نماد سایت پایگاه خبری هفت گرد

اجرای 45 نمایش در 20 تماشاخانه طی آخرین هفته 1400

به گزارش پایگاه خبری هفت گرد حضور میهمان ناخوانده‌ای چون ویروس کرونا طی دو سال اخیر نه‌تنها در کشورمان که در سراسر جهان آثار و تأثیرات سوء خود را بر جای گذاشته است. تمامی عرصه‌ها و حوزه‌ها از جمله آوردگاه فرهنگ و هنر؛ خاصه هنرهای نمایشی نیز از فراز و فرودهای تاثیرات شیوع این ویروس و پیک‌های مستعد آن در امان نمانده‌اند. با این وجود تردیدی نیست که فراز و فرود همزیستی با ویروس کرونا در جامعه؛ در کنار تهدید آن، فرصت‌های مختلف و متعددی نیز را با خود به‌همراه داشته‌ است.

به‌همین سبب عرصه هنرهای نمایشی و خانواده هنرمند آن، بعد از دو سال تجربه فروردین ماه کرونا زده و سکوت مطلق حاکم بر سالن‌های نمایشی سراسر کشور؛ این‌بار با اتکا به همان آموزه‌ها و فرصت‌های برآمده از بطن هم‌زیستی با تهدید کرونا، بر آن شدند در سایه تسریع روند واکسیناسیون، افزایش ایمنی نسبی جامعه و همچنین حرکت آرام‌ استان‌ها و شهرستان‌ها در پسِ گذر از پیک ششم کرونا و رسیدن به رنگ آبی؛ برنامه متفاوت و متنوعی را در آغاز نخستین بهار قرن پانزدهم خورشیدی ترتیب داده‌اند.

شاید هفته پایانی اسفند ماه ۱۴۰۰ خورشیدی نسبت‌ به هفته‌های گذشته با افت کمی تعداد آثار نمایشی با میزبانی ۲۰ تماشاخانه از ۴۵ اثر نمایشی همراه است؛ اما طبق شنیده‌ها و اخباری که طی این مدت در رسانه‌ها منتشرشده، بسیاری از سالن‌های دولتی تئاتر و تماشاخانه‌های خصوصی در پایتخت و دیگر استان‌ها و شهرستان‌های کشور برنامه متفاوتی را برای ایام پیش‌رو در نظر دارند.

اما خانواده و هنرمندان تئاتر کشور درست برخلاف بهار سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۳۹۹، هم‌زمان با هفتم فروردین‌ماه ۱۴۰۱ خورشیدی، مصادف با روز جهانی تئاتر و روز ملی هنرهای نمایشی ایران؛ بنا دارند با رویکردی متفاوت و اجرای آثار مختلف و متنوع، سکوت دوساله اجراهای تئاتری در فروردین ماه را هم‌زمان با ورود به قرن جدید و تجربه نخستین بهارِ این قرن، در همراهی و هم‌دلی با مخاطبان و دوستداران عرصه هنرهای نمایشی بشکنند.

میزبانی تئاترشهر از «خانه سیاه است»، «احتمالات»، «تَرَقُب» و «بی‌خوابی»

نمایش خانه سیاه است اثری در باب اشعار، آثار و زندگی زنده‌نام فروغ فرخزاد شاعر نامدار معاصر کشورمان به نویسندگی و کارگردانی محسن اردشیر با مدت زمان ۶۰ دقیقه همه روزه به جز شنبه‌ها ساعت ۱۹ در سالن اصلی مجموعه ‌تئاترشهر ‌به صحنه می‌رود.

نمایش احتمالات به نویسندگی و کارگردانی علی ‌شمس در سالن چهارسو مجموعه تئاترشهر به مدت زمان ۱۰۰ دقیقه از ساعت ۲۰ میزبان مخاطبان تئاتر است.این نمایش در چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر توانست جوایز بخش گریم، طراحی صحنه، بازیگری زن و کارگردانی این رویداد را به خود اختصاص دهد.

نمایش تَرَقُب به نویسندگی مسعود ‌شامی با طراحی و کارگردانی مشترک مسعود ‌شامی، میلاد خرم در سالن قشقایی مجموعه تئاترشهر به مدت زمان ۵۰ دقیقه از ساعت ۱۹:۳۰ میزبان مخاطبان تئاتر است.

نمایش بی خوابی به نویسندگی و کارگردانی سعید هاشمی‌پور در سالن سایه مجموعه تئاترشهر به مدت زمان ۸۰ دقیقه همه روزه به جز شنبه‌ها، ساعت ۱۹:۱۵ به استقبال مخاطبان می‌رود.

ایرانشهر با چهار نمایش ژپتو، توفان، بچه و ارور ۴۰۴

نمایش ژپتو به نویسندگی و کارگردانی اوشان ‌محمودی در ‌سالن ‌استاد ‌ناظرزاده ‌کرمانی تماشاخانه ایرانشهر به مدت زمان ۶۰ دقیقه از ساعت ۱۸:۱۵ میزبان مخاطبان تئاتر است.

در خلاصه این اثر نمایشی که روایتی متفاوت از داستان آشنای پینوکیو به مخاطب ارائه می‌دهد آمده: پینوکیو هیچ‌وقت یک عروسک نبود و حتی ژپتو نه نجار بود نه عروسک‌ساز. اون فقط یه پدر… نه، نه! یه بابا…؛ اونم نه، اون یه انسان معمولی با عادتی خاص بود که…

نمایش توفان به نویسندگی ویلیام شکسپیر با بازنویسی باقر ‌سروش، طراحی و کارگردانی مصطفی ‌کوشکی با مدت زمان ۱۰۰ دقیقه همه روزه به جز شنبه‌ها ساعت ۲۰:۱۵ در سالن استاد ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر ‌به صحنه می‌رود.

نمایش بچه به نویسندگی نغمه ‌ثمینی و کارگردانی افسانه ‌ماهیان در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر به مدت زمان ۸۰ دقیقه از ساعت ۲۰:۴۵ میزبان مخاطبان تئاتر است.

نمایش بچه از جمله آثاری است که زمستان ۹۸ به صحنه رفت و هنوز یک هفته از اجرایش نگذشته بود که سالن‌های تئاتر به دلیل همه‌گیری کرونا تعطیل شدند و اجرای آن در تالار چهارسوی مجموعه تئاترشهر ناتمام ماند.

نمایش بچه پنجمین همکاری نغمه ثمینی و افسانه ماهیان است که با بازی مهران نائل، شیوا فلاحی و فاطمه معتمدآریا به صحنه خواهد رفت.

نمایش ارور ۴۰۴ به نویسندگی، طراحی و کارگردانی عباس ‌جمالی در سالن ‌استاد ‌سمندریان تماشاخانه ایرانشهر به مدت زمان ۱۲۰ دقیقه از ساعت ۱۸ میزبان مخاطبان تئاتر است.

پزشک نازنین و اتاقی در هتل لندن در تماشاخانه اهورا

نمایش پزشک نازنین به نویسندگی نیل ‌سایمون، ترجمه شهرام ‌زرگر و کارگردانی عرفان ‌پالیزوان در تماشاخانه اهورا به مدت زمان ۷۰ دقیقه از ساعت ۱۷ میزبان مخاطبان تئاتر است.

نمایش اتاقی در هتل لندن به نویسندگی نیل ‌سایمون، ترجمه مجید مصطفوی با طراحی و کارگردانی داود فتح‌الله‌پور در تماشاخانه ‌اهورا به مدت زمان ۶۰ دقیقه همه روزه به جز شنبه‌ها، ساعت ۲۱ به استقبال مخاطبان می‌رود.

قصه قرن، مرگ هیتلر…!، چخوف خوانی و پزشک نازنین در تماشاخانه سپند

نمایش قصه قرن به نویسندگی و کارگردانی حامد ‌شیخی در سالن شماره ۲ پردیس سپند به مدت زمان ۵۵ دقیقه همه روزه به جز شنبه‌ها، ساعت ۱۹ به استقبال مخاطبان می‌رود.

این نمایش آخرین تئاتر قرن چهاردهم خورشیدی و اولین تئاتر قرن جدید است و نوستالژی‌های یک قرن را به تصویر می‌کشد. این اثر تنها نمایشی است که در روزهای یکشنبه (۲۹ اسفند) و دوشنبه (اول فروردین) به صحنه می‌رود. همچنین با توجه به تقارن زمان اجرای این نمایش با لحظه تحویل سال، عوامل و میهمانان و تماشاگران طی مراسمی در کنارهم و در سالن تئاتر، ورود به سال جدید را جشن می‌گیرند.

نمایش مرگ هیتلر به روایت تلفنچی! به نویسندگی و کارگردانی متین ‌اوجانی در سالن شماره ۲ پردیس ‌سپند به مدت زمان ۷۰ دقیقه از ساعت ۱۹ میزبان مخاطبان تئاتر است.

روایات متفاوتی درباره مرگ آدولف هیتلر وجود دارد. اما تلفنچی مقر فرماندهی آلمان نازی، روایت دیگری از مرگ آدولف هیتلر دارد ولی کسی حرف‌های او را باور نمی‌کند…

نمایش چخوف خوانی زیر نظر نماینده فدراسیون روسیه با طراحی و کارگردانی اشکان ‌خطیبی در سالن شماره ۱ پردیس ‌سپند به مدت زمان ۱۰۰ دقیقه همه روزه به جز شنبه‌ها، ساعت ۲۰ به استقبال مخاطبان می‌رود.

نمایش پزشک نازنین به نویسندگی نیل سایمون با طراحی و کارگردانی اشکان ‌خطیبی با مدت زمان ۸۵ دقیقه همه روزه به جز شنبه‌ها ساعت ۲۰ در پردیس ‌سپند ‌به‌صحنه می‌رود.

«آلاء»، کشیدن دایره و چند تکه لغزان در تالار مولوی

نمایش آلاء به نویسندگی و کارگردانی محمد ‌کاظم‌تبار در سالن اصلی تالار ‌مولوی به مدت زمان ۴۵ دقیقه همه روزه به جز شنبه‌ها، ساعت ۱۸ به استقبال مخاطبان می‌رود.

در توضیح محمد ‌کاظم‌تبار کارگردان نمایش آلاء درباره این اثر نمایشی آمده است: آلاء؛ مونودرامی عاشقانه است که برای اولین بار در ایران از حرکات اریال‌یوگا (انجام حرکات یوگا در حالت معلق) در آن استفاده می شود.

نمایش کشیدن دایره به نویسندگی و کارگردانی پویش فروزنده در سالن اصلی تالار ‌مولوی به مدت زمان ۷۰ دقیقه از ساعت ۲۰ میزبان مخاطبان تئاتر است.

نمایش چند تکه لغزان به نویسندگی علیرضا ‌اجلی و کارگردانی پژمان ‌دادخواه با مدت زمان ۶۰ دقیقه همه روزه به جز شنبه‌ها ساعت‌ ۱۸:۳۰ در سالن کوچک تالار ‌مولوی ‌به صحنه می‌رود.

دیوار چهارم با تهران زیر بال فرشتگان و هنرمند بودن…

اجراخوانی تهران زیر بال فرشتگان به کارگردانی مجید اقبالی روزهای شنبه و یکشنبه (۲۱ و ۲۲ اسفند ماه ۱۴۰۰) در مجموعه تئاتر دیوار چهارم با مدت زمان ۵۵ دقیقه و از ساعت ۲۱ میزبان مخاطبان تئاتر است.

نمایش هنرمند بودن یا نبودن؛ مساله این است بر اساس اقتباسی از نمایشنامه قسمتی از زندگی یک نویسنده نوشته ژان آنوی با ترجمه گلاره فرشچیان به نویسندگی و کارگردانی گلاره ‌فرشچیان در مجموعه ‌تئاتر ‌دیوار ‌چهارم به مدت زمان ۷۰ دقیقه همه روزه به جز شنبه‌ها، ساعت ۱۷ به استقبال مخاطبان می‌رود.

نوفل‌لوشاتو با چَفت و آریتمی

نمایش چَفت به نویسندگی امیر اربابی و کارگردانی محمد ‌خان‌حسینی در عمارت ‌نوفل‌لوشاتو به مدت زمان ۶۵ دقیقه همه روزه به جز شنبه‌ها، ساعت ۲۱ به استقبال مخاطبان می‌رود.

نمایش آریتمی به نویسندگی مشترک فردین ‌رحمانپور، محمد کرمی و کارگردانی فردین ‌رحمانپور با مدت زمان ۷۰ دقیقه همه روزه به جز شنبه‌ها ساعت ۱۷ در عمارت ‌نوفل‌لوشاتو به صحنه می‌رود.

ترانه‌های شرقی، افلیا، مستخدم، او و دوستانش (۱۹۸۹)، آدیداس و بَک تو بلک در شهرزاد

کنسرت-نمایش ترانه‌های شرقی به نویسندگی و کارگردانی سیدجلال‌الدین دری در سالن شماره ۲ پردیس ‌تئاتر ‌شهرزاد به مدت زمان ۸۰ دقیقه از ساعت ۲۱ میزبان مخاطبان تئاتر است.

رحیم ‌نوروزی، شبنم ‌قلی ‌خانی، امیرعلی ‌دانایی از جمله بازیگران این اثر نمایشی هستند. ضمن آنکه حجت ‌اشرف‌زاده خواننده شناخته شده کشورمان در مقام خواننده این کنسرت-نمایش با این ترانه‌های شرقی همراهی می‌کند.

نمایش اُفلیا به نویسندگی و کارگردانی مسعود ‌طیبی با مدت زمان ۴۰ دقیقه همه روزه به جز شنبه‌ها ساعت ۱۸ در سالن صنوبر پردیس ‌تئاتر ‌شهرزاد ‌به صحنه می‌رود.

نمایش او و دوستانش (۱۹۸۹) با نویسندگی و کارگردانی کار گروهی در مدت زمان ۶۰ دقیقه همه روزه به جز شنبه‌ها در سانس‌های ۱۸:۳۰ و ۱۹:۳۰ در سالن ارکیده پردیس ‌تئاتر ‌شهرزاد ‌به صحنه می‌رود.

در این نمایش اجراگران، ۱۳ داستان کوتاه را (بیگانه، اقای ماروین، گرگ و …) همراه با موسیقی (گیتار و پیانو) و نقاشی روایت می‌کنند.

نمایش آدیداس به نویسندگی مهدی ‌ضیاءچمنی و کارگردانی پویا ‌غازی در سالن شماره ۳ پردیس ‌تئاتر ‌شهرزاد به مدت زمان ۵۵ دقیقه از ساعت ۱۹ میزبان مخاطبان تئاتر است.

نمایش بک تو بلک به نویسندگی، طراحی و کارگردانی سجاد ‌افشاریان با مدت زمان ۷۰ دقیقه همه روزه به جز شنبه‌ها  در دو سانس ۱۸ و ۲۰ در سالن گلایل پردیس ‌تئاتر ‌شهرزاد به صحنه می‌رود.

تماشاخانه ملک میزبان اِسکیزو

نمایش اِسکیزو برگرفته از آثار داریو فو نمایشنانه‌نویس شهیر ایتالیایی به نویسندگی و کارگردانی محمدرسول ‌حسین‌خانی با مدت زمان ۷۵ دقیقه همه روزه به جز شنبه‌ها ساعت‌ ۱۷ در تماشاخانه ‌ملک ‌به صحنه می‌رود.

تماشاخانه شانو با «ص.عه»، سوپ بوقلمون و تردید

نمایش ص.عه به نویسندگی مشترک امیرعلی ‌ابراهیمی، هانیه ‌بهاری و کارگردانی امیرعلی ‌ابراهیمی در تماشاخانه شانو به مدت زمان ۷۵ دقیقه از ساعت ۱۹ میزبان مخاطبان تئاتر است.

نمایش سوپ بوقلمون به دراماتورژی ساناز ‌محمدی و کارگردانی امین ‌شال‌باف در تماشاخانه ‌شانو به مدت زمان ۶۰ دقیقه از ساعت ۱۷ میزبان مخاطبان تئاتر است.

نمایش تردید به نویسندگی و کارگردانی حسین نورعلی در ‌تماشاخانه شانو به مدت زمان ۷۵ دقیقه از ساعت ۲۱ میزبان مخاطبان تئاتر است.

فلزات چکش‌خوار و یقین در تالار حافظ

نمایش فلزات چکش‌خوار به نویسندگی و کارگردانی آرش ‌سنجابی در تالار حافظ به مدت زمان ۱۳۰ دقیقه همه روزه به جز شنبه‌ها، ساعت ۱۸ به استقبال مخاطبان می‌رود.

نمایش یقین به نویسندگی و کارگردانی امیرحسین ‌بختیاری در تالار حافظ به مدت زمان ۶۰ دقیقه همه روزه به جز شنبه‌ها، ساعت ۲۱ به استقبال مخاطبان می‌رود.

آغوش باز مرکز تئاتر کانون پرورش فکری با سه نمایش برای کودکان

نمایش محیطی عمو نوروز به نویسندگی و کارگردانی میثم یوسفی با نگاهی به داستان معروف عمو نوروز و ننه سرما ویژه مخاطبان خردسال و کودک با مدت زمان ۳۰ دقیقه همه روزه ساعت ۱۶ در در بوستان لاله جنب سالن تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به صحنه می‌رود.

محسن قصری و نیلوفر سیاری به عنوان بازیگران این اثر نمایشی می‌کنند در قالب قصه عمو نوروز به معرفی آیین‌ها، آداب و رسوم عید نوروز مانند خانه‌تکانی، هفت‌سین و قاشق‌زنی بپردازند.

نمایش زنده و عروسکی سفر برفی به نویسندگی فرهاد اسماعیلی و کارگردانی مشترک کبری مالمیر و فرهاد اسماعیلی ویژه خردسالان هر روز به جز روزهای شنبه ساعت ۱۶:۳۰ در سالن گلستان مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اجرا می‌شود.

نمایش زنده عروسکی گروفالو نوشته جولیا دونالدسون با بازنویسی بهرام جلالی‌پور و کارگردانی آرش شریف‌زاده همه روزه به جز شنبه‌ها ساعت ۱۷:۳۰ در مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان روی صحنه می‌رود.

نمایش گروفالو تاکنون ۱۸ جایزه از جشنواره‌های داخلی و خارجی از آن خود کرده و همچنین نمایش منتخب جشنواره تئاتر کودک در کشور تونس در سال ۲۰۱۴ شده است

فانوسِ تالار محراب

نمایش فانوس به نویسندگی مهدی باجلان و کارگردانی رضا ‌مرادی‌نژاد در سالن استاد جمیبه شیخی تالار ‌محراب به مدت زمان ۵۰ دقیقه همه روزه به جز شنبه‌ها، ساعت ۱۸:۳۰ به استقبال مخاطبان می‌رود.

اپلیکیشن بابا یابِ تالار هنر

نمایش اپلیکیشن بابا یاب به نویسندگی و کارگردانی محمد ‌عبدی در تالار هنر به مدت زمان ۷۰ دقیقه همه روزه به جز شنبه‌ها، ساعت ۱۹ به استقبال مخاطبان می‌رود.

گربه کلاغ پارکی در تماشاخانه دا

نمایش گربه کلاغ پارکی به نویسندگی و کارگردانی مهدی ‌رضایی در خانه ‌نمایش ‌دا به مدت زمان ۴۵ دقیقه همه روزه به جز شنبه‌ها، ساعت ۱۸:۳۰ به استقبال مخاطبان می‌رود.

گروه نمایش گربه کلاغ پارکی درباره معرفی ویژگی‌های این اثر به مخاطب ورده است: این اجرا با رویکردی عملی به آموزش بازیگری شکل گرفته است و در پی معرفی یک متد مشخص است. بعد از اجرای اصلی که حدود ۳۰ دقیقه طول می کشد، متد سنفورد مایزنر (از نظریه‌پردازان شهیر هنر بازیگری) با ارجاع به بازی بازیگران معرفی شده و در جهت آشنایی ملموس تر مخاطب اتودهایی با بازیگران بر روی لحظه‌های مشخص از متنی که اجرا شده، زده می‌شود تا ساختار متد مایزنر مورد تجزیه عملی قرار گیرد.

قرارمون سه‌شنبه ساعت سه… در تماشاخانه خاتون

نمایش قرارمون سه‌شنبه، ساعت سه، سر سه‌راه سرگردون به نویسندگی و کارگردانی بهزاد دودانگه در تماشاخانه ‌خاتون به مدت زمان ۳۵ دقیقه از ساعت ۱۹:۳۰ میزبان مخاطبان تئاتر است.

در خلاصه این اثر نمایش آمده است: سه نفر روز سه شنبه ساعت ۳ در مکانی به نام سه‌راه سرگردون قرار دارند تا به آرزویشان برسند. آنها متوجه می‌شوند هر سه نفرشان در یک اتفاق مشترک حضور داشتند اما…

میزبانی مشایخی از ژوکر، خانه برناردا آلبا و اتفاق

نمایش ژوکر به نویسندگی ژان پیر مارتینز، ترجمه پگاه ‌مرادی و کارگردانی کاظم ‌برزگر با مدت زمان ۷۰ دقیقه همه روزه به جز شنبه‌ها ساعت ۲۱ در تماشاخانه ‌مشایخی ‌به صحنه می‌رود.

نمایش اتفاق به نویسندگی هاینریش بل و کارگردانی ناهید مرادی با مدت زمان ۷۰ دقیقه همه روزه به جز شنبه‌ها ساعت ۱۹:۳۰ در تماشاخانه ‌مشایخی ‌به صحنه می‌رود.

نمایش خانه برناردا آلبا به نویسندگی فدریکو ‌گارسیا ‌لورکا، ترجمه محمود کیانوش و کارگردانی محمدمحسن ‌کاظمی با مدت زمان ۶۰ دقیقه همه روزه به جز شنبه‌ها ساعت ۱۸ در تماشاخانه ‌مشایخی به صحنه می‌رود.

خانه برناردا آلبا؛ آخرین اثر فدریکو گارسیا لورکا از سه‌گانه‌ای نمایشی است که لورکا آن را با نمایشنامه عروسی خون شروع کرد، با یرما ادامه داد و با خانه برناردا آلبا به پایان رساند.

این اثر به داستان زندگی خانواده‌ای می‌پردازد که با از دست رفتن سرپرست خانواده، مادر خانواده یعنی «برناردا آلبا» پس از برگزاری یک هفته سوگواری به خاطر از دست دادن همسرش، بر اساس یک سنت خانوادگی اعلام می‌کند که تمامی اعضاء خانواده که همگی آن‌ها را دخترانی دم بخت تشکیل می‌دهند می‌بایست هشت سال عزاداری کرده، به‌هیچ‌وجه در فکر ازدواج نباشند و به این امر تمکین کنند. حال این تصمیم یکسویه مادر؛ کل خانواده را با چالشی حیاتی درگیر می‌کند که دیدنی است.

حیاط ناتمام خانه ورنوسفادرانی در گالری سو

نمایش حیاط ناتمام خانه ورنوسفادرانی به کارگردانی رضا سعیدی در گالری سو به مدت زمان ۹۰ دقیقه از ساعت ۲۰ میزبان مخاطبان تئاتر است.

نفس سردِ پردیس تهران

نمایش  نفس سرد به نویسندگی و کارگردانی محمد قاسمی در سالن رشیدی پردیس تئاتر تهران به مدت زمان ۵۵ دقیقه از ساعت ۱۹ میزبان مخاطبان تئاتر است.

نمایش نفس سرد که به مناسبت سالروز تولد شهید حاج قاسم سلیمانی (۲۰ اسفند ۱۳۳۵) با دیدی رئالیستی به روایت وقایعی می پردازد که بعد از شهادت شهید وحید زمانی‌نیا محافظ ۲۷ ساله سردار دل‌ها شهید سلیمانی در خانواده ایشان رخ می‌دهد. این نمایش برای اولین بار با تکنیک سکانس پلان سینما نگاشته شده است و گذشته حال و آینده بدون ابزار صحنه در آن اتفاق می‌افتد.

خروج از نسخه موبایل