مدیرکل دفتر نظارت بر عملیات هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری از انقضای گواهینامه فرودگاه امام بهدلیل نقص در سطوح زیرساختی خبر داد.
به گزارش هفتگرد، میثم شاکر، مدیرکل دفتر نظارت بر عملیات هوانوردی سازمان هواپیمایی کشور اظهار داشت: گواهینامه قبلی براساس مدل قبلی مقررات در سال ۲۰۱۸ کسب شده بود اما بهدلایلی بعضی از نواقص در زیرساختها مشاهده شده و این گواهینامه منقضی شده است که مجددا درخواست گواهینامه ارسال شده و در حال بررسی است.
او با بیان اینکه نداشتن گواهینامه نافی انجام عملیات پروازی نیست افزود:
سازمان بینالمللی هوانوردی (ایکائو) بر اساس برنامه ممیزی که دارد استانداردها و توصیهنامههایی را منتشر میکند که میزان انطباق اعضای کنوانسیون شیکاگو را براساس آن میسنجد.
او افزود: این برنامه هر چند سال یکبار براساس عملکرد کشورهای عضو مورد ارزیابی قرار میگیرد و امسال این ممیزی را شهریور ماه در حوزههای فرودگاهها، ناوبری و سانحه خواهیم داشت و به این منظور بعد از سال ۲۰۱۰ یعنی پس از حدود ۱۲ سال، ایکائو مایل است میزان انطباق کشور ما را در حوزههای یاد شده با استانداردهای جهانی بسنجد.
شاکر افزود: بر این اساس از دفتر منطقهای ایکائو که در قاهره مستقر است درخواست یک کارشناس فنی در حوزه فرودگاهها برای پیش ممیزی داشتیم.
او تاکید کرد: در حال حاضر پروازهای بینالمللی کشور ما از ۱۰ فرودگاه صورت میگیرد که این ۱۰ فرودگاه مورد ارزیابی ایکائو قرار خواهد گرفت.
او در پاسخ به این سوال که اگر نظر کارشناسان بر عدم تایید فرودگاهها باشد آیا باعث محدودیتهای فرودگاهی و پروازی میشود گفت: ایکائو هرگز محدودیت ایجاد نمیکند، ولی از آنجا که گزارش ایکائو در دسترس سایر کشورهای عضو قرار میگیرد، شرکتهای هواپیمایی با توجه به آن تصمیم میگیرند در خصوص میزان پروازها خود به آن فرودگاه کاهش، افزایش یا محدودیت خاص اعمال کنند؛ که البته میتواند یک هشدار جدی برای رعایت استانداردها و مقررات باشد.
او ادامه داد: در سال ۲۰۱۰ هشت فرودگاه بینالمللی داشتیم که این عدد در حال حاضر با فرودگاه زاهدان و بندرعباس به ۱۰ فرودگاه بینالمللی رسیده است، فرودگاههای بین المللی باید ۱۰۰ درصد دارای گواهینامه باشند فعلاً از برنامه منطقه عقب هستیم و باید تلاش بیشتری کنیم.
مدیرکل دفتر نظارت بر عملیات هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: صدور گواهینامه بدون رعایت استانداردها امکانپذیر نیست؛ اما نداشتن استانداردها نافی عملیات نیست با انجام ارزیابی ایمنی تمهیدات عملیاتی شدن فرودگاه ممکن است و فرودگاه امام یک برنامه عملیاتی ارائه کرده که بتواند این نواقص را در بازه یکساله برطرف کند.
او گفت:نگران رعایت قوانین هستیم چرا که رعایت نکردن قوانین و استانداردها بزرگترین خطا از نظر ایکائو است، و شفافیت در ارائه گزارشها مهمترین اصلی است که باید رعایت شود.