نماد سایت پایگاه خبری هفت گرد

گردو غبار و غافلگیری زاهدان در آستانه سال نو

غلظت ۴۸برابر حد مجاز آلاینده‌ها امروز جمعه شهر زاهدان را در محاصره ذرات معلق قرارداد و زاهدانی‌ها را در آستانه سال نو غافلگیر کرد.

شما هم باشید غافلگیر می‌شوید تصور کنید وقتی خانه‌هایتان را صفا بخشیدید وقتی از اول اسفند شستید و جارو کردید و وقت گذاشتید به یکباره همه چیز دود شود برود هوا همه تلاش‌هایتان همه‌ی انتظارهایتان آخر مگر تا اول بهار چقدر مانده، فاصله‌ای کمتر از ۲ روز کاش همه چیز همین بود.
کاش این ذرات گرد و غبار به خانه تکانی‌هایمان ختم می‌شد کاش این ریه و تنفس به سختی نمی‌افتاد و سرفه‌ها امانمان رو نمی‌برد اما کاش‌ها فایده ندارد وقتی باران نبارد و آبی در هیرمند جاری نباشد هامون نزار ذره ذره می‌شود و باد با هر وزش تکه‌ای از جانش را می‌گیرد.


باد می‌وزد و می‌وزد و در هر سرعت متغیرش ذره‌ها را جابه جا می‌کند و با خود از زابل به زاهدان می‌آورد تا در چشم برهم زدنی جمعه ۲۷اسفند پنجره اتاقمان به روی سرزمین عجایب که نه ولی بروی زاهدانی غیر معمول گشوده شود زاهدانی که در آن چشم چشم را نمی‌بیند زاهدانی که سکوتش به روزهای آخر سال نمی‌خورد.
پیش‌بینی‌ روزهای قبل
دیروز هواشناسی اعلام کرده بود که از پنجشنبه شب تا جمعه در نواحی شمالی وزش باد شدید و طوفان گرد و خاک رخ خواهد داد. 
همچنین هواشناسی در اطلاعیه‌های متعددش اعلام کرده بود که در نوار شرقی و غرب استان نیز وزش بادشدید خواهد بود و پنجشنبه شب احتمال گسترش غبار از کویر لوت به سمت استان وجود دارد که این پیش‌بینی به وقوع پیوست و جمعه هوای زاهدان پر از ذرات و آلاینده‌های معلق شد.

و اما آنچه شد؛ غلظت آلاینده‌ها ۴۸برابرحد مجاز
مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: غلظت آلاینده‌های هوای زاهدان از هشت صبح امروز که ۲۳ برابر حد مجاز بوده، هم‌اینک طبق اعلام ایستگاه هواشناسی فرودگاهی این شهر، این میزان به ۴۸ برابر حد مجاز افزایش پیدا کرده است.
محسن حیدری افزود: دید افقی در شهرستان زاهدان ۸۰۰ متر بوده اما هم‌اینک به ۵۰۰ متر تقلیل یافته و در برخی ساعات میزان دید افقی حتی به ۲۰۰ متر نیز کاهش یافته است.
وی خاطرنشان کرد: طبق داده‌های ایستگاه هواشناسی فرودگاهی ایرانشهر دید افقی این شهرستان ۵۰۰ متر برآورد می‌شود.
مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت:  تا پایان شامگاه روز جمعه از غلظت آلاینده‌ها کاسته می‌شود و در پی آن کاهش دمای هوا را خواهیم داشت به طوری که در نوار شمالی استان بین ۱۰ تا ۱۵ درجه سانتیگراد کاهش دما را تجربه خواهیم کرد.
هوایی که مناسب پرواز نبود
هوای امروز زاهدان پروازها را هم تحت تاثیر قرار دارد به گونه‌ای که روابط عمومی فرودگاه بین‌المللی زاهدان روز جمعه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد بدلیل شرایط نامساعد جوی و دید افقی کمتر از ۴۰۰ متر سه پرواز در مسیرهای تهران و مشهد امروز / جمعه/باطل اعلام شد.
در اطلاعیه روابط عمومی فرودگاه بین‌المللی زاهدان اشاره کرده که پرواز هواپیمایی زاگرس در مسیر زاهدان به مشهد با تاخیر انجام خواهد شد.
پروازهای هواپیمایی آسمان در مسیر تهران- زاهدان- تهران، پرواز هواپیمایی آسمان در مسیر مشهد – زاهدان- مشهد و پرواز هواپیمایی کاسپین در مسیر تهران- زاهدان- تهران باطل شد.
مسیرها اما به روال عادی
با وجود نامناسب بودن هوا و ذراتی معلق فراوان و غلظت ۴۸ برابر حد مجاز، تردد در مسیرها روال معمولش را طی می‌کند و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.
در همین ارتباط رییس پلیس راه شمال سیستان و بلوچستان گفت: هیچ مسیری در استان مسدود نیست و تردد با احتیاط در حال انجام است.

خروج از نسخه موبایل