که برای این کار مراکز توانمندی چون «پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی»، «پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک»، «پژوهشکده فناوری تولیدات گیاهی» و «پردیس ابوریحان» شناسایی و انتخاب شده‌اند.

تغذیه گیاه

تولید کود زیستی و آلی محور تقسیم کار ملی در حوزه تغذیه گیاه است که با همکاری دانشگاه‌هایی چون «مالک اشتر»، «صنعتی اصفهان»، «بیرجند»، «پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی» و «موسسه تحقیقات خاک و آب» و شرکت‌های دانش‌بنیان به اجرا درخواهد آمد.

کنترل آفات

از دیگر اولویت‌ درنظر گرفته شده در این حوزه کنترل آفات با هدف تولید آفت کش‌های زیستی است که برای این کار هم دانشگاه های «جیرفت»، «کردستان» و «پژوهشگاه مواد و انرژی» شناسایی شده اند و از ظرفیت و توان شرکت‌های دانش‌بنیان استفاده می‌شود.

خروج از نسخه موبایل