نماد سایت پایگاه خبری هفت گرد

سرنوشت درناهای «امید» و «رویا» در دستان طبیعت

«امید» و «رویا»

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش محیط زیست مازندران، از وضعیت مناسب درناهای «امید» و «رویا» خبر داد و با بیان اینکه زمان مهاجرت برگشت فرا رسیده است گفت: پروازهای بلندمدت درون زیستگاهی برای آمادگی پرواز مهاجرت ۲ درنا آغاز شده و باید منتظر مهاجرت قریب‌الوقوع آن‌ها باشیم.

به گزارش هفت گرد، کوروس ربیعی، اظهار کرد: ۳۴ روز از انتقال درنای ماده جدید بنام «رویا»، به مازندران گذشته است. این درنا ۵ روز پس از انتقال در طبیعت منطقه رهاسازی شد.

ربیعی افزود: طی این مدت، هر روز وضعیت تغذیه، سلامت، موقعیت جغرافیایی و رفتاری درنای جدید که با تک درنای سیبری موسوم به «امید» همراه شده، تحت پایش بود و هماهنگی خوبی بین درناها شکل گرفته است.

وی با بیان اینکه اخیرا دامنه و ارتفاع پرواز ۲ درنا بیشتر شده است، تصریح کرد: با توجه به طولانی شدن روز، سطح هورمونی پرندگان مهاجر افزایش یافته و زمان مهاجرت آنان آغاز می‌شود، بر این اساس درناها پروازهایی درون زیستگاه خواهند داشت تا آمادگی پرواز مهاجرت را پیدا کنند.

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش محیط زیست مازندران، با بیان اینکه نشانه‌ها حاکی از همراهی درنای «رویا» با درنای «امید» در هنگام مهاجرت دارد، افزود: از آنجا که در هر پروازِ درنای سیبری برای آمادگی مهاجرت، درنای جدید نیز با او همراه می‌شود پیش‌بینی می‌کنیم که مهاجرت این ۲ درنا با یکدیگر انجام گیرد.

ربیعی با بیان اینکه موفقیت در مهاجرت برگشت غیرقابل قضاوت است، تاکید کرد: اینکه «رویا» تا کجا می‌تواند به همراه «امید» همراه شده و مهاجرت کند، بسته به توقف‌گاه‌های مسیر و توانایی پرواز با درنای سیبری دارد که قابل پیش‌بینی نیست.

وی درنای «رویا» را پرنده‌ای سرحال و پرتوان توصیف کرد و با بیان اینکه طی این مدت نسبت به زمان انتقال از لحاظ فیزیکی بهبود پیدا کرده است، اظهار امیدواری کرد: بر اساس تقویم سالیان گذشته بین ۴ تا ۱۵ اسفندماه زمان مهاجرت برگشت درناها است که انتظار می‌رود تا چندروز آینده با توجه به افزایش دمای هوا و طول روز، مهاجرت برگشت رخ دهد.

وی در پایان با بیان اینکه سرنوشت ۲ درنای مهاجر را طبیعت رقم خواهد زد، گفت: نشانه‌های خوبی از همراهی این ۲ پرنده مشاهده می‌شود اما باید به انتظار بشینیم و ببینیم که طبیعت چه سرنوشتی برای «امید» و «رویا» رقم خواهد زد.

خروج از نسخه موبایل