نماد سایت پایگاه خبری هفت گرد

هنرمندان صنایع دستی بیمه تکمیلی می شوند

هنرمندان صنایع دستی

مریم جلالی معاون صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار هفت گرد با اشاره به شکل گیری صندوق هنرمندان به خدمات بیمه تکمیلی بر اساس درجه بندی هنری، هنرمندان صنایع دستی اشاره و بر حمایت از هنرمندان تأکید کرد.

در سخنانتان در نشست خبری اشاره کردین که سازمان ها ملزم به خرید صنایع دستی هستند، اما یک هنرمند صنایع دستی که در شهرستان فعالیت می کند و می خواهد محصول اش را ارایه کند این امکان برایش فراهم نیست و الزاماً باید از طریق سامانه ستاد اقدام کند و این یک معضلی است که برای هنرمندان وجود دارد. متاسفانه یک سری شرکت های بزرگ که صنایع دستی را به قیمت خیلی پایین از هنرمندان خریداری می کنند و با سود چند برابری به دستگاه های دولتی می فروشند، این روند را با معضل روبه رو کرده است. در مسایل فرهنگی ما تبصره ای داریم که سازمان ها الزامی ندارند برای خرید از طریق سامانه اما در برخی موارد خیلی از سازمان ها به این تبصره توجهی نمی کنند. برای این مورد چه راهکاری را در نظر گرفتین؟

من اشاره کردم، توجه به اتحادیه ها، تشکل ها و انجمن های صنفی، ایجاد هلدینگ صنایع دستی که اشاره شد؛ راهکارهایی است برای رفع این نقصان وجود دارد و بعد از آن نظارت پی در پی بر این کاری که تشکل ها انجام می دهند؛ اهمیت پیدا می کند. ما باید فرانچایز داشته باشیم. ایجاد صمن ها و تشکل ها راه حل این مشکل است.

الان صنایع دستی یک بازار سنتی دارد و تولید کننده صنایع دستی ما به شکل سنتی تولید می کند، و اتفاقاً این مزیت رقابتی این نوع تولید است. ما باید به عنوان بخش تسهیل گر دولتی کمک کنیم تا این انجمن های صنفی شکل بگیرد. در همین نمایشگاه عضو گیری صورت می گیرد تا مشکل تا حدودی حل شود.

ایجاد شبکه صنایع دستی، یعنی  شبکه ای که بتواند مصرف کننده، تسهیل گر و سیاسستگزار را به هم وصل کند، کار بخش خصوصی است و ما کمک خواهیم کردیم که این پلتفرم مورد اتکا و اعتماد که همه چیز در آن شفاف است، شکل بگیرد. ذات بازار دیجیتال و پلتفرم دیجیتال این است که همه چیز شفاف است و پرفایل، کالا و خردیدار مشخص است.

ما در بحث صارات هم همین مشکل را داریم، یعنی یک سری سودجو می آیند؛ هنر صنایع دستی صنعتگران ما را می خرند و صادر می کنند و سود آن در جیب خودشان می رود و به تولید کندده نمی رسد. امیدواریم با تشکیل هلدینگ ها و تشکل های صنایع دستی این نقصان برطرف شود.

نکته دیگری که باید به آن اشاره کنیم در مورد صندوق اعتباری هنر است. این صندوق معمولاً حمایت هایی را برای هنرمندان در نظر می گرید. حالا در رشته های مختلف هنری از خبرنگار بگیرید تا هنرمندان گرافیست، نقاش و غیره… اما در صنایع دستی به عنوان یک شاخه هنری این حمایت به گونه ای وجود ندارد. چرا وزارت میراث فرهنگی در یک تعامل با وزارت ارشاد اقدامی برای هنرمندان صنایع دستی انجام نمی دهد مانند بیمه تکمیلی و … تا آنها هم از این خدمات استفاده کنند؟

هنرمندان پیشکسوت ما و هنرمندانی که دارای درجه هنری هستند همه عضو صندوق اعتباری هنر هستند؛ منتهای مراتب به خاطر همان موردی که اشاره کردم، قبلاً صنایع دستی زیر مجموعه وزارت ارشاد بود و شورای ارزشیابی هنری هم زیر مجموعه آن وزارتخانه، یک بخشی از آن هنرهای صناعی بوده که هنرمندان صنایع دستی را در بر می گرفت، آن هم در رشته هایی محدود. ما با رایزنی که کردیم با شواری عالی انقلاب فرهنگی و مصوبه ای که گرفتیم و بر اساس لایحه شرح وظایف وزارتخانه که ما را موظف می کرد به حمایت از هنرمندان، این کار انجام شد و حالا اگر شورای ارزشیابی هنری که در وزارت خانه شکل بگیرد ما این امکان را خواهیم داشت که ذیل همان صندوقی این اتفاقات خوب را برای هنرمندان سامان دهیم.

پس باید به زودی منتظر خبرهای خوبی همچون بیمه تکمیلی برای هنرمندان صنایع دستی باشیم؟

بله. الان این مصوبه موجب شده است که ما شورای ارزشیابی خودمان را داشته باشیم و بتوانیم هنرمندانمان را بر اساس نیازهای خودمان ارزشیابی و درجه بندی کنیم و بعد صندوق که درست شود بر اساس مصوبات صندوق و اختیاراتی که صندوق دارد، بیمه تکمیلی را ارایه می دهیم. منتها این روند پله پله است و می بایست انجام شود.

خروج از نسخه موبایل