نماد سایت پایگاه خبری هفت گرد

گزارش قوه قضاییه از آزادی تعدادی از زندانیان ناآرامی های اخیر در استان های مختلف

رئیس کل دادگستری هرمزگان از آزادی ۱۴ زندانی مربوط به ناآرامی ها در این استان خبر داد؛ همچنین ۵۷ زندانی در استان البرز پس از دستور ویژه رئیس قوه قضائیه آزاد شدند و ۱۸ نفر از زندان‌های استان کردستان.

به گزارش هفت‌گرد؛ مرکز رسانه قوه قضائیه اعلام کرد: رئیس کل دادگستری هرمزگان از آزادی ۱۴ زندانی مربوط به اغتشاشات در این استان، در اجرای دستور رئیس قوه قضاییه و برای بهره‌مندی زندانیان از ارفاقات قانونی در پی پیروزی تیم ملی فوتبال کشورمان خبر داد.

رئیس کل دادگستری استان هرمزگان در این خصوص اظهار داشت: بلافاصله پس از دستور قاضی القضات کشور برای بهره مندی زندانیان از ارفاقات قانونی در پی پیروزی تیم ملی فوتبال کشورمان، نسبت به بررسی پرونده‌ها اقدام شد و نسبت به تخفیف و تبدیل قرار تأمین آن دسته از متهمان که شرایط ارتکاب جرم آنها اجازه می‌داد اقدام شد.

مجتبی قهرمانی با اشاره به اینکه تعداد ۱۴ نفر از زندانیان اغتشاشات اخیر با تودیع قرار تأمین آزاد شدند، گفت: کلیه متهمان از حق آزادی تحت قرار تأمین برخوردار هستند و تاکنون نیز همه متهمانی که امکان تودیع تأمین را داشته‌اند آزاد شده‌اند، ولیکن در مورد متهمین اخیر به صورت ویژه با تبدیل قرار و تخفیف قرار امکان آزادی فراهم شده است.

وی در ادامه افزود: تصمیم رئیس قوه قضائیه از جنبه‌های مختلف حقوقی، قضایی، سیاست جنایی، جرم شناسی، سیاسی و اجتماعی قابل بررسی است که از هر نگاهی این دستور کارکردهای مثبت خود را نشان می‌دهد.

وی یادآور شد: این دستور هم موافق سیاست‌های کلی کاهش آسیب‌های زندان است و هم جهت باز اجتماعی شدن و بازگشت متهم به آغوش خانواده و جامعه بسیار مؤثر است و علاوه بر آن، از این نظر که دشمنان نظام و انقلاب را در جذب فرزندان این کشور، ناکام می گذارد، مطلوب ارزیابی می‌شود.

این مقام قضایی اضافه کرد: قطعاً این دستور در ایجاد وحدت و نشاط اجتماعی و تقویت روحیه تیم ملی و اعتبار بخشیدن به کار با ارزش آنها هم تأثیرگذار است.

رئیس کل دادگستری استان، بیان داشت: هم اکنون تعداد کمی زندانی مربوط به اغتشاشات در زندان‌های استان هرمزگان وجود دارند که اکثراً مرتکب جرایم خشن و خاص شده‌اند و پرونده آنها نیز در دست بررسی است.

وی با اشاره به اینکه هیچ زندانی کمتر از ۱۸ سال و دانشجو و دانش آموزی در زندانهای استان هرمزگان نیست، تأکید کرد: کماکان برخورد با متهمان خشن با توجه به جرم و شیوه ارتکاب جرم، قاطع و بازدارنده خواهد بود.

۵۷ زندانی در استان البرز پس از دستور ویژه رئیس قوه قضائیه آزاد شدند

 

حسین فاضلی هریکندی با تشریح اقدامات انجام شده پس از دستور ویژه روز شنبه رئیس قوه قضائیه در پی پیروزی مسرت بخش تیم ملی فوتبال ایران مبنی بر مساعدت و معاضدت در آزادی زندانیانی که شرایط بهره مندی از ارفاقات قانونی را دارند، گفت: اجرای این دستور بلافاصله در دستور کار قرار گرفت تا زمینه برای استفاده از این ظرفیت برای آزادی زندانیان و محکومان واجد شرایط از جمله دستگیرشدگان مربوط به اغتشاشات اخیر در استان فراهم شود که با بررسی پرونده آنها،۵۷ نفر از زندانیان از جمله تعدادی از بازداشت شدگان اغتشاشات اخیر در استان البرز که شرایط بهره مندی از نهادها و ارفاقات قانونی را دارا بودند، از زندان آزاد شدند.

رئیس کل دادگستری استان البرز با تاکید بر اینکه این ارفاقات قانونی قطعا در مورد کسانی که اقدام به مقابله با مامورین حافظ امنیت و یا شهادت و مجروح نمودن آنها کردند و نیز شامل اشخاصی که اقدام به تخریب و یا آتش زدن اموال عمومی و خصوصی کردند، اعمال نخواهد شد، تصریح کرد: امیدواریم در روزهای آتی نیز با بررسی پرونده سایر بازداشتی ها، امکان بهره مندی سایر متهمان واجد شرایط از ارفاقات قانونی مطابق دستور رئیس قوه قضائیه فراهم شود.

۱۸ نفر از زندان‌های استان کردستان آزاد شدند

رئیس کل دادگستری استان کردستان گفت: در پی دستور رئیس قوه قضاییه مبنی بر آزادی آن دسته از زندانیان اغتشاشات اخیر که شرایط ارفاق و تخفیف مجازات قانونی را دارا هستند، ۱۸ نفر از زندانیان زندانهای استان کردستان به آغوش خانواده‌هایشان بازگشتند.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی با اعلام این خبر تصریح کرد: رئیس قوه قضاییه پس از پیروزی ارزشمند تیم ملی فوتبال کشورمان برابر تیم ملی ولز در مسابقات جام جهانی، دستور تخفیف مجازات و اعمال ارفاقات قانونی در خصوص زندانیان واجد شرایط اغتشاشات اخیر را صادر کردند که در این راستا ۱۸ زندانی با بررسی پرونده‌هایشان مستحق تخفیف تشخیص داده شده و آزاد شدند.

رئیس کل دادگستری استان کردستان تاکید کرد: آن دسته از افرادی که در اغتشاشات اخیر استان اقدام به آتش زدن و تخریب اموال عمومی کرده‌اند، مشمول این ارفاقات قانونی نخواهند شد.

وی از آزادی ۸۶ درصد از بازداشت شدگان اغتشاشات استان کردستان خبر داد و ضمن تاکید بر رسیدگی قاطع به پرونده عوامل اغتشاشات و کسانی که به اموال عمومی خسارت وارد کردند، افزود: طبق تاکیدات رئیس قوه قضاییه، با عوامل اصلی و محرک و کسانی که مرتکب تخریب، تحریق، ایجاد ارعاب و تهدید شده‌اند بر اساس قانون بصورت قاطع برخورد خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی گفت: با بررسی پرونده‌های سایر بازداشت شدگان در روزهای آینده، زمینه بهره‌مندی این افراد از ارفاقات قانونی نیز فراهم می‌شود.

خروج از نسخه موبایل