نماد سایت پایگاه خبری هفت گرد

 تعداد محیط‌بانان در کشور باید ۱۰ برابر شود

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: اگر بخواهیم به‌خوبی از طبیعت کشور حفاظت کنیم، باید تعداد محیط بانان ۱۰ برابر شود، آنچه در به‌کارگیری محیط‌بانان مهم بوده، علاقه به شغل و طبیعت است، یعنی اگر فردی علاقمند نباشد، هرگز محیط‌بان کارآمدی نخواهد بود.

به گزارش هفت‌گرد، حسن اکبری اظهار کرد: طبق فهرست طبقه‌بندی، بیش از ۱۰۰ گونه جانوری مهره‌دار در کشور در معرض خطر انقراض قرار دارند، همچنین حدود ۱۶۰ گونه حمایت و حفاظت شده و مابقی گونه‌ها عادی هستند.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: برخی گونه‌ها از جمله یوزپلنگ آسیایی، میش‌مرغ و گوزن زرد در معرض خطر انقراض قرار داشته و وضعیت بحرانی‌تری دارند، برخی گونه‌ها همچون گورخر ایرانی زیستگاه‌های محدودی دارند و برخی مثل هوبره از قاچاق آسیب می‌بینند، از طرفی زیستگاه برخی از حیوانات که قلمرو بزرگی دارند همچون پلنگ اشغال شده که هر کدام از اینها با مشکلات خاصی مواجه‌اند و هر کدام از آن‌ها روش‌ها، پکیج‌ها و نسخه خاص خود را نیاز دارند.

او با بیان اینکه دستیابی به محیط زیست برای حفاظت گونه‌های در خطر انقراض در گرو همکاری دستگاه‌های مختلف است، تصریح کرد: در صورتی‌که دستگاه‌های نظامی، انتظامی، دامپزشکی و مردم پای کار بیایند می‌توان وضعیت گونه‌های در معرض خطر را  بهبود بخشید.

اکبری گفت: در مناطق حفاظت شده مخصوصا شکار ممنوع ممکن است افراد متعددی در قالب جوامع محلی، اطراف آن مناطق زندگی کنند، بنابراین ورود به این مناطق را نمی‌توان محدود کرد، اما باید بتوان شکار غیرمجاز را کنترل کرد.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: شکارهای غیرمجاز در مناطق حفاظت شده مخصوصا مناطق شکار ممنوع به میزان کم و به میزان قابل توجه و زیاد در مناطق آزاد صورت می‌گیرد که نیروی کافی برای حفاظت از آن‌ها در اختیار نیست.

او تاکید کرد: لازم است همچون همه دنیا بخشی از بار حفاظت مناطق آزاد بر دوش مردم قرار گیرد، یعنی به سمت حفاظت مشارکتی، تغییر معیشت یا مدل‌هایی در دنیا که بخشی از طبیعت را در اختیار بخش خصوصی به منظور حفاظت قرار می‌دهند پیش رویم، همچنین دستگاه‌های متولی همچون سازمان برنامه و بودجه و وزارت کشور باید بپذیرند که تعداد نیروهای محیط زیست را افزایش دهند.

اکبری ادامه داد: پیشنهاد افزایش تعداد نیرو به سازمان امور اداری استخدامی داده شده اما محدودیت‌های قانونی وجود دارد در صورتی‌که بتوان فرایندهای جذب نیرو را به گونه‌ای طراحی کنیم که محیط‌بانان از مناطق بومی مخصوصا جامعه عشایری که در دامن طبیعت هستند، انتخاب شود و بتوان آنها را آموزش داد، قطعا موثر واقع خواهد شد.

او یادآور شد: در کشور به ازای هر ۳۰ تا ۴۰ هزار هکتار منطقه حفاظت شده یک نیروی محیط‌بان وجود دارد، در حالی‌که معمول آن برای ۱۰۰۰ تا ۳۰۰۰ هکتار باید یک نیرو وجود داشته باشد که این امر نشان از نیروی بسیار کمی برای حفاظت از این عرصه‌هاست، بنابراین در صورتی‌که بخواهیم داشته‌های زیستی خود را حفظ کنیم باید در جهت تقویت این مساله گام برداریم.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست توضیح داد: اگر بخواهیم به خوبی از طبیعت کشور حفاظت کنیم، باید تعداد محیط بانان ۱۰ برابر شود، آنچه در بکارگیری محیط‌بانان مهم بوده، علاقه به شغل و طبیعت است، یعنی اگر فردی علاقمند نباشد، هرگز محیط‌بان کارآمدی نخواهد بود.

او در خصوص قانون حفاظت و بهره‌برداری پایدار از حیات‌وحش، اضافه کرد: این قانون تدوین و به منظور دریافت نظرات، برای تمام استان‌ها و برخی متخصصان ارسال شد، جمع‌بندی‌ها صورت گرفت و برای مرکز پژوهش‌های مجلس و دولت فرستاده شده تا در دستورکار کمیسیون‌ها قرار بگیرد، البته فرایند تصویب قانون طولانی بوده، اما امید است تغییراتی که در طول این فرایند اتفاق می‌افتد به گونه‌ای نباشد که روح قانون را تغییر دهد.

اکبری در پایان با تاکید بر اینکه منطقه زاگرس از جمله چهارمحال و بختیاری به دلیل تنوع آب و هوایی، علوفه و منابع آب مناسب برای نگهداری تنوع زیستی ظرفیت عظیمی دارد، خاطرنشان کرد: در گذشته ذات مردم تفنگ به دست بوده و کل، بز، قوچ و میش را در مناطق آزاد شکار می‌کردند، بنابراین اگر عزم جدی در استان شکل بگیرد، این تحول فکری در ذهن مردم ایجاد شود که کاربرد سلاح و تفنگ برای کشتن حیوانات کاهش یابد و علاقه‌مندی مردم به طبیعت حفظ شود، قطعا با ایجاد این ظرفیت‌ها زاگرس به بهشت ایران تبدیل خواهد شد.

خروج از نسخه موبایل