هفده سال از نصب نخستین پل مکانیزه در پایتخت میگذرد و امروز بسیاری شهروندان تهرانی از خاموشیهای مکرر پله برقی این پلها گلایه دارند. موضوعی که به گفته مسئولین مدیریت شهری در سازمان زیباسازی شهر تهران دنبال می شود. بخشی از پیگیریها با وعده روشن شدن دوباره پله برقیها و بخشی نیز با جمعآوری پلهبرقیها و جایگزینی انها با روشهایی همچون زیرگذر.
به گزارش هفتگرد، نخستین پل هوایی مجهز به سیستم پله برقی با حضور شهردار وقت تهران در میدان هفت تیر به بهرهبرداری رسید؛ خبری که در بیست و چهارمین روز فروردین سال ۱۳۸۳ در رأس اخبار شهری کشور قرار گرفت. در بهرهبرداری این پل مکانیزه شهردار وقت تهران یعنی محمود احمدی نژاد با اشاره به اینکه استفاده از فن آوری جدید و افزایش ایمنی عابر پیاده از اهداف اجرای این پروژه است؛ خواستار مشارکت بخش خصوصی برای توسعه این پلهای عابر پیاده در تهران شد.
از همان زمان تا به امروز استفاده از پلهای عابر و زیرگذرهای عابرپیاده در کنار حمایت بری کارشناسان مورد انتقاد برخی دیگر بوده که در راستای تحقق شهر انسانمحور نباید عابرین پیاده را به فضای زیرسطح و یا به آسمان و روی پلها برد بلکه عابرین باید در سطح حرکت کنند و این خودروها هستند که باید با تغییر مسیر به فضای زیرسطح و یا آسمان و روی پلها بروند. پس از ماشینمحور شدن تهران تعداد پلهای مکانیزه تهران نیز هر روز بیشتر شد، به شکلی که امروز حدود ۱۲۰ پل عابر پیاده مکانیزه شده و تقریبا همه مناطق تهران و بیشتر در مناطق مرکزی شاهد حضور این پلهای مکانیزه هستیم.
در ابتدای دوره ششم مدیریت شهری نیز پس از حدود ۱۷ سال از نصب نخستین پل مکانیزه در پایتخت و در سایه بیتوجهی سالهای گذشته به نگهداشت این پلها، بسیاری از آنها خاموش شده بود که به یکی از گلایهها و اعتراضات بزرگ شهروندان تهران و دغدغه شورای شهر تبدیل شد.
در اولین اقدام برای پاسخ به این اعتراضات مسئولیت این پلهای مکانیزه در سطح شهر تهران از مجموعه معاونت حملونقل شهرداری به سازمان زیباسازی در مجموعه معاونت خدمات شهری شهرداری سپرده شد تا شاید با مدیریت بهتر به مطالبات مردمی پاسخ داده شود اما این اعتراضات نسبت به خرابی پلههای برقی ادامه پیدا کرد تا جاییکه در آخرین روزهای فروردین سال جاری مهدی بابایی؛ عضو شورای شهر تهران در واکنش به این اعتراضات درباره خراب بودن پلهای مکانیزه با اشاره به اینکه پلهای مکانیزه با وضعیت نامناسب تحویل سازمان زیباسازی شده تا به عرصه خدمات دهی بازگردد، گفته بود: ۵۰۲ یونیت تحویل این سازمان شده و از این تعداد ۲۵۰ یونیت به دلیل نقص فنی خاموش بوده و به این ترتیب با ترک فعل مواجه بودیم.
وی با تاکید بر اینکه طیف زیادی از پلهای روشن نا ایمن بوده است نیز ادامه میدهد: قول گرفتیم تا پایان بهار امسال صد در صد پلهای مکانیزه به چرخه خدماترسانی بازگردد. اما این وعده آقای بابایی با اشاره به دلایلی همچون مشکلات در تامین قطعات و تجهیزات این پلها به دلیل تحریمها از سوی شهردار تهران و مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری تهران به پایان تیرماه سال جاری افزایش یافت.
به گزارش هفتگرد، حالا در مردادماه در بازدیدهای میدانی گوشه و کنار شهر، پلههای خاموش دیده میشود از جمله خاموشی پلههای پل مکانیزه مقابل شهرداری منطقه ۵ تهران در خیابان کاشانی و.. و این اعتراض شهروندان همچنان نسبت به خاموشی پله برقیها وجود دارد که برای دریافت پاسخ این اعتراضات و دنبال کردن میزان تحقق وعده مدیریت شهری، رضا صیادی، مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران در گفتوگو با ایسنا، میگوید: پله برقیهای خاموش در شهر سر و صدای زیادی دارند و اعتراضات آنی به همراه دارد و این خاموشیها دیده میشود و سر و صدا میکند.
صیادی ادامه میدهد: از اول فروردین امسال سازمان زیباسازی متولی پلهبرقیهای شهر تهران شد که اعلام کردیم تا پایان تیر ماه فاز روشن سازی پلهبرقیها انجام خواهد شد. برهمین اساس در حال حاضر ۸۶ درصد پله ها روشن شده و حدود ۱۰ درصد خاموشی شناور داریم. متاسفانه در طول سالهای گذشته در تعمیر و نگهداشت این پلها به شکل غیراصولی عمل شده که امروز پلی وجود دارد که قطعات آن گاهی از ۲۰ برند است به این ترتیب در حال حاضر با مجموعهای از مشکلات در حوزه پلهها روبهرو هستیم.
به گفته او، روزی که این پلهها را تحویل گرفتیم بسیاری از آنها ناایمن و خاموش بودند که حدود ۹۰ درصد کل پلهها میشد. یکی از دلایلی که روزهای اول حجم نارضایتی بالا رفت این بود که پلههای ناایمن را خاموش کردیم و گفتیم فشار رسانهای و شهری را تحمل میکنیم تا جان مردم به خطر نیافتد. در حال حاضر هم از ۹۰ درصد خاموشی و ناایمنی به ۸۶ درصد رسیدیم.
مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران با اشاره به اینکه از بین ۵۰۲ یونیتی که در شهر تهران روی حدود ۱۲۰ پل داریم ۱۰ درصد خاموشی شناور داشتهایم، میافزاید: این خاموشی شناور نارضایتی شناور هم ایجاد میکند. برنامههایی که از ابتدای سال تا کنون دنبال میکنیم ، فاز روشنسازی اضطراری این پلهاست ، در فاز اولیه باید تا جاییکه میتوانیم این پلها را با همه شرایطی که دارند راهاندازی کنیم. اتفاقی که تاکنون افتاده این است که قسمتی از روشنسازی اضطراری را تامین کردیم و یک بخش هم نگهداشت پلهاست. برای مثال پلهبرقی میدان هفت تیر که چند روز بعد از راه اندازی مجدد برقش قطع شد این دیگر حوزه ما نیست چون موضوع برق و تعامل منطقه و شرکت تامین برق است. برهمین اساس از مناطق خواستیم که در نگهداشت و تأمین برق پلها کمک کنند.
او درباره نحوه بهکارگیری از پلهای مکانیزه نیز میگوید: موضوع پلههای برقی به این شکل در شهر اصول جدی ندارد و کار قاعدهمندی نیست. تعدادی از این پلها میتوانند به رمپ تبدیل شوند. از دستگاه ترافیکی خواستیم مجوز جمع آوری حدود ۱۵درصد تا ۲۰درصد این پلها را به ما بدهند که یا جمع شوند و یا به رمپ تبدیل شوند. باید رمپهایی با شیب ملایم باشد تا شهروندی که در خیابان تردد میکند یا از ویلچر و کالسکه استفاده میکنند هم بتواند از این رمپ عبور کند. برخی مشکلاتی که در حوزه پلههای برقی است به دلیل مدیریت یکپارچهای است که نداریم و پله را راه میاندازیم و یکی دیگر برقش را قطع میکند. رسانهها در این حوزه حق دارند سوال بپرسند ولی واقعا حوزه اختیار من نیست؛ تلاش میکنیم شرایط را بهتر کنیم و داریم تعدادی خرید انجام میدهیم. در برخی از پلههای برقی نیاز به تعمیر و تعویض کل یونیت داریم که اسناد مناقصه خریدشان منتشر شده و تلاش میکنیم مناقصه را انجام دهیم.
صیادی این را هم گفت که تعداد شکایتهای مردمی در موضوع پلهبرقیها از طریق سامانه ۱۳۷ به یک پنجم نسبت به زمان مشابه در سالهای قبل رسیده است همچنین در مورد سرقتها از پلهای مکانیزه نیز همه آنها نگهبان دارند و سرقت آنها به کلانتریهای محدوده اعلام می شود.
او در پاسخ به سوالی درباره ساعت فعالیت این پلهای مکانیزه نیز عنوان میکند: تاکید کرده ایم از ابتدای صبح فعالیت کنند اما در شرایط خاص ساعت کار آنها را تغییر میدهیم. اما برخی پلها باید جمعآوری شوند یعنی روشهای جایگزین برای پل مدنظر قرار گیرد در حقیقت پیادهروها موظفند برای عبور از عرض راه تنها از گذرگاههای مجاز همچون پلها و زیرزمینها استفاده کنند.