چگونه باید فالوورهایی که داوطلبانه به پیچ ملحق شدهاند را مدیریت کرد؟
آیا اصلا مدیریت کردن فالوورها امکان پذیر است؟
اگر به عنوان مدیر یک شبکه اجتماعی پاسخ این سوالات را نمیدانید، به مقاله خوبی مراجعه کردهاید! ما دراین مقاله سعی کردیم تا شما را با هشت روش مدیریت فالوورها آشنا کنیم که میتواند شما را در این فضا بسیار توانمند سازد..
۱.مخاطبان خود را بشناسید
فارغ از این که پیچ شما چه عملکرد رسانهای دارد، باید در گام اول مخاطبانتان را خوب شناسایی کنید. برای این کار میتوانید از امکان تجزیه و تحلیل اینستاگرام برای شناسایی فالوورهای خود استفاده کنید. شما میتوانید فاکتورهایی مانند مکان، محدوده سنی، تفکیک جنسیتی و … مخاطبان خود را بررسی کنید. حتی برای بعضی از مخاطبان که دائما با شما در ارتباط هستند، مثلا زیر پستهایتان کامنت میگذارند و یا در پاسخ استوریهایتان، پیام میدهند را باید بیشتر مورد بررسی قرار دهید.
۲.محتوای جذاب ارسال کنید
هنگامی که مخاطبان خود را جذب کردید، باید چیزهایی را پست کنید که برای آنها جذاب باشد، تا آنها با ابزارهایشان مانند لایک و کامنت بتوانند مسیر تعاملی میان خود و شما را قوت ببخشند. افزایش این تعامل، به معنای افزایش شناخت شما از مخاطب است. ما در مقالههای قبلی با عناوین«نحوه به دست آوردن لایک بیشتر» چگونه در اینستاگرام فالوور بیشتری جذب کنیم؟ و سعی کردیم تا روشهای جذب مخاطب بیشتر را شرح دهیم. در همان مقالهها اعلام کردیم که یکی از استراتژیهای کلیدی برای این هدف، ارسال محتوایی است که بینندگان بیشتر آن را میپسندند. عکسهای با کیفیت بالا، بالا بردن تنوع محتوایی پستها و ارسال به موقع آنها چیزهایی است که میتواند در افزایش تعامل میان مخاطب و شما کمکرسان باشد.
۳.به نظرات و دایرکتها به سرعت پاسخ دهید
پاسخ به موقع به نظرات DMها برای برند شما خوب است. بهتر از آن به مخاطب یادآوری میکند که شما چیزی فراتر از یک برند هستید. گاهی اوقات، برند به یک سوال با یک پاسخ آموزنده جواب میدهد. و در مواقع دیگر، با اظهار نظر در احساسات تحریک شده مخاطبش شریک میشود.(حتی میتوانید از ایموجیها کمک بگیرد)
۴.نظرات مورد علاقه خود را پین کنید
کامنتهایی ارزش پین شدن را دارند که یا بیشترین لایک را از سایر مخاطبان گرفته باشند و یا این که توسط یکی از دوستان و یا افراد صاحبنظر ارائه شده باشند. با پین کردن یک نظر، آن را برای همیشه به اولین نظر برای کل مخاطبان خود تبدیل کنید.
نحوه پین کردن کامنت در اینستاگرام: برای پین کردن ابتدا روی نماد نظر در پست خود ضربه بزنید. سپس به نظری که میخواهید پین کنید، بروید و انگشت خود را روی آن و به سمت چپ بکشید. برای سنجاق نظر به بالای پست خود نماد بند انگشتی را بزنید.
۵.از پاسخهای ذخیره شده استفاده کنید
گاهی ممکن است از مخاطبان خود سوالات تکراری دریافت کنید. اینستاگرام کار شما را برای پاسخ به این سوالات راحت کرده است. ویژگی پاسخ ذخیره شده یک میانبر صفحه کلید است که میتوانید برای پاسخ سریع به سوالات ساده آن را تنظیم کنید.
نحوه تنظیم پاسخهای ذخیره شده در اینستاگرام: از نمایه خود، دکمه منو در گوشه سمت راست بالای صفحه نمایش را فشار دهید. از آن جا به تنظیمات و سپس به گزینه Creator و از آن جا به Saved بروید. حالا یک میانبر برای پاسخ خود انتخاب کرده و به عنوان Reply تایپ کنید. اینستاگرام به طور خودکار قسمت متن را با پیام از پیش تعیین شده شما پر میکند.
۶.ترولها، هرزنامهها و رباتها را محدود کنید
بدترین بخش شبکه های اجتماعی به جز کاردستیهای پنچ دقیقهای، شاید برخورد با ترولها و هرزنامهها باشد. این بخش ناخوشانید علاوه بر آزاردهنده بودن، میتواند بر تجربه و درک مخاطبان شما از برندتان تاثیر بسیار بدی بگذارد. برای اطمینان از اینکه محتوای اینستاگرام شما یک تجربه مثبت برای همه داشته باشد، میتوانید:
- نظرات را مرتبا تعدیل کنید و هر مورد را که حساب شما ترول میکند و یا گمان میکنید از رباتها باشد را حذف کنید.
- آن کاربران را گزارش دهید
- یک خط مشی رسانه اجتماعی ایجاد کنید تا تیم برند شما بداند چگونه به ترولها پاسخ دهد.
چگونه پاسخهای توهین آمیز را مخفی کنیم؟ به تنظیمات حساب کاربری خود بروید؛ روی بخش حریم خصوصی کلید کنید، روی کلمات پنهان ضربه بزنید و حالا کنترلهای نظری که را که میخواهید تنظیم کنید را انتخاب کنید. در اینجا یک فیلتر دستی هم وجود دارد که می توانید کلمات یا عبارتهایی را که به طور خاص میخواهید پنهان کنید را در همان صفحه تایپ کنید.
چگونه نظرات کاربران خاص را مسدود کنیم؟ به تنظیمات حساب کاربری خود بروید، روی بخش حریم خصوصی کلید کنید، روی نظرات ضربه بزنید. نام حسابهایی را که میخواهید نظرات آنها مسدود شود را تایپ کنید.
۷.حساب خود را برای فروش و خدمات بیشتر به مشتری بهینه کنید
اگر از حساب اینستاگرام خود برای کسب و کار استفاده میکنید، ارائه خدمات خوب به مشتریان تفاوت را ایجاد میکند.
- سعی کنید به سوالات سریع پاسخ دهید و تجربه خرید فالوورهایتان را تا جایی که میتوانید بی دردسر کنید. مثلا اگر بروی خدماتی که ارائه میدهید، محصولاتی لازم است، چه خوب میشود که بتوانید از ویژگی تجارت اجتماعی اینستاگرام استفاده کنید. با استفاده از این امکان، فالوورها برای خرید محصولات مرتبط فقط کافی است تا روی محصول کلیک کنند.
- برای مدیریت سوالات متداول از یک پلتفرم پیامرسانی استفاده کنید: به عنوان یک مدیر رسانه اجتماعی، حضور ۲۴ ساعته در اینستاگرام معقول نیست. اما مشتریان ممکن است در هر زمانی از روز بخواهند که با شما در تماس باشند. برای این که بتوانید دسترسی ۲۴ ساعته را مدیریت کنید، میتوانید از پلتفرمهای پیام رسانی Heyday استفاده کنید. Heyday یک ربات چت هوش مصنوعی است که میتواند تا ۸۰ درصد مکالمههای شما را با مخاطبانتان مدیریت کند. هنگامی که مشتریان در شبکه های اجتماعی با سوالاتی در مورد موجودی یا ردیابی سفارش با شما تماس میگیرند، ربات چت در زمان واقعی به آنها کمک میکند. البته سوالات پیچیدهتر را به تیم پشتیابی ارسال میکند.
- اطلاعات بیشتری را در لینک خود در بیو قرار دهید: لینک موجود در بیو اینستاگرام شما اولین جایی است که فالوورهای شما وقتی میخواهند درباره برند شما بیشتر بدانند به آن مراجعه میکنند. با تنظیم یک درخت پیوند، شما میتوانید مخاطبانتان را به منابع خارج از اینستاگرام مانند وب سایت شرکت، وبلاگ و یا سایر حسابهای شبکه های اجتماعیتان مانند فیس بوک و … هدایت کنید.
۸.رشد فالوورها را دنبال کنید و محتوای مربوطه را یادداشت کنید
امکان تجزیه و تحلیل اینستاگرام به شما کمک میکند تا مخاطبان اصلیتان را شناسایی کنید. در واقع سایت اینستاگرام اطلاعات مفیدی را مورد توجه قرار میدهد که عبارت است از:
- جمعیت شناسی فالوورها
- تعامل با حساب شما در هر روز از هفته
- چند اکانت اینستاگرام شما را پیدا کردهاند؟
- لینک شما در بیو چند کلیک از اینستاگرام دریافت کرد؟
همچنین میتوانید از دادهها برای ردیابی این که کدام محتوا برای مخاطبان شما جذابتر است استفاده کنید. یا مثلا با بررسی الگوهای جذب فالوور ببینید دقیقا بعد از کدام پست و با چه محتوایی شما با افزایش فالوورها مواجه شدهاید. شما میتوانید با استفاده درست از این دادهها، محتوا و زمان ارسال را طی یک برنامه انتشار برنامه ریزی کنید.