نماد سایت پایگاه خبری هفت گرد

کمیسیون ملی یونسکو – ایران: نظامی را تفرشی و گنجه‌ای نکنیم

زندگی نامه نظامی گنجوی

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو_ایران گفت: بناها را نیز باید در ذهن و جان و اندیشه مردم ساخته شوند و اگر خانه حکیم نظامی‌ها در باور آدم ها باشد ساخت خانه گلی کار سختی نیست.

به گزارش پایگاه خبری هفت گرد به نقل از روابط عمومی کمیسیون ملی یونسکو – ایران، بزرگداشت حکیم نظامی شنبه ۲۱ اسفند در سالن اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان تفرش خاستگاه نیاکانی این شاعر بزرگ پارسی برگزار شد.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو- ایران در این نکوداشت، عنوان کرد: ما از اینکه نظامی را گنجه‌ای بدانیم ابایی نداریم؛ گنجه بخشی از ایران بود و تاریخ فراتر از جغرافیاست و جغرافیا نمی تواند بر تاریخ غلبه کند.

وی تأکید کرد: در گنجه مردم پارسی سخن می‌گفتند. بنابراین اینکه بگویید حکیم نظامی گنجه‌ای بیراه نیست. اشعار بلند نظامی در وصف عراق عجم مشخص است و وی همواره دلتنگ اینجا و تفرش بود.

همچنین ایوبی اشاره کرد: هانری ماسه، خاورشناس، ایران‌شناس، نویسنده، مترجم و محقق فرانسوی در سال ۱۹۷۰ منظومه خسرو و شیرین را به زبان فرانسه نوشته است که دل هر فرانسوی را می برد و این اثر ارزشمند در یونسکو به چاپ رسیده است.

وی افزود: شما می‌توانید در قرن ششم که عرب در اعماق تاریکی است رمان خسرو و شیرین را ببینید و از درس‌های این اثر شگفت‌انگیز بهره‌مند شوید. لیلی نماد زنی است که در مقابل جاهلیت قد علم می‌کند و شیرین نماد خرمندی است .

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو- ایران، توصیه کرد: نظامی را تفرشی و گنجه‌ای نکنیم؛ چراکه تفرش و گنجه جزیی از ایران است. احیای مفاخر و بزرگان این سرزمین احیای علم و ادب و فرهنگ است و جهان نیاز به حکیمان ما دارد. بزرگانی که فرهنگشان دین است و نظامی نیز هرچه می‌گوید از اسلام است.

وی در خاتمه بیان کرد: حکایت‌های لیلی و شیرین را اساتید گفتند و ایشان تأکید کردند نظامی از حیا و اخلاق در این روایتگری خارج نشد. ما از تفرش تقاضا داریم هر سال برنامه‌ای باشکوه در باب حکیم نظامی داشته باشند. ما نیز تلاش می‌کنیم به‌زودی نمایشگاه باشکوهی از پوستر برنامه‌هایی که درباره حکیم نظامی برگزار شد، برپا کنیم.

خروج از نسخه موبایل