نماد سایت پایگاه خبری هفت گرد

آیا هنرمندان طراح لباس معاصر موفق به خلق آثار ماندگار و تأثیرگذار بوده‌اند؟

هر چند بسیاری بر این باورند که پست‌مدرنیسم مولود مدرنیسم است اما تحولات روش‌شناسی و سبک‌شناسی در تاریخ لباس ایران و جهان حاکی از آن است که همواره جدال میان این دو موجب نوعی ازهم‌گسستگی در دنیای مد معاصر شده است.

به گزارش هفت‌گرد، وجوه افتراق و اشتراک میان هنر مدرن و هنر پست‌مدرن چگونه باعث ایجاد هنر دوران معاصر شده است؟ آیا هنر معاصر مسیر متفاوت و مستقلی نسبت به سبک‌های هنری مدرن و پست‌مدرن در پیش گرفته است؟ آیا هنرمندان طراح لباس معاصر موفق به خلق آثاری ماندگار و تأثیرگذار بوده‌اند؟

این‌ها پرسش‎های کلیدی هستند که دریافت روشن از پاسخ آنها می‌تواندگامی مؤثر در جهت‎دهی به رویکرد کلی هنرمندان طراح لباس در زمانه فعلی باشد و چه بسا برای دریافت بهتر از شرایط موجود باید به سراغ رویکردهای مدرن و پست مدرن در میان طراحان مد و لباس رفت.

از آنجا که طراحی لباس معاصر به‌عنوان یکی از شاخه‌های مهم هنر و متأثر از تحولات روش‌شناسی و سبک‌شناسی در تاریخ هنر است، یافتن اشتراکات و افتراقات این دو دیدگاه (هنر مدرن و هنر پست‌مدرن) می‌تواند گام مؤثری در حل این اختلاف و همسوسازی آن با یکدیگر باشد.

طراحی لباس یک شیوه هنری است که مختص به طراحی پوشاک بوده و با رشد صنعت طراحی مد و لباس طی چند دهه گذشته، تقاضا برای پوشاک و همچنین لباس‌های مدرن به‌طور روزافزون در حال افزایش بوده است.

امروز، طراحی مد و لباس به حرفه‌ای تخصصی تبدیل شده است که برای فعالیت در آن نیاز به دانش زیادی در زمینه‌های مختلف از سبک زندگی، تاریخ هنر و مد تجارت وجود دارد.

اما پست مدرنیسم در اصل یکی از نگرش‌های بسیار مهم در زمینه فلسفه است که طبیعتاً به فرهنگ و هنر نیز وارد شد. معنای لغوی این کلمه یعنی فراتر از مدرن بودن و در این مسیر گام برداشتن. عصر پست مدرن و آثار آن با ویژگی‌هایی همچون چندگانگی، ناهماهنگی، کنایی و چنین صفاتی شناخته می‌شوند و همچنین نبود استمرار و تضاد در آن‌ها دیده می‌شود.

در اصل پس از اینکه عصر مدرن برای همیشه باقی نماند و بعد از مدتی بشر سعی کرد به سنت‌های قدیم باز گردد، این فرهنگ ایجاد شد که مفاهیم و آثار مدرن را با مواردی که در گذشته وجود داشته است ترکیب کنند.

این گونه است که فرهنگ پسامدرن به وجود می‌آید و امروزه نیز در صنایع و هنرهای مختلف وارد شده است که یکی از این صنعت‌ها، مد و فشن و به دنبال آن طراحی لباس بودند. سبک پست مدرن در طراحی لباس تحول چشمگیری ایجاد کرد و هنرمندان بزرگی خود را در این عرصه به چالش کشیدند.

به هر تقدیر دقت در مفاهیم طراحی لباس متأثر از پست مدرنیسم و مدرنیسم می‌تواند باعث ایجاد یک الگوی تازه در زمینه مد و فشن باشد و نبود توجه علمی و تخصصی روی تحولات ایجاد شده در حوزه طراحی لباس می‌تواند موجب تخریب ارزش‌های زیباشناسی مد و تأثیر مخرب بر روی رفتارهای اجتماعی به‌خصوص برای جوانان باشد و چه بسا بتوان ریشه میزان کمی و کیفی خلق آثار ماندگار از سوی طراحان این زمانه را در همین جریان جستجو کرد.

خروج از نسخه موبایل