نماد سایت پایگاه خبری هفت گرد

محیط زیست مساله درجه اول کشور است

معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به مسایل حادث شده در این بخش و شرایط اقلیمی کشور، گفت: دولت سیزدهم مساله محیط زیست را به موضوع درجه یک کشور تبدیل می کند.

دکتر «علی سلاجقه» در آیین گشایش دوباره مرکز آموزش محیط زیست و تربیت محیط بان کشور مستقر در استان البرز، با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در روز درختکاری در پنج سرفصل برای محیط زیست، افزود: سازمان  حفاظت  محیط زیست عزم خود را جزم کرده تا این عمل به فرمایشات را به منصه ظهور بگذارد زیرا تکلیف ما است و آنچه که رهبر انقلاب فرموده اند بر همه ما فرض است و تمام سازمان برای اجرای آن بسیج می شود.

وی اظهار داشت:  دولت سیزدهم نشان داد که مساله محیط زیست مساله درجه اول کشور است.

معاون رییس جمهور  گفت:  زمان آن گذشته که دولتمردان مخربان محیط زیست باشند و بر همه ما فرض است که در سلسله مراتب ولایی به این مساله جامه عمل بپوشانیم.

سلاجقه با بیان اینکه رییس جمهور همواره در جلسات یک پیام محیط زیستی می دهند، افزود: این دولت دیگر کلنگ نمی زند،  بلکه به دنبال آن است تمام پروژه های معطل مانده و سرمایه های کشور را به ارزش افزوده تبدیل کند.

کشور در حال خفگی از پلاستیک است

معاون رییس جمهور در ادامه با اشاره به اینکه عرصه های مختلف کشور انباشتی از پلاستیک شده است، اظهار داشت: این وضعیت در استان های البرز و تهران بسیار تاسف برانگیز است به طوریکه تمام دشت ها زیر پلاستیک رفته  در حالیکه این 2 استان پیشانی کشور هستند و هر کسی وارد کشور ما می شود از این 2 استان عبور می کند.

وی با اشاره به سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری، گفت: از این پس جرم انگاری تعرض به محیط زیست به صورت جدی پرداخته می شود و دیگر اجازه نخواهیم داد بیش از این محیط زیست تخریب شود که یا استانداران و مسوولان استانی وارد کار می شوند و یا ما به عنوان ضابط قضایی عمل می کنیم.

سلاجقه با بیان اینکه مردم نباید تقاص سهل انگاری ما را بدهند، افزود: در ایران دیگر این مسایل را نمی پذیریم.

مسیر سبز در سال نو

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره  به فرا رسیدن نوروز سال ۱۴۰۱،  تصریح کرد: در آستانه سال نو طرح «مسیر سبز کشور» را به استانداران ابلاغ کردیم که یکی از راه های اصلی رسیدن به این طرح پاک شدن عرصه ها از پلاستیک است.

وی به برگزاری اجلاس جهانی مبارزه با پلاستیک در نایروبی در اوایل اسفند ماه اشاره کرد و گفت: در اجلاس نایروبی جمهوری اسلامی ایران به عنوان نایب رییس انتخاب شد که ۱۳ قطع نامه مصوب شد که بیانیه پلاستیک یکی از آن ها بود که معیارهای جهان که ما را مسوول کرد تا در بحث گازکربنیک و گازهای گلخانه ای و متان ورود کنیم.

وی با اشاره به اینکه شاید در آینده ای نزدیک با توجه به معیارها دیگر سوخت هواپیما به ما ندهند، افزود: باید خودمان آنچه در آموزه های دینی و سیاست های ابلاغی رهبر را رعایت می کنیم ولی متعهد به مسایل دنیا هم باشیم چون این جاده روابط دو طرفه است.

سلاجقه ادامه داد: امروز وضعیت محیط زیست در شهرهای کشور ا تاسف برانگیز است به طوریکه تمام دشت ها زیر پلاستیک است . اکنون در حلقه دره کرج کارهای  زیست محیطی خوبی انجام شده ولی منابع آب و خاک پایین دست دچار مشکل خواهد شد.

فناوری  نو به کمک محیط بانان بیایند

معاون رییس جمهور در ادامه به راه اندازی دوباره آموزشکده محیط زیست و تربیت محیط بان کشور در البرز پس از ۲ سال از تاریخ منحل شدنش اشاره کرد و گفت: محیط بانان سرمایه های کشور بوده و افرادی هستند که باب شهادت را برای کشور ما باز کردند.

وی اظهار امیدواری کرد که این آموزشکده به سمت و سوی روزهای اوج خود برود و محیط بانان به نحو مطلوب از جنبه اخلاقی و اسلامی تربیت شده و سپس محیط زیست در محیط بان تجلی یابد.

وی گفت: بایستی با استفاده از تمام ظرفیت های روز دنیا همچون پهپاد و دوربین، محیط بان آموزش های لازم را دیده و در مسایل قضایی نیز آموزش ببیند تا وفق مقررات کاری خود فعالیت کند.

سلاجقه با تاکید بر اینکه از این پس در فراخوان جذب محیط بانان بایستی برای هر منطقه و استان محیط بانان بومی همان منطقه جذب شوند، افزود: محیط بانان باید ورزیده باشند و این مرکز بایستی شرایط مناسب برای ورزش و بدنسازی و آمادگی جسمانی را داشته باشد.

وی همچنین یکی دیگر از فعالیت های مرکز آموزش محیط زیست را ارایه آموزش های ضمن خدمت برای همکاران دانست و اظهار داشت: این آموزش ها باید در قالب آموزش های نرم افزاری مهندسی و طبیعی باشد.

معاون رییس جمهور تاکید کرد که این مجموعه بایستی به روزهای اوج خود برگردد و به عنوان یک مجموعه ملی در بحث محیط زیست ظرفیت سازی و فرهنگ سازی کند.

وی افزود: این فرهنگ سازی بایستی ابتدا برای مسوولان و سپس برای مردم انجام شود و محیط زیست با مشارکت مردم از تخریب ها محفوظ بماند.

آموزشکده محیط زیست کشور واقع در استان البرز که سالیان گذشته حتی به دانشگاه تبدیل شده بود، در سال ۱۳۹۸ با دستور مسوولان وقت سازمان حفاظت محیط زیست منحل و کارکنان و اساتید آن به سازمان مرکزی، دانشگاه ها و مراکز پژوهشی منتقل شدند.

خروج از نسخه موبایل