نماد سایت پایگاه خبری هفت گرد

حسین علیزاده: موسیقی ایرانی زنانه و مردانه ندارد

موسیقی ایرانی زنانه و مردانه ندارد اما فرهنگی که در طول تاریخ به آن غالب بوده این تفکیک را ایجاد کرده است؛ خوشبختانه امروز تعداد هنرمندان زن بسیار بیش از گذشته است و من این‌را آینده بهتری می‌بینم.

به گزارش هفت‌گرد، حسین علیزاده آهنگ‌ساز، پژوهش‌گر و نوازنده شناخته شده موسیقی ایرانی و یکی از چهره‌های تحسین‌شده موسیقی فیلم در ایران به‌شمار می‌آید. او تاکنون نامزد دریافت سه جایزه گِرَمی شده است؛ یعنی معتبرترین جایزه صنعت ضبط و پخش موسیقی در آمریکا و جهان.

علیزاده درباره مسائل مختلفی که امروز موسیقی ایران با آن مواجه است، نکاتی را مطرح کرد. از جنسیت در نوازندگی تا مدیریت در عرصه موسیقی. از مال اندوزی در عرصه هنر تا کمرنگ شدن سازهای ایرانی در رسانه و بازار هنر.

آینده بهتر با هنرمندان زن

علیزاده در پاسخ به این پرسش که آیا تار، سازی مردانه است، ابراز کرد: فیزیکِ ساز، خیر اما موسیقی ایرانی در تاریخ مردانه بوده و این موضوع نیز از عقب‌افتادگی جامعه و نه از جنس ساز نشأت می‌گرفته اما این جریان همیشه واکنش‌های خود را به همراه داشته است. یعنی مواقعی که فرصتی پیش‌آمده، زنان درخشیده‌اند، همچنان که زمانی کسی فکر نمی‌کرد که این‌همه هنرمند زن در رشته‌های مختلف و این اندازه متخصص زن در گرایش‌های گوناگون داشته باشیم.

او در ادامه بیان کرد: موسیقی ایرانی زنانه و مردانه ندارد اما فرهنگی که در طول تاریخ به آن غالب بوده این تفکیک را ایجاد کرده و خوشبختانه امروز تعداد هنرمندان زن بسیار بیشتر از گذشته است و من این را آینده بهتری می‌بینم. البته این موضوع، حاصل تلاش خود خانم‌هاست.

علیزاده با اشاره به پیشرفت چشمگیر زنان در عرصه نوازندگی ابراز کرد: اگر تبعیض جنسیتی و ادبیات کلیشه‌ای در مورد نوازندگی و ساز ادامه یافته، به این دلیل بوده که از یک فرهنگ غلط تبدیل به یک عادت شده است وگرنه خانم‌های متخصص فراوانی در رشته‌های مختلف موسیقی داریم که نه‌تنها چیزی کمتر از مردان ندارند که یک‌ سروگردن بالاتر هم هستند.

امروز رقم فروش، ارزش آثار هنری را تعیین می‌کند

علیزاده در ادامه به تغییر ذائقه هنری جامعه به موسیقی اظهار کرد: عقیده دارم در این سال‌ها سیاست اشتباهی وجود داشته که باعث شده فرهنگ در عرصه موسیقی، ادبیات و هنر تغییر یابد و برای تغییر این وضعیت نیاز به افراد دلسوز و متفکری است که مسئول مراکز هنری باشند.

علیزاده با اشاره به مدشدن سبک خاصی از موسیقی گفت: در هر دوره توجه به موسیقی منحصر به یک سبک بوده، همچنان که پیش‌تر در دوره‌ای موسیقی سنتی محور بوده، امروز موسیقی مورد توجه جامعه، صرفاً پاپ است، چرا که سلیقه، نگاه، درک و فهم مسئولی که در دوره‌ای بر مسند قرار گرفته، در این زمینه حرف اول را می‌زند.

او افزود: امروز هر کنسرتی که در سطح شهر اجرا شود، مسئله میزان درآمد آن مطرح است. فیلم‌های بازاری و بی‌محتوا معمولاً ازاین‌جهت موفق بوده‌اند که چه میزان در گیشه فروخته‌اند و در گیشه فروختن شامل همه هنرها شده است. یعنی عامل موفقیت هنری آثار را در میزان فروش آن می‌بینند. در چنین شرایطی نقاشی مهم است که چند میلیارد فروخته شده یا می‌شود و آن نقاشی، دیگر ربطی به مردم ندارد و به دلالان اختصاص‌یافته است. این مساله که همه زندگی ما شده پول و مادیات آن هم در جامعه‌ای معنوی، جای افسوس دارد.

خروج از نسخه موبایل