نماد سایت پایگاه خبری هفت گرد

سکونت در نزدیکی محل توسعه نامتعارف نفت‌ و گاز و خطر ابتلا به سرطان

مطالعه جدیدی در پنسیلوانیا نشان داد که کودکانی که نزدیک محل استخراج نفت و گاز به روش «شکست هیدرولیک» زندگی می‌کنند، احتمال بیشتری دارد که به نوعی سرطان خون مبتلا شوند.

به گزارش هفت‌گرد، در روش شکست هیدرولیک، برای بیرون کشیدن سوخت‌های فسیلی، مایعات شیمیایی با پمپاژ به اعماق زمین فرستاده می‌شود. سال‌ها است که برخی از فعالان محیط زیستی و کنشگران سلامت عمومی در مورد استفاده از این روش ابراز نگرانی می‌کنند.

این مطالعه تازه‌ترین تحقیقی است که به بررسی خطرات احتمالی این روش بحث‌برانگیز استخراج نفت و گاز برای سلامت افراد پرداخته است؛ روشی که به «توسعه نامتعارف نفت و گاز» (UOG) نیز شناخته می‌شود و استفاده از آن در بسیاری نقاط ایالات متحده رواج دارد.

نیکول دزیل، نویسنده این مطالعه و همه‌گیرشناس دانشگاه ییل، در مصاحبه با نشریه دانشگاه خود گفت: «مواد شیمیایی‌ که عامل سرطان شناخته شده‌اند، هم در روش توسعه نامتعارف نفت و گاز به کار می‌روند و هم ممکن است در نتیجه اجرای آن آزاد شوند.»

«پس احتمالا کودکانی که نزدیک محل یو.او.جی زندگی می‌کنند، در معرض این مواد شیمیایی سرطان‌زا قرار می‌گیرند و این موجب نگرانی شدید از وضعیت سلامت عمومی است.»

در این مطالعه جدید بیش از ۲۴۰۰ کودک پنسیلوانیایی دو تا هفت ساله بررسی شدند که ۴۰۵ نفر آنان مبتلا به سرطان خون وخیم از نوع لنفوبلاستیک (نوعی شایع از سرطان خون در کودکان ) بودند و ۲۰۸۰ نفر دیگر سرطان نداشتند.

کودکانی که در مقطعی از زندگی یا تا یک سال پیش از تولد، خانواده آنان در فاصله دو کیلومتری (۱.۲ مایلی) محل استخراج نفت به روش شکست هیدرولیکی زندگی می‌کردند، در قیاس با سایر کودکان، حدود دو برابر بیشتر احتمال داشت که به این سرطان مبتلا شوند.

وقتی پژوهشگران فقط کودکانی را بررسی کردند که خانواده آنان یک سال پیش از تولد در معرض قرار داشته‌اند، این احتمال حدود سه برابر شد.

پس از در نظر گرفتن نژاد و وضعیت اجتماعی اقتصادی، این احتمال اندکی کاهش یافت و به ۷۵ درصد احتمال ابتلای کودکانی که در هر مقطعی از زندگی در معرض قرار گرفته بودند، و به حدود کمی بیش از دو برابر احتمال ابتلای کودکانی که قبل از تولدشان در معرض قرار گرفته بودند، انجامید.

نتایج این تحقیق روز دوشنبه ۱۵ اوت ۲۰۲۲ در مجله «چشم‌اندازهای بهداشت زیست‌محیطی» (Environmental Health Perspectives) منتشر شد.

این محققان در مورد سرطان‌زا بودن مایعات شیمیایی تزریقی تحقیق نکردند؛ فقط اینکه آیا احتمال ابتلای کودکانی که نزدیک محل‌های تزریق زندگی می‌کنند، به این بیماری بیشتر است یا خیر. اما نویسندگان این مطالعه خاطرنشان کردند که مخلوط مایع مورد استفاده برای شکست هیدرولیکی می‌تواند حاوی مواد شیمیایی دارای پیوند با سرطان باشد.

تحقیقات دیگر هم نشانگر رابطه بین روش شکست هیدرولیکی و تهدید سلامت، از جمله در کودکان است. برای مثال، مطالعه دیگری در سال ۲۰۱۷ در پنسیلوانیا به موارد بیشتری از احتمال تولد کودکان دچار کم‌وزنی در مناطق نزدیک به ایستگاه‌های شکست هیدرولیکی دست یافت.

هواداران محیط ‌زیست و اهالی برخی از نواحی نزدیک ایستگاه‌های عملیات شکست هیدرولیکی از دیرباز نگران خطرات بالقوه آلوده شدن آب بر اثر تزریق مواد شیمیایی شکست هیدرولیکی به زمین بوده‌اند. یک گزارش سازمان حفاظت محیط زیست ایالات متحده در سال ۲۰۱۶، تایید کرد که عملیات شکست هیدرولیکی، از جمله از طریق آلوده کردن آب‌های زیرزمینی با مواد شیمیایی شکست هیدرولیکی، «می‌تواند بر آب آشامیدنی اثر منفی بگذارد.»

به گفته موسسه ملی علوم سلامت زیست‌محیطی، روش شکست هیدرولیکی همچنین می‌تواند از طریق مشعل‌سوزی – یا سوزاندن مقداری از گاز اضافی خارج‌شده‌ از زمین- و نیز گاز خروجی از ماشین‌آلات سنگین یا انتشار مواد شیمیایی در هوا، باعث آلودگی هوا شود.

افزون بر آلایندگی، روش شکست هیدرولیکی با تلمبه کردن مایع مورد استفاده به زیر زمین نیز می‌تواند با گسل‌ها برهمکنش ایجاد کند و باعث زلزله شود.

برخی دولت‌های محلی در واکنش به این نگرانی‌ها، روش شکست هیدرولیکی را ممنوع کرده‌اند. برای مثال، بریتانیا در سال ۲۰۱۹ آن را ممنوع کرد. ایالت نیویورک نیز روش شکست هیدرولیکی را ممنوع کرده است.

خروج از نسخه موبایل