نماد سایت پایگاه خبری هفت گرد

«کوشکی» رکورددار عمر طولانی در بین یوزها

کوشکی

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان با اشاره به تلف شدن “کوشکی” یوز شناخته شده توران در ۱۶ سالگی گفت: طول مدت عمر یوزپلنگ‌ها در طبیعت به طور میانگین حدود ۱۲ سال است.

به گزارش هفت گرد، بهرامعلی ظاهری۸ بهمن ماه  در گفت و گو با خبرنگاران اظهار کرد: نگهداری در اسارت و تامین به موقع غذا و شرایط نگهداری و… سبب شد که این یوزپلنگ عمر بیشتری داشته باشد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تصریح کرد: طول مدت عمر یوزپلنگ های در اسارت و باغ وحش معمولا حدود ۱۴ سال است.

وی به عمر بالای کوشکی اشاره و تصریح کرد: تا قبل از تلف شدن کوشکی، بیشترین طول عمر یک یوز در باغ‌وحش ۱۵ سال و ۷ ماه ثبت شده بود.

این مدیر مسوول ادامه داد: کوشکی، یوزپلنگ آسیایی نر در اسارت پارک ملی توران در حقیقت با ثبت رکورد نزدیک به ۱۶ سال عمر، تلف شد.

ظاهری به چگونگی زندگی در اسارت کوشکی اشاره و خاطرنشان کرد: در سال ۱۳۸۶ یکی ازدوستداران محیط زیست به‌نامِ «کوشکی» این یوزپلنگ را که در آن زمان یک توله یوز حدود ۷ ماهه بود از سه چوپان که آن را شکار کرده و قصدِ کشتنش را داشتند خریداری کرده و به سازمان محیط زیست تحویل داد. بعدها کوشکی به سازمان محیط زیست منتقل و در پارک پردیسان نگهداری می شد.

وی اضافه کرد: کوشکی بعد از راه اندازی مرکز تحقیقات پارک ملی توران، به این ذخیره گاه زیستکره منتقل و در آنجا در کنار یوزهای ماده دلبر و ایران نگهداری می شد که در امروز شنبه ۸ بهمن ماه پس از صرف وعده غذایی صبح و در شرایطی که به لحاظ بالینی مشکل خاصی را نشان نمی داد، به علت کهولت سن تلف شد.

خروج از نسخه موبایل