نماد سایت پایگاه خبری هفت گرد

با هفت غار شگفت‌انگیز ایران آشنا شویم- بحش دوم

سفر به اعماق زمین از کنجکاوی‌های همیشگی بشر بوده است. رفتن به دل غارهای زیرزمینی تجربه‌ای است شگفت‌انگیز.

به گزارش هفت‌گرد، غار محوطه خالی شده‌‌ای است که در زیرزمین یا داخل کوه‌‌ها توسط عوامل طبیعی یا دخالت انسانی به‌وجود آمده است و مدخلی به دنیای بیرون دارد. اما جدا از اهمیت در زمین‌شناسی و شناخته‌شدن به‌عنوان یکی از ذخایر منابع طبیعی، غارها از زیبایی‌های بی‌حد و وصفی برخوردارند و به‌عنوان یکی از جاذبه‌های طبیعی شناخته می‌شوند. برخی‌ها با شنیدن نام غار به یاد تونل‌های تاریک و بی‌انتهایی می‌افتند که زیستگاه خرس یا خفاش‌هاست. اما در این مطلب شما را با برخی از غارهای زیبایی آشنا می‌کنیم که به‌عنوان جاذبه طبیعی شناخته می‌شوند. غارهای زیبای ایران با ویژگی‌های منحصر به‌فرد خود در سرتاسر کشور قرار دارند و گردشگران و محققان را از سراسر جهان به سوی خود خود جلب می‌کنند.

1.غار ایوب

اگر سراغ وسیع‌‌ترین دهانه غارهای ایران را بگیرید به اینجا می‌رسید: غار ایوب که داستانی منتسب به ایوب پیامبر دارد!

غار ایوب، در جنوب شرقی و 16 کیلومتری شهر «دِهَج»، در شهرستان شهربابک استان کرمان جای دارد. غار ایوب در کوهی به همین نام شکل گرفته‌ است. کوه ایوب 3400 متر ارتفاع دارد و غار ایوب در بلندای 2800 متری قرار دارد. غار ایوب از گونه آذرین و سنگ‌های آن آتشفشانی است و براثر فرسایش پدید آمده است.

اما چرا نام این غار را ایوب گذاشته‌اند؟

درون غار چشمه آبی وجود دارد که اکنون با لوله‌‌کشی به بیرون غار می‌آید. در گذشته، اهالی اعتقاد داشته‌اند که حضرت ایوب پیامبر که از یک بیماری پوستی سخت رنج می‌برده است با آبتنی در این چشمه، شفا پیدا کرده است و از آن پس نام ایوب را بر روی غار نهاده‌اند.

پهنای دهانه غار ایوب در نیمه کوه به 80 متر و بلندای آن به 60 متر می‌رسد. علاوه برعنوان بزرگ‌ترین دهانه غاری ایران، بلندترین سقف در میان غارهای شناخته‌ شده ایران نیز به غار ایوب تعلق دارد. نام این غار در فهرست آثار ملی ایران قرار دارد.

کوه ایوب با ساختار «داسیت» و «اندزیت» کوهی آذرین محسوب می‌شود. به روزگاری بسیار دیرینه به درازای دو میلیون سال پیش که به تاریخ زمین‌شناختی دوران «پلیستوسن» نامیده می‌شود، از برخورد آب با گدازه‌های آذرین کوه خروشی از زمین برخاسته و سنگ‌های کوه خرد شده است. سپس در گذر سال‌ها با فرسایش آب و وزش باد و پرتاب ماسه بر سنگ‌های «داسیت»، کنگره‌ها و سوراخ‌های «لانه زنبوری» در دیواره رخ نموده است.

همچنین حوض کوچک دیگری به شکل هاوَن بر تختگاهی در این غار دیده می‌شود که «حوض آرزو» خوانده می‌شود. باور بومی بر آن است که با انداختن سنگی در آن و پرتاب شدن دوباره سنگ از درون رخنه هاون‌مانند، آرزومند به آرزوی خود می‌رسد. جلوتر از آب‌سنگ‌ها، تخت‌گاهی از خرسنگ جایگاهی برای کوه‌نوردان فراهم آورده است که «منزل‌گاه» خوانده می‌شود.

عمق غار حدود 200متر است و به دلیل فرم فرسایشی این غار، چکنده و چکیده‌ای در آن دیده نمی‌شود اما بر روی دیوارهای آن اشکال بسیار زیبایی به نام مومیایی شکل گرفته است که شبیه به چکنده، از سقف آویزان هستند. روایت است که در گذشته‌های دور از این ماده مومیایی برای درمان بیماری‌های استخوانی استفاده می‌شده است.

غار ایوب

برای دسترسی به غار ایوب، در مسیر شهربابک به انار قرار گرفته و بعد از حدود 50 کیلومتر به سمت دهج تغییر مسیر دهید.

2. غار چال‌نخجیر

غار چال‌نخجیر در دامنه و بر دیواره کوه تخت، در کنار پناهگاه حیات‌وحش «جاسب»، در نزدیکی روستاهای «کروگان»، «وشتگان»، «هرازیجان» و در میان شهرهای دلیجان و نراق در استان مرکزی است. نام چال‌نخجیر گرفته شده از پایین، زیر و شکارگاه ‌است، زیرا چال‌نخجیر بخشی گود است که شکارچیان شکار را به آن رم می‌دادند. این غار در شمار فهرست آثار ملی ایران است.

غار چال‌نخجیر به دوران سوم زمین‌شناسی و نزدیک به 65 میلیون سال پیش باز می‌گردد. بیشینه سازندهای این غار آهکی و به رنگ شیری است و سنگ‌های آن کربنات کلسیم، آراگونیت و سنگ گچ است. چال‌نخجیر با 7 طبقه از جمله غارهای طبقاتی ایران به شمار می‎رود. چال‌نخجیر غاری تخت و خیس است.

پیش از درگاه غار روی کوه نشانه‌هایی کهن دیده می‌شود. برای نمونه بازمانده‌هایی از یک برج دیده‌بانی هنوز روی کوه هست. درگاه غار در تراز زمین و به سوی جنوب قرار دارد. امروزه این درگاه ۱۰ متر پهنا و 20 متر بلندا دارد. نیم کیلومتر پس از درگاه غار به یک دوراهی می‌رسد. هر دو راه نزدیک به ۱.۳۰۰ متر است.

از 7 طبقه غار چال‌نخجیر، 3 اشکوب آن کاوش شده است. سقف غار کم و بیش نزدیک به ۸ متر است. بر بستر غار دریاچه‌ای هست به ژرفای 70 متر وجود داردکه تا امروز تنها ۴۰۰ متر چهارگوش از گستره آن یافت شده ‌است. به نظر می‌آید که وسعت این دریاچه بسیار بیشتر از ۴۰۰ متر مربع باشد. در گذشته غار چال‌نخجیر آب بیشتری داشته است. امروزه جدای از دریاچه در گوشه و کنار هم استخرهایی بر جای مانده است.

در غار چال‌نخجیر نهشته‌های آهکی، چکنده و چکیده و دیسه‌های گل‌کلمی و بلورین و سوزنی و گچین پدید آمده‎اند و تالارها، استخرها و راهروهای بلند درون غار را پدید آورده‎اند. چندین تالار به نام‌های سفره عروس، دریاچه، برزخ، باغ‌وحش، فرسنگ، آبشار گلی، گل کلمی، چهل‌چراغ، چهلستون و تالار زیبایی‌ها در چال‌نخجیر وجود دارد. در این تالارها تندیس‌های سنگی همچون عقاب، لاک‌پشت، گوزن، انسان، کبوتر از نهشته‌های آهک پدید آمده است. امروزه بیش از هزار متر از درازای غار برای بازدید کف‌سازی و نورپردازی شده ‌است.

غار چال‌نخجیر

3. غار دربند

غار دربند در زمره بزرگ ‎ترین غارهای آهکی ایران، در ۲ کیلومتری شمال منطقه دربند در شهرستان «مهدیشهر» قرار دارد.

این غار را می‎توان در دامنه‌های جنوبی رشته کوه البرز و در ارتفاعات دربند، در دامنه کوه «لهرد» یافت. غاری که در گذشته محل سکونت انسان نیز بوده است.

غار دربند با طولی نزدیک به ۱۱۴ متر، در ارتفاع دو هزار متری از سطح آب‎های آزاد قرار دارد. جالب است بدانید ارتفاع دهانه از پای کوه ۳۰۰ متر و عریض‌ترین قسمت آن ۳۶ متر است.

افسانه‎‌ها و داستان‌‎های بسیاری درخصوص طول غار، کشف آثار قدیمی و نوع تشکیل غار در بین بومیان منطقه رواج دارد. از جمله آثار به دست آمده این غار می‌‎توان به تکه‎‌های شکسته ظروف سفالین اشاره کرد که قدمت قدیمی‎‌ترین آن‎ها را تا هزاره اول میلادی هم تخمین زده‌‎اند.

این غار با چکیده‎‌های عظیم شناخته می‎‌شود که با شکلی منظم با ارتفاع‎هایی بین 4 تا 14 متر متغیر است. اما بلندترین این چکیده‎‌ها را با ارتفاع بیش از 14 متر می‎توان در فاصله 70 کیلومتری از ورودی غار دید.

برای رسیدن به غار دربند بعد از عبور از مهدیشهر و سپری کردن حدود دو کیلومتر به سمت شهمیرزاد در سمت چپ جاده به سمت شمال، تابلوی راهنمایی مسافران را تا این غار تاریخی راهنمایی می‎کند.

با عبور از جاده‎ای خاکی که به سمت شمال و در دامنه کوه پیش می‎‌رود، پلکانی وجود دارد که تا دهانه غار پیش می‌‎رود. در ابتدا دالان ورودی است که 14 متر طول دارد و سپس به درب ورودی می رسید. فاصله انتهای غار از درب حدود 100 متر و عرض آن هفت تا 30 متر و ارتفاع آن از دو تا 25 متر متغیر است.

غار دربند

4. غار زینگان

غار طبيعی زينگان در نزدیکی شهر مهران، در میان دشتی وسیع در نزدیکی روستای صالح آباد، از توابع شهرستان گرمسيری مهران قرار دارد. این غار به دلیل هوای خنک و مطبوعی دارد و از همین روست که به «غار بهشت» هم معروف است. بسیاری از طبیعت‎گردان حرفه‎ای بر این باورند که این پدیده زمین‎شناختی نه یک غار بلکه یک تنگه به حساب می‎آید. چرا که ابتدا و انتهای آن باز است و شباهتی به آن‎چه از غارها در ذهن داریم ندارد.

با این‎که صالح آباد و به‌طورکلی منطقه مهران دارای آب و هوای گرم و خشک هستند، اما فضای داخل غار رطوبت بسیار بالاست و به همین سبب پوشش گیاهی مناطق مرطوب و بارانی را می‎‌توان در آن دید. وجود آب فراوان و همچنین دهلیزها و قنديل‌‎هاي متعدد، جنگلی طبیعی را در میانه دشت پدید آورده است که گیاهانی از جمله سرخس‎‌ها، جلبک‌‎ها و گلسنگ‎‌ها را می‌توان در آن دید. نکته جالب‎تر این است که هوای بیرون و درون غار بیش از 20 درجه سانتی‌گراد با هم اختلاف دارند. با این‎ حال بهترین زمان برای بازدید از غار زینگان، بهار و تابستان است.

پیمایش مسیر درون تنگه بسیارجذاب و هیجان‎‌انگیز است. گفته می‎‌شود از ابتدا تا انتهای تنگه مسافتی حدود 6 کیلومتری پیش روی گردشگران قرار دارد. در تمام طول مسیر آب جاری است و برای گذر از برخی قسمت‎‌ها باید از این آب گذشت. در برخی بخش‌‎ها نیز آب به واسطه تنگ شدن مسیر بیشتر بالا می‌‎آید و عبور را دشوارتر و صد البته هیجان‎‌انگیزتر می‎کند. در مسیر حرکت در مسیر غار، دو آبشار هم به چشم خواهد خورد که برای ادامه مسیر باید از آنها گذشت. 

برای رسیدن به این غار شگفت‌‎انگیز اما ناشناخته که در 10 کیلومتری بخش «صالح آباد» قرار دارد، باید از شهر ایلام، مسافتی حدود 50 کیلومتر به سمت غرب حرکت کرد. در نزدیکی امامزاده صالح‎‌آباد تابلویی قرار دارد که مسیر غار را نشان می‎دهد. 

از روستای صالح آباد تا ورودی تنگ زینگان حدود 5 کیلومتر جاده خاکی در پیش است. جاده‎ای که پس از حدود 40 دقیقه، به غار زینگان می‎رسد.

غار زینگان

5.غار علیصدر

غار علي صدر به عنوان يکي از عجايب طبيعي دنيا، جايگاه ممتازي در ميان جاذبه‌هاي طبيعت‌گردي استان همدان به خود اختصاص داده است.شواهد حاكي از آن است كه اين غار پناهگاه انسان هاي اوليه بوده است. غار علیصدر تنها غار تالابی ایران یکی از بزرگ‌ترین و طولانی‌ترین غارهای آبی جهان است که شکل‌گیری آن به دوره ژوراسیک (دوره دوم زمین شناسی190-136 میلیون سال پیش) مربوط می‌شود. این غار در روستای علیصدر استان همدان قرار دارد.

این غار شگفت انگیز در ارتفاع 1980 متر از سطح دریا یکی از عجایب طبیعی جهان درکوه‌های زاگرس است. بخش‌های ورودی این غارِ بی‌نظیر در دوره  صفویان مورد استفاده مردمان قرار داشت. غارعلیصدر در سال‌های 42-1341 توسط گروهی از کوه‌نوردان و غارنوردان همدان شناسایی و در سال 1352 دهانه و ورودی غار به قطر 50 سانتی متر تعریض شد.

استفاده عمومي از اين غار از سال 1354 مطرح شد. در آن زمان اهالي روستا مسافران را با چراغ دستي، قايق و پارو به ديدن قسمت‌هاي ابتدايي غار مي‌بردند. محوطه غار دالان‌های پیچ در پیچ و دهلیزهای متعددی دارد و از مجموعه  آب‌های روان در غار دریاچه  بزرگی درون غار به‌وجود آمده که نفوذ به ژرفای آن تنها با قایق میسر است. آب دریاچه زلال است ولی به علت وجود املاح آهکی فراوان در آب غیر قابل شرب است. سقف غار که در بعضی قسمت‌ها تا حدود 10 متر از سطح آب ارتفاع دارد پوشیده از کربنات کلسیم خالص و در بعضی قسمت‌ها مخلوط با عناصر دیگر است. این رسوبات به صور مختلف در کف غار و در جاهایی که آب وجود ندارد با اشکال متنوع و جذاب به وفور دیده می‌شود.عمق آب از نيم متر تا 14 متر متغير است. مردم روستاي عليصدر و روستاهاي اطراف از قديم الايام به وجود آن پي برده و از آب آن بهره‌برداري مي‌کرده‌اند.

منظره  داخل غار بسیار بدیع و هوای آن در تابستان خنک و در زمستان گرم و مطبوع است. اقداماتی برای افزایش طول مسیر آبی برای قایقرانی و نیز مسیرهای خشکی صورت گرفته که مناظر جدید و زیبایی را به تجربه  بازدید از غار افزوده است.

غار علي صدر از بسياري جهات به‌خصوص از جهت وجود گذرگاه‌هاي ممتد آبي و درياچه‌هاي وسيع قابل قايقراني که در سرتاسر غار گسترده شده‌اند، يکي از زيباترين جلوه‌هاي طبيعي ايران و جهان و پديده‌اي منحصر به‌فرد در نوع خود مي‌باشد. آب درياچه غار بدون رنگ و بو مي‌باشد و هيچ گونه حيات جانوري در آن وجود ندارد. بازديد از محوطه وسيع هزار قنديل، قنديل بزرگ و جزاير سوم و چهارم درون غار به همراه پياده‌روي، غارنوردي و قايق‌راني و استفاده از امكانات تفريحي، خريد از بازارچه و ديدار از نمايشگاه صنايع دستي از جمله برنامه‌هاي ديدار از غار عليصدر است.

غار علیصدر

6. غار کلماکره

لرستان با آب و هوای کوهستانی در میان کوه‌های زاگرس مهد تمدن بشری بوده است، آثار مفرغی کشف شده، وجود غارهایی چون میرملاس، پاسنگر، گرارجنه و کلماکره -که قدمت‌شان به 40 هزار سال قبل از میلاد مسیح می‌رسد- شهر شاپورخواست، پل‌هایی چون کشکان و پلدختر، گواه تاریخی و باستانی بودن این منطقه است.

غار کلماکره حدود 15 کیلومتری شمال‌غربی پلدختر قرار دارد. با این‌که این غار به پلدختر نزدیک‌تر است اما با توجه به تقسیمات کشوری در بخش رومشگان از توابع شهرستان کوهدشت واقع شده است. این غار در دامنه کوه مله یا مهله قرار دارد که در ارتفاع 650 متری از سطح دریا است. آخرین روستا باغ دره است، بعد از آن باید یک مسیر خاکی، پرفراز و نشیب و کوهستانی را به مدت حدود 3 ساعت طی کنید تا به غار برسید، تا دهنه غار نیز مسیر کوهستانی است پس برای رفتن و دیدن این غار باید به امکانات کوهنوردی و غارنوردی مجهز باشید.

 تا به نزدیکی غار نرسید متوجه وجود آن نمی‎‌شوید چرا که پیشانی غار یک و نیم تر از دهانه‌اش جلو آمده و در نتیجه ورودی غار از نظرها پنهان است. این غار طبیعی دارای قندیل‌ها و آویزها یا به اصطلاح استلاکتیت‌ها و استلاگمیت‌ها بوده که با ورود انسان به این مکان به طرز جبران ناپذیری تخریب شده است.

وجود خمره‌‎های بزرگ غذا، آب‎چاله‎‌هایی با آب زلال و ظروف سفالی در تدفین افراد، نشان از زندگی اولیه انسان‌‎ها در غار بوده است. این غار دارای 4 تالار پشت‌سر هم است. تنها تالار اولی که در ورودی غار است اندکی روشنایی دارد که روشنایی‌اش را هم از همان ورودی غار می‌گیرد، سه تالار دیگر تاریک و بی‌نور است. از یک دهلیز 80 سانتی‌متری می‌توانید به‌صورت سینه خیز به تالار دوم بروید و با بالارفتن از یک ارتفاع حدود شش متری می‌شود به تالار سوم و چهارم رسید.

این غار در سال 1368 توسط چوپانی به نام «عزیز» کشف شد و بعد از آن مورد توجه محققین و باستان‌شناسان قرار گرفت. البته متاسفانه بخش زیادی از گنجینه به‌دست آمده در این غار به تاراج رفت و از موزه‌های متروپولتین و بریتیش میزیوم و لوور سر در آورد. با این وجود با آثار اندک به دست آمده از غار و قاچاقچیان، باستان‌شناسان به این نتیجه رسیدند که حدود 800 سال قبل از تاریخ، حکام محلی به نام «سمتی» یا «ساماتوره» تحت سیطره ایلام نو در این منطقه حکومت می‌کردند. عده‌ای معتقدند «اون ساک» آخرین شاه سمتی بعد از پایان یافتن حکومت ایلام، این گنجینه ارزشمند را برای حفاظت از دستبرد آشوریان در این غار پنهان کرد و بر آن نگهبانانی گماشت و این نگهبانان بعدها کشته شده و در دهانه غار دفن شدند. عده‌ای دیگر این گنجینه را، گنجینه هخامنشی می‌دانند که در حمله اسکندر به ایران در این غار پنهان کردند و بعضی دیگر کارکرد آئینی برای این غار در نظر گرفتند و معتقدند که اشیا به دست آمده از این غار (13 کل و بز، 8 گاو نر و 2 عقاب) نماد مهر است یا وجود پیکره غلبه شیر برگاو نر، گاوکشی آئین مهررا تداعی می‌کند و معنی آن نیز دلیل دیگر بر مهری بودن‌ این غار می‌‎دانند. کلماکره نیز از دو کلمه «کلما» به معنی ماوای بز و کل و «کره» به معنی درخت انجیر کوهی تشکیل شده است که بز و درخت انجیر هر دو از نمادهای مهرپرستی است.

غار کلماکره

آثار به دست آمده در این گنجینه شامل ریتون، مجسمه‌های انسانی و حیوانی، ظروف و سفال، زیورآلات از جنس طلا و نقره و صورتک‎های طلایی است که که با سنگ لاجورد و عاج تزئیین شده است، سنگ‌ها و عاج‌ها از بدخشان افغانستان وارد می‌شده است. نوشته‌های روی اجسام بیشتر به خط ایلامی و میخی است و در یک کتیبه به دست آمده از 17 شاه سمتی نام برده شده که از این تعداد چهار نفر لقب پادشاه را داشتند و بقیه پیروان این چهار نفر بودند.

7. غار یخ مراد

غار یخ‌ مراد یکی از غارهای مشهور ایران در استان البرز به شمار می‎آید که در مسیر جاده کرج به چالوس و منطقه گچسر واقع شده است. آن‎چه غار یخ مراد را از دیگر غارها متمایز می‎کند، وجود چکیده‎‌ها و چکنده‌‎های یخی و سایر رسوبات است که به اشکال جالب و تماشایی در دل غار خودنمایی می‎‌کنند.

پیشینه و سابقه پیدایش غار یخ مراد به دوره دوم زمین شناسی باز می‎‌گردد. برخی کارشناسان هم اعتقاد دارند که این غار در حدود پنجاه میلیون سال پیش در زیر دریا تشکیل شده است.

از جمله ویژگی‎‌های این غار، گردش هوا و اکسیژن داخل آن توسط هواکش‎‌های طبیعی و روزنه‎‌های موجود بر دیواره‎هاست. این پدیده موجب گردش هوا درون فضای غار شده و شرایط را برای تشکیل قندیل و یخ فراهم می‌‎کند که نتیجه آن تشکیل توده‌های بزرگ و مخازن یخی در گوشه و کنار غار است. نورپردازی قندیل‎‌های یخی و انعکاس نور از سطح آن‎ها چشم‎‌اندازهای خیال‎‌انگیزی را فراهم آورده است.

شکل‎‌گیری این اشکال زیبا که به صورت چکیده‌‎ها و چکنده‌‎های یخی خودنمایی می‎‌کنند، از انتهای پاییز آغاز می‌‎شود و با تداوم فصل سرما، یخبندان و بارش برف در منطقه و نفوذ آب از دیواره‌‎های غار ادامه پیدا می‎‌کند. به همین سبب فروردین ماه، بهترین فصل بازدید از غار یخ مراد به حساب می‌‎آید. قندیل‎‌های یخی با گرم شدن هوا کم کم شروع به ذوب شدن می‎‌کنند به‌صورتی که در روزهای نخستین خرداد ماه تنها دریاچه یخ در غار باقی می‌ماند.

علاوه بر چکیده‎‌ها و چکنده‎‌های یخی، پدیده زمین‌شناختی دیگری هم به نام «غارسنگ» در یخ مراد به چشم می‌‎آید. غارسنگ به تمام سنگ‏‌هایی گفته می‎‌شود که بعد از تشکیل فضای غار بر اثر چکیدن آب به‌وجود می‎‌آیند. از جمله غارسنگ‎‌های مشهور یخ مراد، رسوباتی به شکل نخود یا اشکال گل کلمی هستند که هر بیننده‎‌ای را متعجب و شگفت‌زده می‌کند.

غار یخ‌مراد تالارهای متعددی دارد. این تالار‎ها به ترتیب تالار سنگلاخی، تالار دوم، تالار سوم و دخمه دوقلو نام دارند.

برای رسیدن به غار یخ‌مراد باید از کرج مسیر جاده چالوس را در پیش گرفت و پس از طی ۷۰ کیلومتر، وارد جاده «کهنه‌ده» شد. بعد از حدود ۴ کیلومتر، در کنار روستا، یک دو راهی قرار دارد که مسیر دستیابی به غار یخ مراد را نشان می‎دهد. برای رسیدن به غار یخ مراد از جاده ماشین‎‌رو حدود یک ساعت و نیم کوهنوردی سبک در پیش خواهید داشت.

غار یخ مراد

سخن آخر

ایران غارهای زیبای بسیاری دارد که طبیعتا در این مطلب به آن‌ها پرداخته نشده است. در اینجا تلاش کردیم تعدادی از مشهورترین و پربازدیدترین غارهای ایران را به شما معرفی کنیم. غارها معمولا جزو محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری میان مردم نیستند و عده قابل توجهی که علاقه‌ای به غارنوردی ندارند حتی یک‌بار هم تجربه آن‌را به صورت اصولی نداشته‌اند، امّا برای آنهایی که به غارها علاقمندند، این پدیده‌های طبیعی، سرشار از شگفتی‌اند.

در آخر توصیه می‌کنیم اگر شخصیت گردشگر و ماجراجویی دارید اما بازدید از غارها را نادیده گرفته‌اید، دست کم یک بار این کار را انجام دهید. کسانی هم که به این نوع گردشگری ماجراجویانه علاقه دارند، می‌توانند نظرشان را با دیگر کاربران به اشتراک بگذارند.

خروج از نسخه موبایل