نماد سایت پایگاه خبری هفت گرد

هفت ورزش موثر در درمان افسردگی

در این مقاله قصد داریم هفت ورزش موثر در درمان افسردگی را در قالب هفتانه های هفت گرد به شما معرفی کنیم
درمان افسردگی با ورزش

بسیاری از علائم افسردگی با انجام دادن تمارین ورزشی بهتر می شود که و از همین رو درمان افسردگی با ورزش کردن یکی از روش های درمان این بیمار محسوب می شود و تاثیرات فوق العاده ای روی این بیماری خواهد داشت.زمانی که احساس افسردگی و اضطراب دارید بهترین کار ورزش کردن است. هنگامی کهشما انگیزه کافی داشته بشید انجام دادن تمارین ورزشی می تواند از شدت این بیماری بکاهد چراکه زمانی که شما ورزش می کنید موجب آزادسازی اندروفین می شود که در واقع اندروفین همان مواد ضد افسردگی طبیعی است که در بدن تولید می شود. ارتباط میان افسردگی و ورزش کردن به طور مکامل مشخص نیست ولی انجام دادن تمارین ورزشی می تواند تا حد زیادی علائم افسردگی را در شما کاهش دهد و شما حس بهتری داشته باشید.

چگونه ورزش می تواند افسردگی را درمان کند؟

در ابتدا باید بگوییم که انجام دادن تمرینات ورزشی درمان 100 درصدی افسردگی نیست ولی با توجه به مطالعاتی که در این زمینه انجام شده است، انجام دادن تمارین هوازی، تمرینات ورزشی تمرکزی  به نوعی تقویت کننده هورمون آندروفین بود که در نهایت موجب سرحالی و شادی می شود. زمانی که شما تمرینات فیزیکی انجام می دهید به صورت مستقیم و غیر مستقیم روی احساسات شما تاثیر می گذارد و می تواند موجب کاهش استرس شما شود و درنهایت شما خواب راحتی را تجربه کنید.همین عامل باعث می شود که ورزش کردن برای درمان افسردگی مفید باشد.
انجام دادن ورزش های منظم مزایای احساسی و روحی بسیار زیادی خواهد داشتکه می تواند تاثیر زیادی در درمان این بیماری داشته باش که از جمله این مزایای می توان به موارد زی اشارزه کرد:

رو به رو شدن با مرگ و خطر: زمانی که ورزش های خطرناک را انجام می دهید تلاش می کنید که از بدن خود محافظت کنید و با پشت سر گذاشتن چالش هایی می توانید به هدفتان برسید. اینکه شما می توانید هر مشکلی را حل کنید  می تواند احساس رونی شما را افزایش دهد.

هفت ورزش های موثر در درمان افسردگی
1- یوگا

یوگا یکی از بهترین ورزش برای درمان افسردگی است.با توجه به مطالعات صورت گرفته در این زمینه  به این نتیجه رسیدند که ورزش یوگا می تواند علائم افسردگی را تا حد زیادی کاهش دهد. نتایجی که در این زمینه وجود دارد نشان می دهد زنانی که در کلاس های یوگا شرکت کردند حال روحی بهتری نسبت به زنانی که در این کلاس‌ها شرکت نکردند داشتند. ورزش های سنتی شرقی مانند ورزش یوگا دارای اثر ضد افسردگی هستند  این ورزش ذهن انسان را پاک می کند و افکار منفی را از بین می‌برد.قدرت و کنترل شما روی تنفس خود سبب بهبود وضعیت شما می‌شود.

2 – سوارکاری

اگر شما فرد افسرده ای هستید که نمی توانید با کسی ارتباط بر قرار کنید و از آن رنج می برید، سوارکاری یکی از موثرترین ورزشها برای درمان افسردگی است. اسب حیوانی باهوش است که می تواند تپش قلب و احساس حیوانات و انسان هارا حس کند و دارای احساسات و درک است. بنا بر این شما می توانید با این ورزش و بر قراری ارتباط با اسب مهارت ارتباط بر قرار کردن خود را افزایش دهید و افسردگی خود را درمان کنید.

  3- ایروبیک و تمرینات هوازی

انجام تمرینات هوازی و دویدن یکی از راه های کاهش علائم افسردگی می باشد. اما لازم است بدانید که شدت و میزان این تمرینات بر درمان افسردگی تاثیر بیشتری ندارد. به همین دلیل باید به صورت پیوسته و نرمال این تمرینات را انجام دهید. زمانی که شما در حال دویدن هستید می توانید سرعت را زیاد کرده و سپس سرعت را کم کنید. زمانی که شما با سرعت دویدن خود بازی می کنید روی بدنتان تاثیر می گذارد و باعث می شود که اندروفین در بدن شما ترشح شود. آندروفین در واقع نوعی از مورفین طبیعی می باشد و زمانی که توسط غده های ویژه در مغز ما آزاد می شود احساس خوبی در ما ایجاد می شود و موجب کاهش سطح درد در بدن می شود.

4- موج سواری

یکی دیگر از موثرترین ورزش ها برای درمان افسردگی موج سواری است. تحقیقات نشان داده است که 30 دقیقه قرارگرفتن در امواج دریا به کاهش رفتار های تخریبی، تفکرات منفی و افسردگی کمک می کند. پس با قرار گرفتن در امواج دریا افسردگی خود را درمان کنید.ورزش موج سواری در ایران در منطقه چابهار بسیار طرفدار دارد.,و شرایطی خوبی در سواحل چابهار برای این ورزش محیاست.

5- شنا

شناکردن می‌تواند برای خلق افسرده تأثیرات شگفت‌انگیزی داشته باشد.تقویت و رشد سلول‌های مغزی، ترشح اندروفین و هورمون‌های شادی‌آور، کمک به حفظ سلامت بدن و تناسب اندام و بهانه‌ای برای بودن در جمع فقط چندتا از فواید ورزش شنا است. شناکردن و رفتن زیر آب مثل یک آرام‌بخش و کاهنده فشارهای عصبی زندگی عمل می‌کند، چراکه آب‌درمانی به‌عنوان یکی از روش‌های مؤثر در درمان افسردگی اثبات شده است. حتی اگر شنا بلد نیستیم باز هم می‌توانیم از اثرات مثبتش بهره‌مند شویم، حتی پیاده‌روی در آب بسیار روی سلامت روح و جسم ما تأثیرگذار است.

6- تنیس

چرا تنیس را توصیه می‌کنیم؟ چون یک ورزش هوازی است، مفرح و سرگرم‌کننده است، جمعی است و از همه مهم‌تر به دلیل تمرکزی بودن، باعث تحریک و تقویت فعالیت‌های الکتریکی مغز می‌شود.

تنیس نه‌ تنها به توانایی ورزشی، بلکه به استراتژی خوبی هم نیاز دارد. ما ناگزیر می‌شویم که سریع حرکت بعدی حریف خود را پیش‌ بینی کنیم، بهترین پاسخ را انتخاب کنیم و آن را در عرض چند ثانیه اجرا کنیم.
با تنیس نه‌ تنها می‌توانیم عضلات بدن خود را تمرین دهیم، بلکه عضلات ذهنی خود را نیز تقویت می‌کنیم. همچنین با افزایش انرژی و تقویت هوشیاریِ ذهن، برای درمان افسردگی خود قدم بزرگی برمی‌داریم.

7-ورزش‌های گروهی و توپی

انجام ورزش‌های گروهی مثل والیبال و فوتبال و غیره، به بهبود روحیه و افزایش انرژی ما کمک می‌کند. پیوستن به این ورزش‌های گروهی، یک روش جالب و مفرح برای فعالیت بدنی و بازی‌کردن است. همچنین از آنجا که در این ورزش‌ها با توپ در تماس هستیم، می‌توانیم استرس خود را به توپ منتقل کنیم.

علاوه بر این‌ها، این ورزش‌ها باعث بهبود هماهنگی عصب‌ و عضله، تمرکز، تقویت مهارت‌های دیداری و حفظ تعادل می‌شود که برای افزایش انرژی مغزیِ فرد مبتلا به افسردگی بسیار مؤثر است و سازوکارهای شیمیایی مغز (مانند اختلال در ترشح هورمون‌ها) بهبود می‌بخشد. در نتیجه به درمان افسردگی و مشکلات روحی کمک می‌کند.

چگونه می توان ورزش را شروع کرد تا افسردگی را درمان کنیم؟

انتخاب کردن و شروع یک فعالیت منظم یک چالش بزرگ می باشد اما با این حال شما قادر هستید که از مراحل زیر کمک بگیرید و این این چالش ها به راحتی عبور کنید:
•    مشورت: شما باید به پزشک خود مراجعه کنید  و در مورد روش، نوع و زمان انجام آن آن مشورت کنید.
•    انتخاب ورزش: در میان ورزش هایی که توضیح دادیم می توانید هر کدام را که بیشتر علاقه دارید را انتخاب کنید.کشف نوع ورزش و مدت زمانی که بخواهید آن را انجام دهید بسیار مهم است.
•    به اجباز ورزش نکردن: در صورتی که ورزش کردن برای درمان افسردگی شما یک «باید» می باشد باید بگوییم که هیچ وقت موفق نمی شوید. چراکه شما باید از ورزش کردن و انجام حرکات ورزشی لذت ببرید  تا از این کار خسته نشوید و به ورزش کردنتان ادامه دهید.
•    تعیین اهداف: به این مورد دقت کنید که شروع کردن آهسته و آرام سبب می شود که شما تا آخر مسیر پیش روی کنید. توجه کنید که شما نمی توانید به صورت روزانه ورزش کنید  و در نهایت و آخر تمرین انتظار بهبود را داشته باشید. لازم است بدانید که انجام حرکات ورزشی به صورت منظم و طی 3 تا 5 روز  در هفته و هر بار هم به مدت نیم ساعت می تواند تاثیر مثبتی روی درمان افسردگی شما داشته باشد چراکه درمان افسردگی با ورزش کردن یکی از بهترین روش های  درمان بیماری می باشد.
•    ناامید نشدن به دلیل دشواری ها: در صورتی که در اواسط فرآیند درمانی خود  چند جلسه تمرین نکردید، ورزش کردن را به طور کامل رها نکنید و سعی کنید که دوباره  این کار را شروع کنید و اطمینان داشته باشید که این فرآیند درمانی با موفقیت و پیروزی انجام خواهد شد و مطمئن باشید که درمان افسردگی با ورزش کردن می تواند بهترین راه برای درمان این بیماری باشد.

خروج از نسخه موبایل