نماد سایت پایگاه خبری هفت گرد

تخریب گسترده پوشش درختی عرض‌های جغرافیایی شمالی بر اثر آتش‌سوزی

داده‌ها نشان می‌دهد که از بین رفتن درختان ناشی از آتش‌سوزی در عرض‌های جغرافیایی شمالی دور، شدیدترین میزان است.

به گزارش هفت‌گرد، داده‌ها حاکی از آن است که جنگل‌های شمالی در عرض‌های جغرافیایی شمالی دور به دلیل وقوع آتش‌سوزی طی یک دهه گذشته بیش از هر مکان دیگری پوشش درختی خود را از دست داده‌اند و روسیه بیش از هر کشور دیگری درختان خود را بر اثر آتش‌سوزی از دست داده است.

منطقه شمالی گستره عظیمی از جنگل‌های سوزنی برگ است که نیمکره شمالی را احاطه کرده و بخش‌هایی از اسکاندیناوی، استونی، لیتوانی، روسیه، آلاسکا و کانادا و سایر کشورها را در بر می‌گیرد.

آتش‌سوزی‌های جنگلی در این مناطق نگران‌کننده هستند زیرا می‌تواند منجر به انتشار کربن مدفون در اعماق خاک و همچنین از بین‌رفتن درختان شود. درختان در جنگل‌های شمالی مدت یک قرن طول می‌کشد تا دوباره رشد کنند.

بر اساس تحقیقات سازمان دیده‌بان جهانی جنگل که امروز (چهارشنبه) منتشر شد، حدود ۷۰ درصد از مجموع پوشش درختی تخریب شده ناشی از آتش‌سوزی در ۲۰ سال گذشته در جنگل‌های شمالی رخ داده و حدود ۸۰ میلیون هکتار در دوره ۲۰۰۱ تا ۲۰۲۱ از بین رفته است.

روسیه از سال ۲۰۰۱ حدود ۵۳ میلیون هکتار از پوشش درختی خود را از دست داده که منطقه‌ای به‌وسعت فرانسه محسوب می‌شود. در همین مدت کانادا حدود ۲۷ میلیون هکتار را بر اثر آتش‌سوزی از دست داده است.

به گزارش روزنامه گاردین، “جیمز مک کارتی”، تحلیلگر موسسه منابع جهانی و یکی از نویسندگان این گزارش گفت: این موضوع بسیار نگران‌کننده است. این یافته‌ها باید زنگ خطری برای جهان باشد. جنگل‌ها بهترین خط دفاعی ما در برابر تغییرات آب و هوایی هستند و باید در اولویت‌ باشند.

خروج از نسخه موبایل