نماد سایت پایگاه خبری هفت گرد

برگزاری نمایشگاه «تاریخ لباس بوشهر» در سعدآباد

لباس بوشهر

همزمان با رونمایی کتاب «تاریخ لباس بوشهر» نمایشگاه لباس‌های سنتی بوشهر در در موزه پوشاک سلطنتی مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآّباد گشایش یافت.

به گزارش هفت گرد آیین رونمایی از کتاب تاریخ لباس بوشهر و گشایش نمایشگاه لباس‌های سنتی بوشهر در موزه پوشاک سلطنتی مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد برگزار شد.

الهه غریب‌زاده مدرس دانشگاه و مؤلف کتاب «تاریخ لباس بوشهر» در آیین رونمایی از این کتاب گفت: اثر مذکور اولین پژوهش لباس در استان بوشهر است. پوشاک ارتباط مستقیمی با تاریخ و فرهنگ دارد و با توجه به تاریخچه ۶ هزار ساله بوشهر، این شهر بندری در حوزه منسوجات و البسه، فعال و اثرگذار بوده است.

وی افزود: از مهمترین منسوجات بوشهر می‌توان به پارچه‌های سیرافی، تَوَزی، سینیزی اشاره کرد. پارچه‌هایی از شرکت‌هایی در منچستر وارد بوشهر می‌شد که چیت‌هایی با رنگ‌های روشن بودند.

این پژوهشگر حوزه لباس یادآور شد: مردم بوشهر به دلیل حضور در آب‌وهوای گرم و شرجی، از پارچه‌های خنک و توری‌های گلدوزی استفاده می‌کردند. البته لباس‌هایی که در استان بوشهر پوشیده می‌شده، غالباً با لباس‌های سایر مناطق همسانی داشته است.

نمایشگاه پوشاک سنتی بوشهر تا ۱۷ اسفند ۱۴۰۱ در موزه پوشاک سلطنتی مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد برقرار است.

هنر صنعت عبابافی روستای بحیری دشتی استان بوشهر سال ۱۳۹۸ ثبت ملی شد. سالانه بیش از ۳۰۰ قواره عبا در روستاهای دشتی تولید می ‌شود که بیشتر آن در شهر نجف عراق، کشورهای حاشیه خلیج ‌فارس و بازار شهر قم با قیمت بسیار خوبی عرضه می شود. عبای تولیدی در دشتی از پشم شتر و به رنگ های سیاه، سفید، قهوه‌ای، کرم و طلایی و به طول ۶.۵ متر و عرض ۸۵ و ۱۵۰ سانتی‌متر تولید می شود.

خروج از نسخه موبایل