نماد سایت پایگاه خبری هفت گرد

افزایش ظرفیت اقامتی کشور به بیش از 500 هزار تخت در ایام نوروز

معاون گردشگری کشور گفت: همزمان با شروع ماه مبارک رمضان، الگوی متفاوتی در سفرها اتخاذ شده است. با توجه به ۱۶هزار تختی که به ظرفیت اقامتگاه‌های کشور اضافه شده در مجموع تخت‌های اقامتی به ۵۳۰ هزار تخت افزایش پیدا کرده است. به گزارش خبرنگار هفت‍‌‍‍‌‍‍‌گرد، نشست خبری ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر کشور با محوریت نوروز ۱۴۰۲ با حضور علی‌اصغر شالبافیان معاون گردشگری کشور، مدیران کل معاونت گردشگری و‌ نماینده یازده دستگاه‌ عضو صبح امروز ۲۴ اسفندماه ۱۴۰۱ در سالن فجر وزارتخانه برگزار شد.

آغاز به کار کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر

در ابتدا حسن میثمی، رئیس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر، درباره آغاز فعالیت خبری ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر گفت: با توجه به نزدیک شدن نوروز و شروع موج سفرهای نوروزی، کمیته اطلاع رسانی ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر از امروز، چهارشنبه، ۲۴ اسفندماه ۱۴۰۱، فعالیت خود را آغاز کرد. فعالیت این کمیته تا ۱۸ فرودین ۱۴۰۲ ادامه خواهد داشت.

او افزود: کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر به منظور انسجام‌بخشی به فرایند اطلاع‌رسانی برنامه‌های نوروزی این ستاد، و هم‌افزایی بیشتر با سایر دستگاه‌های عضو در زمینه اطلاع‌رسانی به‌موقع و سریع برای مسافران نوروزی تشکیل شده است.

میثمی تصریح کرد: در کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر در مورد مقاصد پیشنهادی برای سفر، شرایط آب و هوایی، وضعیت راه‌ها، نکات ایمنی حین سفر، آمار ظرفیت اقامتگاه‌ها و شهرها و انعکاس فعالیت تمامی دستگاه‌های عضو در ایام نوروز برای مسافران و گردشگران اطلاع‌رسانی انجام خواهد شد.

مدیرکل روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در پایان گفت: مسافران نوروزی می‌توانند اخبار و اطلاعات کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر را از طریق پایگاه خبری میراث‌آریا و شبکه‌های اجتماعی این وزارتخانه دنبال کنند.

شناسایی ۸۷۷ نقطه پرحادثه از سوی وزارت راه و شهر‌سازی

در ادامه نشست، شهریار افندی‌زاده، معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه امسال برای اولین بار شورای هماهنگی وزارت راه و شهرسازی در استان‌ها با حضور تمام مدیران وزارت راه تشکیل شده است، گفت: سال گذشته ۶میلیون نفر از طریق حمل‌ونقل عمومی جاده‌ای جابجا شدند و در سال پیش رو این رقم افزایش پیدا خواهد کرد. همچنین یک میلیون و ۳۰۰هزار نفر نیز سال گذشته از طریق سیستم ریلی سفر کردند و امسال این رقم را به یک میلیون و ۵۰۰هزار نفر رساندیم.

او افزود: در سال گذشته دو میلیون و ۵۰۰هزار نفر از طریق حمل‌و‌نقل هوایی سفر کردند و امسال سعی بر افزایش این آمار داریم. همچنین در حوزه حمل‌و‌نقل دریایی سال گذشته رشد چشمگیری داشتیم و امسال ۱۰ تا ۱۵درصد افزایش را پیش‌بینی کرده‌ایم.

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر رعایت ایمنی حین سفر، افزود: کمیسیون راه‌ها تشکیل جلسه داده است و‌ چند موضوع در این زمینه به تصویب رسیده است. ۸هزار کیلومتر از راه‌های پرتردد که بیشترین تصادف را دارند شناسایی شده و قرار است تحت نظارت کامل قرار گیرند. در این مسیرها ۱۰ کیلومتر در ساعت کاهش سرعت مجاز  خواهیم داشت.

افندی‌زاده از شناسایی ۸۷۷ نقطه پرحادثه با هماهنگی پلیس و سازمان راهداری خبر داد و در ارتباط با افزایش قیمت بلیت هواپیما گفت: سازمان هواپیمایی کشور، تعزیرات حکومتی و دادستانی در این خصوص ورود کرده‌اند و قیمت‌ بلیت هواپیما نباید از آذر ۱۴۰۱ افزایش داشته باشد. این موضوع از طریق سازمان هواپیمایی و قوه قضاییه پیگیری می‌شود.

او با بیان اینکه مسافران بلیت‌ها را از سایت‌های مجاز تهیه کنند، ادامه داد: هرگونه تخلف در این حوزه باید اطلاع‌رسانی شود و نماینده‌ای در فرودگاه‌های کشور برای رسیدگی به این تخلفات انتخاب شده است.

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی با اشاره به مدیریت عرضه و تقاضا، بیان کرد: استان‌ها و ‌محورهای پرتردد شناسایی و‌ نیروهای وزارت راه مستقر شده‌اند. با توجه به اینکه حومه شهرها دارای بیشترین تصادفات هستند و مکان‌های پذیرایی در ۳۰ کیلومتری شهرها برای کاهش سرعت وجود دارد، طرحی که از سال گذشته شروع شده، امسال نیز ادامه خواهد داشت. همچنین سامانه‌هایی در وزارت راه و شهرسازی برای اطلاع‌رسانی این خدمات و فعالیت‌ها راه‌اندازی کرده‌ایم.

تهمیدات لازم برای توزیع زمانی و مکانی مناسب سفر انجام شده است

علی‌اصغر شالبافیان، معاون گردشگری کشور و رئیس ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر، در ادامه نشست گفت: در طول یک سال گذشته هدفمان این‌ بود که فعالیت ستا‌د معطوف به سفرهای نوروزی نشود و در طول سال فعال باشد که این مهم تا حد زیادی محقق شد و ‌در مناسبت‌های مختلف، دستگاه‌ها برنامه‌ریزی‌های مناسبی را انجام داده‌اند.

او با اشاره به برگزاری بیش از ۱۶۰ نشست استانی و بیش از هزار و ۲۵۰ نشست در سطح شهرستان‌ها، ادامه داد: تمهیدات لازم برای توزیع زمانی مناسب سفر از موضوعات مهمی بود که دولت در قالب لایحه‌ مربوط به تعطیلی پنجشنبه‌ها آن را تصویب و برای بررسی به مجلس شورای اسلامی ارسال کرد، طرحی که به سفرهای کوتاه‌مدت کمک می‌کند. همچنین در خصوص توزیع مکانی سفر که موجب جلوگیری از ازدحام‌ و تراکم می‌شود نیز شهرهای مکمل و‌ جایگزین سفر، به مانند سال گذشته اجرا شد و ثمربخش بود. امسال نیز با برنامه‌ریزی دقیق‌تر و مشارکت‌ بیشتر این طرح ادامه پیدا می‌کند.

شالبافیان با تاکید بر استفاده از تجارب سال گذشته ستاد سفر به ‌موضوعاتی از جمله سرویس‌های بهداشتی، نمازخانه‌ها، نقاط حاد‌ثه‌خیز و… اشاره کرد و ا‌دامه داد: نقاط حادثه خیز از موضوعات مهمی بود که با همکاری‌های شکل گرفته با معاونت عمرانی وزارت راه و شهرسازی شناسایی و‌ تمهیدات لازم برای کاهش تصادفات انجام شد.

راه‌اندازی ۸۰۰ بازارچه صنایع‌دستی و ۱۰هزار غرفه در ایام نوروز

معاون گردشگری کشور، افزود: سازمان امور و عشایر تعداد پایگاه‌ها را از ۴۰۰ به ۷۰۰ پایگاه افزایش داده است. همچنین کمپین‌۶۰.۳۰ امسال با قوت بیشتر ادامه پیدا می‌کند. ۸۰۰ بازارچه‌ صنایع‌دستی و حدود ۱۰هزار غرفه برپا می‌شود. نوروزگاه‌ها با قوت بیشتر در پایگاه‌ها و استان‌ها فعال خواهند بود. با ۱۶هزار تختی که به ظرفیت اقامتگاه‌های کشور اضافه شده است، تخت‌های اقامتی نیز به ۵۳۰ هزار تخت افزایش پیدا کرده است.

شالبافیان با اشاره به تقارن ایام نوروز ۱۴۰۲ با ماه مبارک رمضان، بیان کرد: همزمان با شروع ماه مبارک رمضان، الگوی متفاوتی در سفرها اتخاذ شده است.

رئیس ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر افزود: از دو ماه گذشته، سفرهای داخلی فعال و از هفته گذشته نیز سفرها با حجم قابل توجهی آغاز شده است. در این زمینه تمهیدات مناسبی اندیشیده شده است.

او ارزش نهادن به هنجارهای اجتماعی و فرهنگی را امری بدیهی و لازم‌الاجرا عنوان و تصریح کرد: وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در این راستا پیشگام بوده است. همچنین در راستای رعایت و صیانت از ارزش‌های اجتماعی، بخش خصوصی برخی استان‌ها دغدغه‌مند هستند و در صورت لزوم تذکر داده می‌شود.

معاون گردشگری کشور در ارتباط با تعطیلی برخی اماکن اقامتی که به تازگی انجام شده است، بیان کرد: نباید برخی استثنائات‌، وجهه گردشگری را تحت تاثیر قرار دهد. در حوزه گردشگری هماهنگی‌ها نزدیک‌ است و برای رفع مشکل مواردی محدودی هم‌ که پیش آمده، پیگیر خواهیم بود. همچنین همکاران استانی برای احقاق حقوق مسافران و فعالان‌گردشگری فعال هستند.

شالبافیان تاکید کرد: صیانت از سلامت اجتماعی، فرهنگ‌سازی و همگانی کردن ارزش‌های اجتماعی بر عهده همه ماست و فعالان‌ گردشگری در این باره از پیشگامان بوده‌اند. تضمین سلامت اجتماعی و پاسداری از وجهه گردشگری و حمایت از فعالان‌حوزه‌ گردشگری وظیفه‌ وزارتخانه است که صیانت کند.

در ظرفیت اسکان، اولویت با مراکز و تاسیسات رسمی و دارای مجوز است

رئیس ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر با اشاره به اینکه در ظرفیت اسکان، اولویت با مراکز و تاسیسات رسمی و دارای مجوز است، افزود: در برخی شهرها و استان‌ها ظرفیت مازادی را به تشخیص ستاد استانی نیاز داریم که در آن صورت از ظرفیت‌های غیر رسمی و اضطراری از جمله مدارس، حسینه‌ها، تکیه‌ها  برای خدمت‌رسانی به مسافران استفاده می‌کنیم.

او با اشاره به تقویت سامانه ملی سفر ۰۹۶۲۹، ادامه داد: امکان انعکاس نظرات و تخلفات در ارتباط با حوزه‌های اقامتی وهمچنین ارتباط با سایر دستگاه‌ها فراهم‌ شده است. همکاران استانی مکلف هستند تمامی شکایات را تا حداکثر پایان نوروز بررسی و نتیجه را اعلام‌ کنند و البته مواردی که نیاز به ارجاع قضایی دارند مستثنی هستند.

زیست شبانه، افزایش ساعت فعالیت اماکن و تدارک‌ گشت‌های یک‌روزه از جمله موارد اندیشیده شده برای رعایت حرمت ماه رمضان بود که شالبافیان به آن‌ها اشاره کرد.

معاون‌گردشگری کشور همچنین متذکر شد: طی این مدت، ۲۵۸ مرکز که ۱۹۶ مرکز اقامتی بودند ۴۱ تذکر دریافت کردند و ۱۷ مرکز تعطیل شدند.

ابلاغ به ۳۱ استان برای فراهم‌سازی زمینه نشاط و شادابی مردم

مهدی جمالی‌نژاد معاون امور عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور نیز در این نشست در سخنانی گفت: ما سبد بزرگی از میراث‌فرهنگی ملموس و ناملموس در ۱۴۰۰ شهر داریم و این مهم، فرصت را به ما می دهد تا به عنوان وزارت کشور، شهرها را برای سفرهای داخلی آماده و زمینه نشاط و شادابی مردم را فراهم کنیم و تدابیری اتخاذ کنیم تا ضریب اقامت گردشگران افزایش یابد.

او اضافه کرد: به ۳۱ استاندار کشور ابلاغ کرده‌ایم تا برنامه‌های متنوع و مناسبی را برای نوروز داشته باشیم که یکی از آن‌ها آرامش بصری و زیبایی شهرها و روستاهاست، ضمن این که به دنبال این هستیم که تنوع گردشگری را ایجاد و شهرهای مختلفی را که گردشگران کمتری در سال‌های قبل داشتند، فعال کنیم.

جمالی‌نژاد تصریح کرد: در همین رابطه دستورالعمل‌های مناسبی برای ایجاد فضاهایی مثل نمازخانه و نیز آماده‌سازی بوستان‌ها و … را ابلاغ کردیم. این در حالی است که با توجه به احتمال بارش باران، پیش‌بینی های لازم برای اسکان اضطراری گردشگران انجام شده است و تمام استان‌ها برای مقابله با حوادث احتمالی آماده هستند.

معاون امور عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور ادامه داد: با توجه به این که شیرینی نوروز را تصادفات جاده‌ای تلخ می‌کند، تمهیدات ویژه‌ای برای کاهش تصادفات جاده‌ای اندیشیده شده است. تاکید کرده‌ایم در برخی از شهرها در ۳۰ کیلومتری شهرها برای اسکان و استراحت موقت رانندگان اماکن خاصی تعبیه شود.

او به هماهنگی موجود با شورای تامین اشاره کرد و درباره سرویس‌های بهداشتی گفت: برای سرویس‌های بهداشتی درون شهری و برون شهری تکلیف کردیم همچنین در شهرهای گردشگرپذیر و زیارتی از جمله مشهد، قم و‌ شیراز سرویس بهداشتی سیار پیش‌بینی کرده‌ایم و‌ مشکلی در این خصوص نداریم.

جمالی‌نژاد با بیان اینکه در موضوع عفاف و‌ حجاب تاکیدمان بر فرهنگ‌سازی و کارهای ایجابی و اغنایی است، ادامه داد: برخورد با تخلفات مربوط به عفاف و‌ حجاب مربوط به ضابطین قضایی است و مابقی دستگاه‌ها تنها تذکرات لسانی خواهند داشت.

معاون امور عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور خاطرنشان کرد: ایجاد مراکز اطلاع‌رسانی، تامین سوخت، تجهیز نمازخانه و سرویس‌های بهداشتی، آموزش و اطلاع‌رسانی، گشت‌های ویژه نامحسوس برای مقابله با سرقت‌های احتمالی، آماده‌سازی ورودی شهرها، جمع‌آوری معتادان، اجرای رویدادهای فرهنگی جذاب، تدارک برنامه برای کودکان و نوجوانان، معرفی آداب و رسوم، برپایی بازارچه‌های صنایع‌دستی و… از دیگر برنامه‌های وزارت کشور در نوروز ۱۴۰۲ است.

آماده سازی فضاهای اقامه نماز و تدارک افطاری ساده برای گردشگران نوروزی

حجت‌الاسلام جواد حیرانی، مدیر نظارت و ارزیابی ستاد مرکزی اقامه نماز کشور نیز در این نشست خبری گفت: در حوزه اقامه نماز مانند گذشته از بهمن ماه سال جاری فعالیت خود را آغاز کردیم و چند برنامه مهم را در دستور کار قرار دادیم. به عنوان مثال می‌توان به برنامه‌ریزی و ایجاد فضاهایی برای اقامه نماز در ورودی شهرها و در طول مسیر اشاره کرد.

او افزود: امسال در ۳۱ استان کارگروه نظارتی و نزدیک به ۳۲۰ کارگروه در شهرستان‌ها با هدف ساماندهی و آماده‌سازی فضاهای اقامه نماز و سرویس‌های بهداشتی تشکیل شده است. در همین راستا سامانه‌ای با عنوان «راه‌نماز» تهیه شده است. در این سامانه تمامی امکانات و فضاهای اقامه نماز بارگزاری شده است.

حیرانی خاطرنشان کرد: در طول نوروز، ستادهای استانی ما پاسخگوی عموم مسافران هستند و از طریق سامانه‌هایی که تعریف شده و شماره تلفن‌هایی که اعلام شده، آماده پاسخگویی به مسافران نوروزی هستیم. در همین ارتباط با توجه به تقارن ماه مبارک رمضان و ایام نوروز، اقامه نماز جماعت در اماکن مختلف بین‌راهی برگزار می‌شود و افطاری ساده برای روزه‌داران تدارک دیده شده است.

 فعالیت ۵۰ هزار جوان داوطلب در ۲۵۰ پست هلال احمر

مهران جمال، مدیر روابط‌عمومی سازمان جوانان جمعیت هلال احمر، نیز در این نشست خبری گفت: جمعیت هلال احمر همه ساله با هدف ارائه خدمات بشردوستانه در خدمت مردم است و امسال ۵۰ هزار جوان داوطلب آموزش‌دیده در ۲۵۰ پست ثابت به ارائه خدمات به مسافران نوروزی می‌پردازند.

او افزود: امسال این جوانان با شعار «جوانان سفیران ایمنی، سلامت و نشاط اجتماعی» سعی می‌کنند علاوه بر ارائه خدمات بشردوستانه، با تدارک برنامه‌های متنوع و جذاب به مسافران نوروزی خدمات ارائه دهند. یکی از این خدمات ارائه فضای بانشاط و بازی‌های جذاب برای کودکان است.

مدیر روابط‌عمومی سازمان جوانان جمعیت هلال احمر اضافه کرد: همچنین در نوروز ۱۴۰۲ با شعار «بهرفت» به کمک همکاران راهور در فرهنگ‌سازی، آموزش و اطلاع‌رسانی کمک خواهند کرد. این در حالی است ۱۵۰ تیم دوچرخه‌سوار با کیف امداد در مسیرهای مختلف حضور دارند و به کمک مسافران نوروز خواهند پرداخت.

جمال خاطرنشان کرد: هزار و ۴۶۵ مرکز عملیات با بکارگیری سه هزار و ۵۰۰ خودرو و ۱۸ فروند بالگرد و برخورداری از بیش از ۱۹ هزار نیروی آموزش‌دیده در کنار مسافران و گردشگران نوروزی است.

اعزام بیش از ۵ هزار گشت مشترک برای برخورد با تخلفات صنفی در ایام نوروز

سلیمان رزاقی، مدیرکل امور اقتصادی سازمان تعزیرات حکومتی، نیز در این نشست خبری گفت: با وجود این که یکی از وظایف سازمان تعزیرات حکومتی صدور حکم است، با هدف ارائه خدمات شایسته به گردشگران و مسافران نوروزی، در نوروز ۱۴۰۲ و نیز ماه مبارک رمضان، طرحی را آماده کرده‌ایم که به دستگاه‌های مختلف ابلاغ شده است.

او افزود: در این طرح ویژه نظارتی، از ۸ اسفند امسال تا پایان ماه مبارک رمضان ادامه دارد و برای اولین بار قرارگاه نظارت بر گشت‌های مشترک در ستاد مرکزی سازمان تشکیل شده است. این قرارگاه بر گشت‌های مشترک نظارت خواهد کرد و این و با هدف حمایت از گردشگران و مسافران نوروزی به سراسر کشور ابلاغ شد است.

رزاقی تصریح کرد: ۵هزار و ۷۸۲ اکیپ گشت مشترک تاکنون اعزام شده‌اند که با ۸هزار و ۱۰۷ واحد صنفی متخلف برخورد شده است که عدم درج قیمت، گرانفروشی، عدم صدور فاکتور، کم‌فروشی و… از مهمترین تخلفات واحدهای صنفی بوده است.

مدیرکل امور اقتصادی سازمان تعزیرات حکومتی با بیان این که تمام شعب کشیک سازمان تعزیرات حکومتی در ساعات اداری و غیراداری پاسخگوی گردشگران و مسافران نوروزی هستند، اضافه کرد: عمده فعالیت‌ها و نظارت‌های گشت‌های مشترک سازمان تعزیرات حکومتی بر مراکز عمده عرضه محصولات و نیز سردخانه‌ها، میادین میوه و تره‌بار، رستوران‌ها و دفاتر خدمات فروش بلیت و تور است که به صورت مستمر انجام می‌شود تا شاهد کاهش تخلفات احتمالی باشیم.

خروج از نسخه موبایل