نماد سایت پایگاه خبری هفت گرد

وزارت ارشاد نکته‌ای درباره ممنوعیت طراحی حرکت در تئاتر اعلام نکرده‌ است

قادر آشنا مدیر کل هنرهای نمایشی درباره ممنوعیت طراحی حرکت از سوی نهادهای مرتبط سخن گفت.

خبر ممنوعیت طراحی حرکت باعث واکنش بسیاری از هنرمندان شده است در حالیکه در این خبر به طور واضح مشخص نیست با کدامیک از مدرسان و بازیگران تئاتر تماس گرفته شده و اصلا چه کسانی با این هنرمندان تماس گرفته‌اند.

انتشار این خبر درحالی که مدت زمان کوتاهی از برگزاری چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با دو اجرا در زمینه طراحی حرکت آن هم در مقابل وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نمی گذرد و در اختتامیه جشنواره نیز مهرداد آبیار طراح حرکت نمایش «بانوی محبوب من» و مجتبی رستمی فر طراح حرکت نمایش «مرثیه ای در قتل ژولیوس سزار و چند مرغ از سیمرغ» برندگان بخش طراحی به عنوان برگزیدگان بخش طراحی حرکت معرفی شدند و حتی در همین روزها نمایش «خانه سیاه است» با طراحی حرکت بهروز پوربرجی در تالار اصلی تئاتر شهر روی صحنه است، تامل برانگیز است.

ممنوع شدن طراحی حرکت آن هم در دورانی که آثار هنرمندان تئاتر همیشه در حال سانسور، حذف و اصلاحیه است قطعا قابل باور و البته خبری جذاب برای اهالی رسانه و خبر ناراحت کننده برای هنرمندان فعال این بخش است اما آنچه مسلم است انتشار اینگونه اخبار در فضای مجازی و در سطح وسیع بدون اینکه از منبع رسمی اطلاع رسانی شده باشد باعث افزایش حساسیت‌ها و گاهی زیر سوال بردن فعالیت دیگر هنرمندانی است که با وجود تمام ممنوعیت‌ها و سختی‌هایی که در این زمانه متحمل می شوند باز هم بنا بر مصلحت جمعی و امید به تاثیرگذاری هرچند اندک سختی را با جان می خرند و همچنان به فعالیت ادامه می دهند.

با در نظر رفتن تمام موارد ذکر شده در گفتگویی تلفنی از مدیرکل هنرهای نمایشی جویای ابلاغیه یا دستور شفاهی مرتبط با لغو حرکات نمایشی شدیم چراکه در صورت لغو هرگونه فعالیت نمایشی در هر شکل و مقیاسی قطعا با تماس تلفنی به یک یا بعضا چند هنرمند حکم ممنوعیت برای همه فعالان یک بخش هنری صادر نمی شود و نیازمند اطلاع رسانی در سطح وسیع و بیان دلیل است.

قادر آشنا مدیرکل هنرهای نمایشی درباره ابلاغیه و حکم ممنوعیت طراحی حرکت بیان کرد: من در جریان خبری مبنی بر لغو و ممنوعیت طراحی حرکت که دیگران در موردش سخن می گویند، نیستم.

آشنا در پایان گفت: تاکنون در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هیچ مورد و نکته ای درباره لغو و ممنوعیت طراحی حرکت بیان نشده است.


 

خروج از نسخه موبایل