نماد سایت پایگاه خبری هفت گرد

هفت بازیگری که بیشترین سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر را گرفتنه اند

جشنواره فیلم فجر بزرگترین و مهمترین جشنواره سینمایی کشور محسوب می شود که هر ساله در ایام دهه فجر به مناسبت پیروزی انقلاب اسلامی برگزار می شود. در این میان نام برخی از بازیگران بیشتر به چشم می خورد و بیشترین سیمرغ بلورین این جشنواره را در سالهای برگزاری، از آن خود کرده اند.

به گزارش هفت گرد در این شماره هفتانه به معرفی هفت بازیگری می پردازیم که بیشترین سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر را از آن خود کرده اند.

1- پرویز پرستویی – 5 سیمرغ بلورین

پرویز پرستویی (زادهٔ ۲ تیر ۱۳۳۴ در کبودرآهنگ) بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون، خواننده و گوینده ایرانی است.

او موفق به دریافت نشان درجه یک گواهی‌نامه هنری گردیده‌است. پرویز پرستویی با دریافت چهار سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد برای فیلم های آژانس شیشه ای، بید مجنون، به نام پدر و بادیگارد و 1 سیمرغ بلورین نقش مکمل مرد برای فیلم دیار عاشقان؛ در بین بازیگران ایرانی رکورددار است.

پرستویی در انتخاب مجموعه تلویزیونی گزیده کار بود. او اولین کار خود را در سال ۱۳۶۳ آغاز کرد. امام علی، آوای فاخته و خاک سرخ سه کار دیده شده وی از سال ۱۳۶۹ تا ۱۳۷۹ بوده‌است. زیر تیغ در سال ۱۳۸۵ و آشپزباشی در سال ۱۳۸۸ ماندگارترین کارهای او در تلویزیون ایران به‌شمار می‌رود. پرویز پرستویی در مصاحبه‌ای جنجالی در ۱۶ دی ماه ۹۶ با فریدون جیرانی در برنامه زنده سی و پنج در رابطه با بسیاری از موضوعات اجتماعی و اقتصادی روز کشور صحبت داشت و در رابطه با تعدادی از فیلم‌های مطرحی که در آن‌ها به ایفای نقش پرداخته به مانند فیلم‌های مارمولک، بادیگارد، آژانس شیشه ای و قاتل اهلی صحبت نمود. در این مصاحبه پرستویی خود را جانباز سینما معرفی نمود و از چالش‌ها و سختی‌های هنر بازیگری با جیرانی به گفتگو پراخت.

2- عزت الله انتظامی- 5 سیمرغ بلورین

عزت الله انتظامی فعالیتش را از دوران نوجوانی در عرصه تئاتر آغاز می کند. او مدتی به آلمان می رود و در آنجا دوره های بازیگری را می گذراند. پس از بازگشت به کشور همچنان در عرصه بازیگری تئاتر فعالیت می کند. او در سال 1348 اولین حضورش را در سینما با فیلم تحسین شده گاو به کارگردانی داریوش مهرجویی تجربه می کند. انتظامی با بازی دراین فیلم مورد توجه محافل سینمایی قرار می گیرد و پس از این است که مجموعه ای از آثار ماندگار سینمای ایران با نقش آفرینی او ساخته می شود. انتظامی در کارنامه بازیگری اش با کارگردانان مطرحی همچون علی حاتمی، ناصر تقوایی، داریوش مهرجویی، مسعود کیمیایی همکاری داشته است. این فعالیت متداوم و هنرآفرینی بی مانند او در عرصه سینما لقب آقای بازیگر را برای او ارمغان داشته است. در میان انبوهی از فیلم های او می توان به آثار شاخصی همچون: گاو، دایره مینا، آقای هالو، صادق کرده، ستارخان، کمال الملک، حکم، اجاره نشین ها، هامون، روسری آبی، روز واقعه، روز فرشته و چهل سالگی اشاره کرد.

از جمله افتخارات عزت الله انتظامی می‌توان به کسب 5 جایزه سیمرغ بلورین از جشنواره فیلم فجر  اشاره کرد.

3- فاطمه معتمد آریا- 4 سیمرغ بلورین

فاطمه معتمدآریا، بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر، متولد ۷ آبان ۱۳۴۰ در تهران است. وی فعالیت خود را از سال ۱۳۵۳ با ورود به کانون پرورش فکری کودک و نوجوان آغاز نمود.

فاطمه معتمدآریا در سال ۱۳۵۵ به عنوان هنرجوی هنر در دانش‌سرای هنر پذیرفته شد و در نهایت در سال ۱۳۵۸ فارغ‌ التحصیل شد و هم‌زمان با گروه تئاتر دانشجویان دانشکده هنرهای زیبا نیز همکاری ‌کرد.

فاطمه معتمدآریا فعالیت در تلویزیون را با عروسک‌ گردانی در مجموعه مدرسه موش‌ها در سال ۱۳۶۰ آغاز کرد و پس از آن، با نقش آفرینی در فیلم جدال وارد سینما شد. او با ایفای نقش در سریال گل پامچال شهرت یافت و اولین زن عضو هیئت مدیره خانه سینما شد.

فاطمه معتمدآریا سابقه نقش آفرینی در آثاری همچون حکایت دریا، مهر مادری، اینجا بدون من، گیلانه، ریحانه، ننه دلاور و فرزندان او، آباجان، مرد عوضی، نیلوفر، بانوی اردیبهشت، بهمن، پریناز، جان دار، در سکوت، بنفشه آفریقایی، شهر موش ها، یه بوس کوچولو و ناصرالدین شاه آکتور سینما را در کارنامه هنری خود دارد. فاطمه معتمدآریا در برنامه همرفیق نیز به عنوان مهمان حضور داشته است.

از جمله افتخارات فاطمه معتمدآریا می‌توان به کسب چهار جایزه سیمرغ بلورین از جشنواره فیلم فجر برای فیلم های همسر، هنرپیشه، مسافران و برهوت و کسب یک تندیس زرین بهترین بازیگر نقش اول زن از جشن خانه سینما اشاره کرد.

4- محسن تنابنده- 4 سیمرغ

محسن تنابنده بازیگر، کارگردان ، نویسنده و بازیگردان سینما و تلویزیون ایرانی است. وی همچنین فارغ التحصیل رشته بازیگری از دانشگاه هنر می باشد.او در فیلم های سینمایی بسیاری همچون گینس، لامپ ۱۰۰، محمد رسول الله، ندارها و استشهادی برای خدا حضور داشته است. تنابنده بیشتر با نقش آفرینی در سریال پایتخت شناخته میشود.

از جمله افتخارات محسن تنابنده می‌توان به کسب دو سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد برای فیلم های فراری، سنگ اول و هفت دقیقه تا پاییز و دو سیمرغ بلورین نقش مکمل مرد برای فیلم های استشهادی برای خدا و ندارها اشاره کرد.

5- مریلا زارعی- 3 سیمرغ بلورین

مریلا زارعی متولد فروردین ماه 1353 در تهران، فارغ‌التحصیل صنایع غذایی از دانشگاه آزاد، هنرپیشه است. فعالیت هنری را از سال 1373 با فیلم سینمایی سلام سینما آغاز کرد. سپس در مجموعه کارآگاه ساخته حسن هدایت نقش آفرینی کرد. او با حضور در فیلم سینمایی دو زن به شهرت رسید. ملیکا زارعی خواهر او نیز مجری و هنرپیشه است.

کارنامه هنری مریلا زارعی بدین شرح است : فیلم های سینمایی : هناس / کارو / ایده اصلی / سوءتفاهم / اسرافیل / زیر سقف دودی / بادیگارد / دختر / گیتا / ماهی سیاه کوچولو / شیار ۱۴۳ / چ / رژیم طلایی / همه چیز برای فروش / هیس! دخترها فریاد نمی‌زنند / خرس / خوابم می‌آد / جدایی نادر از سیمین / گزارش یک جشن / دیگری / کیفر / نیش زنبور / یک اشتباه کوچولو / درباره الی / شیرین / مدیوم / دعوت / خروس جنگی / آفتاب برهمه یکسان می تابد(مسیر سبز) / اخراجی‌ها (نقش حذف شده) / دستهای خالی / نصف مال من، نصف مال تو / زاگرس / حکم / مجردها / زن زیادی / سربازهای جمعه / معادله / هم نفس / سیزده گربه روی شیروانی / واکنش پنجم / تکیه بر باد / دو زن / زن شرقی / روی خط مرگ / پاتک / تلویزیون : کلاه پهلوی / هم نفس / دریایی‌ها / پلیس جوان / داستان یک شهر / بازگشت به زندگی / زمان شوریدگی / ولایت عشق / فردا دیر است / شن‌های کف رودخانه / کهنه‌سوار / هوای تازه / دبیرستان خضراء / جهان وارونه / مهر خوبان / کارآگاه / شبکه نمایش خانگی : نوبت لیلی / جیران (اختصاصی فیلیمو) / مانکن.

از جمله افتخارات مریلا زارعی می‌توان به کسب دو سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن برای فیلم های زیر سقف دودی و شیار 143 و یک سیمرغ بلورین نقش مکمل زن برای فیلم سربازهای جمعه اشاره کرد.

6- فرامرز قریبیان- 3 سیمرغ بلورین

فرامرز قریبیان بازیگر و کارگردان ایرانی است. او تاکنون سه بار در سال های ۱۳۶۶، ۱۳۷۱ و ۱۳۷۸ برنده سیمرغ بلورین بازیگر نقش اول مرد جشنواره فیلم فجر برای فیلم های مرد بارانی، بندر مه آلود و ترن، شده است. قریبیان فعالیت سینمایش را با دستیاری کارگردان و ایفای نقش کوتاهی در فیلم بیگانه بیا ساخته مسعود کیمیایی در سال ۱۳۴۷ آغاز کرد. وی در فیلم های سینمایی بسیاری از جمله چهارشنبه خون به پا می شود، کارناوال مرگ، رئیس، رؤیای خیس، شهر زیبا، گناهکاران و مروارید سیاه نقش آفرینی داشته است.

7- باران کوثری- 3 سیمرغ بلورین

باران کوثری متولد 25 مهر 1364 در تهران، بازیگر ،طراح صحنه، طراح لباس، منشی صحنه، فارغ التحصیل رشته نمایش از هنرستان سوره و دانشجوی جامعه شناسی است. او فرزند جهانگیر کوثری و رخشان بنی اعتماد است. باران کوثری سال 1370 با حضور در فیلم سینمایی بهترین بابای دنیا وارد دنیای بازیگری شد. سال 1376 با بازی در نمایش آن سوی آینه (به کارگردانی آزیتا حاجیان) تئاتر را تجربه کرد. سال 1381 در هفدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان در اصفهان به عنوان داور حضور داشت. او در بهمن سال 1385 سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن جشنواره بین‌المللی فیلم فجر برای دو فیلم خون‌بازی و روز سوم و دیپلم افتخار بخش بین‌الملل برای فیلم خون بازی را بدست آورد. کتابی تحت عنوان باران کوثری در سینمای ایران (به قلم حسین عالمگیر، انتشارات شایسته) چاپ شده است. او همچنین به عنوان سفیر انجمن خیریه یاری سوئد در ایران معرفی شده، که یک سازمان مستقل غیرانتفاعی مردمی است. باران کوثری سال 1394 هنگام فیلمبرداری فیلم هفت ماهگی دچار سانحه شد و به شدت آسیب دید.

جوایز و افتخارات: برنده جایزه بهترین بازیگر زن جشن نوزدهم دنیای تصویر برای فیلم عرق سرد / برنده جایزه ویژه هیئت داوران از جشنواره بین‌المللی فیلم دوبلین ۲۰۱۹ برای فیلم عرق سرد / برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن بخش سودای سیمرغ / سی و سومین دوره جشنواره فیلم فجر برای فیلم کوچه بی نام / برنده جایزه بهترین بازیگر زن از یکمین جشنواره ملی فیلم جوان ایرانی برای ابله / تندیس بهترین بازیگر نقش اول زن از یازدهمین جشن خانه سینما برای فیلم خون بازی / برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن بخش مسابقه سینمای ایران / بیست و پنجمین دوره جشنواره فیلم فجر برای فیلم های خون بازی و روز سوم / دیپلم افتخار بهترین نقش‌آفرینی بخش مسابقه بین‌الملل / بیست و پنجمین دوره جشنواره فیلم فجر برای فیلم خون بازی / دومین بازیگر کودک و نوجوان سال به انتخاب منتقدین برای فیلم زیر پوست شهر و باران و بومی .

 

خروج از نسخه موبایل