نماد سایت پایگاه خبری هفت گرد

برای او که پیر دیر سینمای ایران است

پخش ویدئوی اعتراضی داریوش مهرجویی، کارگردان سرشناس واکنش‌های فراوانی را به‌وجود آورد. پیش‌تر عنوان شده بود که «لامینور» آخرین ساخته این سینماگر در جمع فیلم‌هایی قرار گرفته است که در نوروز اکران می‌شوند؛ اما بعد عنوان شد پروانه نمایش این اثر معتبر نیست. مهرجویی می‌گوید: مدیران سینمایی گفته‌اند چون پروانه نمایش فیلمش در دولت قبلی صادر شده است، باید دوباره مورد بازبینی قرار بگیرد.

برای او که پیر دیر سینمای ایران است

او استاد مهرجویی است او تنها فیلم سازی است که رهبر انقلاب سینمایش را ستود و به تماشای فیلمش نشست و دیدن فیلم گاو را به همگان توصیه کرد.


مهرجویی تنها فیلم سازی بوده که چه قبل و چه بعد از انقلاب فیلمهایش تاثیر خاص و مثبت خود را بر جامعه و فرهنگ عمومی داشته ، یادمان نرود فیلم “دایره مینای ” او زمینه ساز ساخت سازمان انتقال خون ایران گردید.
شاید اشکال در ساختار مدیریتی و بی تدبیری معاونت سینمایی و مدیران سازمان سینمایی کشور است.
باید کار را با تعامل و تدبیر پیش برد که اینگونه هیاهو برسر هیچ ایجاد نشود تا نظام از این بی تدبیری ها و تصمیم های سلیقه ای ضربه نبیند.
استاد مهرجویی هماره از ایران جامعه ایرانی گفته است و از مردمش . او قلبش برای این مرزو بوم و حتی محیط زیستش که با بی توجهی و بدست خودمان در حال از بین رفتن است می تپد ‌ مگر فیلم نارنجی پوش چه می گوید.


او هماره بدور از هیاهوها فیلم هایی شریف ،سالم و با بن اندیشه ساخته، زمانی که بسیاری از سینما گران مشغول ساختن فیلم فارسی بودند او گاو را می سازد .هر چند که باید گفت هنوز فیلم فارسی به گونه ای دیگر در سینمای ایران ادامه دارد


مهرجویی قبل از آنکه سینماگر باشد هنر مند است و قبل از آنکه هنرمند باشد فیلسوف است و قبل از آنکه فیلسوف باشد اندیشمند و روانکاو است و…او تنها فیلم ساز ایرانی است که هنر سینما را با فلسفه و ژرف اندیشی گره زده است.
مهرجویی هماره از تهاجم فرهنگی ، معنوی، فکری و هنری در فیلمهایش گفته است و این یکی از دغدغه های اوست. این نگاه را می توان در سیر فیلم سازی اش و در زیر لایه ها و حتی سطوح روئین فیلهایش دید.
او در بخشی از فیلم هایش تاثیر مخرب این هجمه غرب و برآیند نامطلوبش بر جامعه و قشر جوان و ایضا فرهنگ و هنر را نشان داده است. مهرجویی هماره دلش برای از میان رفتن آئین و سنن و فرهنگ این مرز وبوم می سوخته. مگر فیلمهای ” چه خوب شد که برگشتی ، نارنجی پوش و… ” چه می خواهند بگویند.
او بدور از هیاهوی زمانه و بدون آروق های روشنفکر نمایانه همواره کار خود را کرده است و البته که به عنوان فیلم ساز فیلسوف و اندیشمند صاحب سبک و متعهد و هنرمندی با ابعاد روانشناسانه و روانکاوانه جهت آسیب شناسی و بالا رفتن سطح فرهنگ و تفکر جامعه فیلم ساخته مگر اجاره نشین های این را نشان نمی دهد؟!


حال از انصاف بدور است که با این استاد و پیر سینمای ایران اینگونه رفتار کنیم. کسی که صاحب اندیشه ژرف است و جهان سینما با متر و معیار او سینمای ما را می سنجد و می شناسد چرا که او خود متر و معیار است و شاخصه سینمای ایران.
بیاید صادق باشیم به جز او چه کسی را داریم که در در سینما برابر میهمان بگذاریم او به سینما و هنر ما هویت خاص خود را بخشیده و جوایز ارزنده ای در قبل و بعد از انقلاب برای سینمای ایران به ارمغان آورده، اصولا با فیلم ” گاو “مهرجویی بود که دنیا نظرش به سمت سینمای ایران جلب شد.
مگر چند مهرجویی یا تقوایی یا کیمیایی داریم ؟
اگر مهرجویی همان یک فیلم یعنی گاو را ساخته بود کافی می بود که به عنوان استاد مسلم سینمای اندیشه ورز و دردمند او را بشناسیم.
استاد مهرجویی بخشی از هویت هنر مدرن این مرز وبوم است . او استاد ژرف اندیش هنر سینماست باید به درد دلش باجان و دل گوش سپاریم و او را دریابیم و بدور از تصمیم های سلیقه ای بیش از این دل این پیر دیر سینمای ایران را نشکنیم و پیش از آنکه خیلی زود دیر بشود او را که” مرد “است و می گویند در بهبه انقلاب در یکی از راهپیمایی ها و یا تجمع ها صدمه دیده را دریابیم و نرنجانیم.
از سویی در این برهه حساس که جامعه نیاز به آرامش دارد چرا باید چنین شود که تنشی اینگونه رقم بخورد و بازتابی اینچنین در رسانه ها و فضاهای مجازی ایجاد کند و از کاهی کوهی ساخته شود.
و پس از همه اینها دوستان در انتها اعلام کنند که هیچ مشکلی برای اکران فیلم” لامینور ” وجود ندارد. شاید می باید حرفه ای تر برخورد کرد و ماجراها را ارزیابی نمود و از مشاوران آگاه تر در ساختار وزارت ارشاد و سازمان سینمایی بهره جست.

خروج از نسخه موبایل