نماد سایت پایگاه خبری هفت گرد

کشف فسیل دایناسوری که اندازه یک گربه است

دیرینه‌‌شناسان فسیل نخستین دایناسور کوچک زره‌پوش را در جنوب آرژانتین که احتمالا به اندازه یک گربه خانگی وزن داشته و روی پاهای عقب خود به‌صورت عمودی راه می‌رفته است کشف کردند‌.

به گزارش هفت‌گرد، به گفته دانشمندان این دایناسور که «جاکاپیل کانیوکورا» (Jakapil kaniukura) نام دارد، حدود ۱۰۰ میلیون سال پیش در دوره کرتاسه زندگی می‌کرده و ردیف‌هایی از زره‌های استخوانی دیسکی شکل در امتداد گردن و پشت سر تا قسمت دم خود داشته است.

دانشمندان ازجمله محققان دانشگاه مایمونیدس در آرژانتین در مقاله‌ای که روز پنجشنبه در «ساینتیفیک ریپورتز» (Scientific Reports) منتشر شد، اعلام کردند که طول بدن دایناسور «نابالغ» کشف‌شده کمتر از ۱.۵ متر بوده و بین ۴.۵ تا هفت کیلوگرم وزن داشته است.»

جی کانیوکورا متعلق به گروه دایناسورهای تیرئوفوران است. گروهی که شامل استگوزاروس با صفحات استخوانی پشتی و دم سیخ سیخی تیز و همچنین آنکیلوزاروس بزرگ و قدرتمند با بدنی پوشیده از زره است که دمی چماق مانند دارد.

دانشمندان می‌گویند این دایناسور تازه کشف‌شده شبیه شکل ابتدایی دایناسورهای گروه تیرئوفوران است که خیلی قبل‌تر از این نمونه‌های شناخته‌شده‌تر زندگی می‌کردند.

به گفته پژوهشگران، این دایناسور همچنین یک دایناسور نادر از گروه تیرئوفوران است که شواهد فسیلی آن در نیمکره جنوبی کشف شده است.

دانشمندان می‌نویسند: «کشف جاکاپیل عصر سنومانین در آرژانتین، نشان‌دهنده تبار کاملا جدیدی از تیرئوفوران‌ها در نیمکره جنوبی است.»

جاکاپیل کانیوکورا که حدود ۱۰۰ میلیون سال پیش در پاتاگونیا زندگی می‌کردند اندازه متوسط ۱.۵ متر و جرم ۴ تا ۷ کیلوگرم داشتند.

دانشمندان حدس می‌زنند که جاکاپیل برخلاف اکثر دایناسورهای زره‌​​پوش این گروه، با در نظر گرفتن نبود شواهدی از استخوان بازوی «محکم» یا عضله­‌ بازو، احتمالا حالت دو پا داشته است.

دانشمندان می‌نویسند: «نبود استخوان بازوی قوی در جاکاپیل به ما این اجازه را می‌دهد که کاملا چهارپا بودن مانند آنچه در آنکیلوسورهای عظیم‌الجثه وجود داشت را رد کنیم.»

دانشمندان می‌افزایند: «برخلاف اکثر تیرئوفوران‌ها، به نظر می‌رسد که حالت ایستادن این‌گونه روی دوپا بوده است. جاکاپیل همچنین به ما نشان می‌دهد که گستردگی جغرافیایی تیرئوفوران‌های اولیه بسیار گسترده‌تر از آن­‌ چیزی بوده­ است که پیش از این تصور می‌شد.»

با این حال، دانشمندان به دلیل «ناقص بودن بقایای فسیلی» که در این پژوهش مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفته است، خواستار احتیاط در خصوص تعیین حالت ایستادن این دایناسور جدید شده‌اند. محققان می‌افزایند: «برای انجام مقایسه‌های دقیق کمّی با دیگر گونه‌ها و شفاف‌سازی در مورد طرز ایستادن آن‌ها به شواهد و مدارک کامل‌تری نیاز است.»

خروج از نسخه موبایل