نماد سایت پایگاه خبری هفت گرد

مالچ پلیمری پژوهشگاه پتروشیمی، موثر در مهار ریزگردها

دبیر ستاد ملی مقابله با پدیده گرد وغبار اعلام کرد: مالچ (خاک‌پوش) پلیمری ساخت پژوهشگران پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران در آزمون‌های میدانی بعد از گذشت ۱۸ ماه اثربخشی خوبی داشته است.

به گزارش هفت‌گرد، پژوهشگران پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران با تهیه نوعی پوشش پلیمری گامی جهت بیابان‌زدایی و مقابله با ریزگردها برداشته اند. این پوشش‌ها که بیشتر به نام مالچ شناخته می شوند به‌عنوان یک پوشش خاک قابل استفاده‌اند.

پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران میزبان نشستی برای حل مشکل ریزگردها با حضور مدیران سازمان حفاظت محیط زیست؛ شامل علی‌محمد طهماسبی بیرگانی مشاور رییس سازمان حفاظت محیط زیست و دبیر ستاد ملی مقابله با پدیده گرد وغبار، احمدرضا لاهیجان‌زاده مشاور رییس سازمان حفاظت محیط زیست و مسوول پیگیری و اجرای سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب در حوزه محیط زیست و همچنین غلامرضا حسن‌پور رییس سازمان بسیج اصناف، بازاریان و فعالان اقتصادی کشور، جواد کریمی معاون اداره اول خلیج فارس وزارت امور خارجه و مهدی نکومنش رییس پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران و اعضای هیأت علمی این پژوهشگاه بود.

در این جلسه ابعاد مختلف مشکل ریزگردها از جمله پیامدهای بهداشتی، اقتصادی، اجتماعی، امنیتی و سیاسی آن و راه‌های حل بحران ریزگردها طرح و بررسی شد.

مالچ پلیمری پژوهشگاه پتروشیمی در مهار ریزگردها اثرات موثری داشته است

در ابتدای این جلسه طهماسبی مشاور رییس سازمان حفاظت محیط زیست و دبیر ستاد ملی مقابله با پدیده گرد و غبار گزارشی از موفقیت خاک‌پوش (مالچ) پلیمری ساخت محققان پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران در دستیابی به شاخص‌های سخت‌گیرانه سازمان حفاظت محیط زیست برای خاک‌پوش‌های غیرنفتی ارایه داد.

آزمون میدانی مالچ‌های غیرنفتی در دو منطقه انتخابی میبد و بافق

وی به سوابق و معضلات استفاده از مالچ نفتی برای محیط زیست اشاره کرد و گفت: در فراخوان اولیه برای تولید مالچ غیرنفتی در کشور حدود ۸۰ متقاضی نمونه‌های ساخته شده را معرفی کردند که طی مراحل مختلف و انجام آزمون‌های حساس و دقیق روی آنها، هشت نمونه مالچ غیرنفتی برای انجام آزمون‌های میدانی (پایلوت) انتخاب شدند. در این مرحله مالچ‌ها باید در دو منطقه انتخابی از میبد و بافق در محدوده مشخصی پاشیده شده و اثربخشی آن‌ها طی دو سال متوالی رصد می شد.

دبیر ستاد ملی مقابله با پدیده گرد و غبار ادامه داد: دانشگاه یزد نیز مسئولیت رصد و پایش این مالچ‌ها را به‌عنوان ناظر بر عهده داشته است. از چند ماده مختلفی که در این ۲ منطقه پاشیده شده‌اند تا به‌حال محصول خاک‌پوش پلیمری پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران بهترین عملکرد را داشته است.

طهماسبی ادامه داد: با توجه به گذشت ۱۸ ماه از زمان پاشش و پایش این محصول، اطلاعات جمع‌آوری شده نشان می‌دهد این محصول قادر است عملکرد مطلوب خود را در زمان باقیمانده شش ماهه نیز حفظ کرده و موفق به اخذ مجوزهای لازم برای استفاده در سطح وسیع در کشور شود.

خروج از نسخه موبایل