نماد سایت پایگاه خبری هفت گرد

چشم گلستان به نور چادرهای عشایر روشن می‌شود

مدیرکل امور عشایری گلستان از توزیع پنل خورشیدی بین عشایر استان خبر داد و گفت: تا دو سال آینده خانوارهای عشایر کوچنده استان گلستان از نعمت روشنایی برق بهره مند می‌شوند.

به گزارش هفت‌گرد رضا علیپوری صبح امروز سه شنبه 12 مهر در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد: عشایر از ابعاد مختلف اعم از اقتصادی، فرهنگی و پدافند غیرعامل حائز اهمیت هستند و نیاز است مورد توجه و حمایت بیشتری قرار گیرند.

وی با بیان اینکه بیشتر عشایر در حاشیه مرزها حضور دارند، افزود: هر چادر عشایری یک کارگاه تولیدی است و در جمعیت عشایری از کودک پنج ساله تا پیرمرد 90 ساله مشغول به فعالیت هستند.

مدیرکل امور عشایری گلستان دام، مرتع و نیروی انسانی را سه مؤلفه مهم در زندگی عشایر برشمرد و یادآور شد: باوجود اینکه عشایر کشور دو درصد جمعیت ایران را تشکیل می‌دهند اما ۲۵ درصد گوشت قرمز و بسیاری از فراورده‌های لبنی کشور و همچنین ۳۵ درصد صنایع دستی کشور را تولید می‌کنند.

علیپوری با اشاره به اینکه رفع محرومیت‌های عشایر از جمله تأمین برق در دستور کار ما قرار دارد، یادآور شد: یکی از مشکلات عشایر عدم بهره‌مندی از برق است که در همین راستا توزیع پنل‌های خورشیدی در بین جمعیت عشایری استان در دستور کار قرار گرفت.

وی با اشاره به اینکه بر اساس برنامه ریزی‌های انجام‌شده تا دو سال آینده خانوارهای عشایر کوچنده استان گلستان از نعمت روشنایی برق بهره‌مند می‌شوند، بیان کرد: هزینه هر پنل خورشیدی ۱۱ میلیون تومان است که ۱۰ درصد آن از محل مشارکت عشایر و بقیه اعتبار موردنیاز را هم شرکت توانیر تأمین می‌کند.

مدیرکل امور عشایری گلستان با اشاره به اینکه سال گذشته ۳۰۰ پنل خورشیدی بین عشایر کوچنده استان گلستان توزیع شده بود، افزود: این اقدام به تأمین برق سیاه چادرهای عشایری کمک کرده و گذران زندگی را برای آنها آسان می‌کند.

به گزارش هفت‌گرد؛ از جمعیت ۲۳ هزار نفری عشایری گلستان، حدود ۱۱ هزار نفر عشایر کوچنده هستند که برای زمستان گذرانی و قشلاق از استان‌های خراسان شمالی و خراسان رضوی به گلستان می‌آیند و سایر عشایر کوچ درون استانی دارند.

خروج از نسخه موبایل