نماد سایت پایگاه خبری هفت گرد

شلوغی اولین جمعه نمایشگاه کتاب

نمایشگاه کتاب تهران در اولین جمعه خود روز شلوغی را تجربه کرد؛ خیلی‌ها آمده بودند از خانواده‌ها تا دستفروشان مترو.

جمعه، ۲۲ اردیبهشت‌ماه، سومین روز از سی و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ورق خورد.

پیش‌بینی‌ها از قبل این بود که آخر هفته نمایشگاه مثل همیشه شلوغ باشد که این پیش‌بینی حتی پیش از باز شدن درهای شبستان به وقوع پیوست و جمعیت زیادی به استقبال آمدند به گونه‌ای که حتی درهای شبستان زودتر از ساعت ۱۰ باز شد و نمایشگاه تا ساعت ۲۱ میزبان مخاطبان بود. برخی از خانواده‌ها پیک‌نیک آخر هفته‌شان را در محل برپایی نمایشگاه کتاب در مصلی گذراندند.

در این بین برخی از این شلوغی استفاده کرده، بساط‌شان را به نمایشگاه آورده بودند، و از میوه خشک و عروسک تا صندلی راحتی می‌فروختند. غرفه‌های اغذیه‌فروشی هم از شلوغی‌ها بی‌نصیب نبودند هرچند خانواده‌هایی بودند که ترجیح داده بودند غذای‌شان را از خانه بیاورند ولی این نافی شلوغی اغذیه‌فروشی‌ها نبود.

 

سال گذشته در اقدامی یخچال‌هایی را برای فروش آب و آبمیوه خنک در گوشه گوشه شبستان گذاشته بودند که امسال این یخچال‌ها را به بیرون منتقل کرده‌اند.

به گفته علی رمضانی، سخنگوی نمایشگاه، تهویه داخل شبستان پاسخگوی میزان مراجعه مخاطبان نیست و به خصوص در برخی از بخش‌ها این مشکل بیشتر احساس می‌شود. او می‌گوید: امیدواریم با تدابیر بهتری بتوانیم این مسئله را کاهش دهیم.

روز جمعه تذکر حجاب در نمایشگاه کمرنگ‌تر بود و حتی پای وایت‌بردهایی که محل نظرسنجی برای حجاب است، بحث و جدل روزهای پیش دیده نمی‌شد.

نمایشگاه در روز جمعه میزبان معاون اول قوه قضائیه، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و چند سفیر بود.

آلودگی صوتی به خاطر تبلیغات ناشران در سال‌های گذشته، یکی از مشکلات در محوطه نمایشگاه بود، اما در سال گذشته و امسال این موضوع خیلی کمرنگ شده است.

 

امسال نمایشگاه کتاب یک تعطیلی رسمی دیگر هم در میانه هفته دارد و با وجود این تعطیلی، پیش‌بینی بر افزایش تعداد بازدیدکنندگان است.

بخش بین‌الملل و غرفه مهمان ویژه یعنی تاجیکستان نیز  بازدیدکنندگان زیادی داشت اما نیم‌طبقه شبستان که به فعالیت‌های ترویجی اختصاص دارد، همچنان کم‌مخاطب‌ترین است.

علی رمضانی، سخنگوی نمایشگاه کتاب با ارائه آماری از نمایشگاه درباره تخلفات نیز گفت: کمیته رسیدگی به تخلفات ناشران یک مورد ناشر متخلف را در بخش عمومی با فروش کتاب غیرقانونی شناسایی کرد که تعطیلی چندساعته آن را در پی داشت.

 

روز جمعه غرفه‌های ارائه کتاب‌هایی که با عنوان کتاب قاچاق شناخته می‌شوند، در مترو کار خود را از نمایشگاه زودتر آغاز کرده بودند و برخی از مخاطبان را با توجه به تخفیف نامتعارف‌ به سمت خود می‌کشاندند.

 

سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از ۲۰ تا ۳۰ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ از ساعت ۱۰ تا ۲۰ در مصلی تهران برگزار می‌شود.

خروج از نسخه موبایل