نماد سایت پایگاه خبری هفت گرد

کارگاه «یک قرن هنرهای تجسمی»/ مستند «منیر»

موسسه فرهنگی هنری «هنر فردا» در اردیبهشت‌ماه به نمایش مستند «منیر» با حضور بهمن کیارستمی، کارگردان این اثر می‌پردازد.

به گزارش پایگاه خبری هفت‌گرد به نقل از روابط عمومی موسسه فرهنگی هنری هنر فردا، این موسسه در ادامه سلسله نشست‌های کارگاه «یک قرن هنرهای تجسمی ایران» که میزبان هنرمندان و چهره‌های تاثیرگذار این دوران است، در برنامه آتی خود که روز یکشنبه، 4 اردیبهشت ‌ماه ساعت ۱۷ برگزار می‌شود، به نمایش مستند «منیر» با حضور بهمن کیارستمی (کارگردان) می‌پردازد. 

بهمن کیارستمی در خصوص فرایند ساخت این مستند که یک سال و نیم به طول انجامید به چالش‌های کار اشاره کرد، مبنی بر اینکه منیر فرمانفرماییان علاقه‌ای به حضور مقابل دوربین نداشته، لذا بخشی از کار با ضبط صدای ایشان انجام شده و در بخش دیگر پس از رایزنی و اصرار دوستانش سرانجام به حضور کوتاهی مقابل دوربین رضایت داد. در صحنه آغازین فیلم هم شاهد همین کشمکش هستیم که خانم فرمانفرماییان از مقابل دوربین می‌گریزد و اجازه فیلمبرداری نمی‌­دهد در عوض از مستندساز می‌خواهد که محتوای حرف‌هایش را به گوش مخاطب برساند تا این هنر کهنسال در میان هنرمندان دوران مدرن و معاصر، شناخته شده جای خود را بیابد.

این کارگاه بر آن است که تلاش‌ها و کنکاش‌ها در هنر نوگرا و معاصر ایران را در بستر تحولات اجتماعی و نهادی آن و با تاکید بر مقاطع مهم و تعیین‌کننده آن مورد تحلیل و بررسی قرار دهد.

از مهم‌ترین فرازهای تاریخی این تحولات می‌توان به این موارد اشاره نمود:

ترویج شیوه آکادمیک نقاشی اروپایی در «مکتب کمال‌الملک»، جریان احیای نگارگری سنتی در «مکتب نگارگری تهران»، شکل‌گیری موج هنر نوگرا در دهه‌های ۲۰ و۳۰ ش، رشد «نوسنت گرایی» با جریان «سقاخانه» و سپس شکل‌گیری «نقاشی- خط»، تحولات هنری ناشی از وقوع انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ و ظهور هنر انقلاب، تجدید حیات هنر نوگرای ایران از اوایل دهه ۱۳۷۰ ش و در نهایت تمرکز بر مفاهیم معاصریت در هنر ایران از اوایل دهه ۱۳۸۰ ش با تاکید بر رویکردها و گرایش‌های نوینی چون نئواکسپرسیونیسم، پاپ و نئو پاپ، هنر انتزاعی، هنر مفهومی و رسانه‌های جدیدی مانند چیدمان، پرفورمنس آرت (هنر اجرا) و ویدئو آرت. 

علاقمندان جهت کسب اطلاعات بیشتر و یا انجام ثبت‌نام می‌توانند با شماره ۰۲۱۸۸۸۸۱۰۹۲ تماس حاصل فرمایند و یا به نشانی اینترنتی http://arttomorrow.org مراجعه کنند.

خروج از نسخه موبایل