رییس مرکز پژوهشهای توسعه و آیندهنگری ضمن بیان اینکه شعار اصلی اندیشکدهها حل مسئله با دستان خالی است، گفت: ما در مرکز پژوهشها تلاش داریم به سمت فعالیت اندیشکدهای حرکت کنیم و مسئله را در عمل حل کنیم و در انجام این ماموریت نقش رسانهها و روابط عمومیها میتواند به بهترین شکل جانمایی شود، بهگونهای که در موضوع سند ملی آمایش این ماموریت تا حدودی نشانهگذاری شده است.
به گزارش هفتگرد، دکتر سید مهدی پاکذات در نشست کاری ماهانه مرکز اطلاعرسانی، روابط عمومی و امور بینالملل سازمان برنامه و بودجه و مراکز تابعه تبیین نقطه تقاطع رسانه و فعالیتهای پژوهشی گفت: در تبیین زنجیره علم، دانشگاهها در ابتدای این حلقه بهعنوان مراکز تولید علم فعالیت میکنند و در واقع دانشگاهها با تولید علم پایههای حل مسائل را میتوانند تولید کنند.
پاکذات حلقه دوم زنجیره علم را مراکز مطالعاتی دانست و ادامه داد: کار ویژه مراکز مطالعاتی نشان دادن وضع موجود است بهگونهای که سیاستگذار بتواند به دادهها و یافتههای آن اعتماد کامل داشته باشد.
وی یکی از کارکردهای مرکز آمار را از مصادیق این مراکز مطالعاتی دانست و ادامه داد: معمولاً این مراکز مطالعاتی به حل مسئله ورود نمیکنند، اگر هم ورودی داشته باشند، در محدوده جمعآوری راه حلهای ارائه شده در گذشته است.
پاکذات مراکز پژوهشی را حلقه سوم زنجیره علم دانست و در تبیین جایگاه این مراکز گفت: مراکز پژوهشی همواره در پی پیدا کردن راه حلهای جدید بهمنظور حل مسائل هستند. در عین حال این مراکز باید با دو دیدگاه آیندهنگری و آیندهنگاری، افق روشنی را پیش چشم سیاستگذار قرار دهند.
رییس مرکز پژوهشهای توسعه و آیندهنگری، جایگاه این مرکز را در نسبت با سازمان برنامه و بودجه، نقش مرکز پژوهشی دانست که در تلاش برای حل مسئله سازمان حرکت میکند، اما در عین حال زنجیره دانش را ادامهدار دانست و افزود: حلقه چهارم زنجیره علم اندیشکدهها هستند، به این معنا که اندیشکدهها مسئله را نه تنها در نظر و ذهن سیاستگذار بلکه روی زمین حل میکنند.
وی در تشریح جایگاه اندیشکدهها در توسعه زنجیره دانش، ادامه داد: شعار اصلی اندیشکدهها حل مسئله با دستان خالی است با این وجود یک مثلث جادویی با سه ضلع قدرت، توانایی و پذیرش در دست اندیشکدهها وجود دارد که امکان حل مسئله را به این مجموعهها میدهد.
پاکذات در تبیین اضلاع مثلث حل مسئله اندیشکدهها گفت: سه ضلع تیم توانمند، اخذ حمایت ارکان قدرت و ایجاد مقبولیت عمومی تشکیلدهنده مثلث جادویی این مراکز به شمار میرود و ضلع ایجاد مقبولیت در نسبت با رسانه تعریف میشود. در واقع رسانهها میتوانند در کارکرد درست خود حل مسئله را به بهترین شکل امکانسازی کنند. تحقق مفهوم ویرانگری خلاق در نسبت با کارکرد رسانه در همراهی اندیشکدهها مصداق پیدا میکند.
رییس مرکز پژوهشهای توسعه و آیندهنگری در پایان سخنان خود ضمن تشریح فعالیتهای این مرکز در خصوص سند ملی آمایش سرزمین خاطر نشان کرد: ما در مرکز پژوهشها تلاش داریم تا به سمت فعالیت اندیشکدهای حرکت کنیم و مسئله را در عمل حل کنیم و در انجام این ماموریت نقش رسانهها و روابط عمومیها میتواند به بهترین شکل جانمایی شود، بهگونهای که در موضوع سند ملی آمایش این ماموریت تا حدودی نشانهگذاری شده است.
در ادامه این نشست سید محمد موسوی رئیس مرکز اطلاعرسانی، روابط عمومی و امور بینالملل سازمان برنامه و بودجه گفت: موضوع برنامه هفتم و همراهسازی اجتماعی با اهداف و مسیرهای این برنامه و همچنین حرکت به سمت اقناعسازی مخاطب با استفاده از دادههای علمی ماموریتی است که میبایست به بهترین شکل ممکن توسط مراکز و مؤسسات وابسته سازمان محقق شود.