نماد سایت پایگاه خبری هفت گرد

فراخوان چالش استارت‌آپی «گردشگری بیدار»

سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) یک فراخوان جهانی برای استارت‌آپ‌هایی منتشر کرده است که برای تسریع پایداری در حوزه گردشگری تلاش می‌کنند و آنها را به چالش «گردشگری بیدار» دعوت کرده است.

به‌گزارش پایگاه خبری هفت گرد از اداره کل روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت میراث فرهنگی، سازمان جهانی گردشگری این حوزه را حوزه‌ای انعطاف‌پذیر و مقاوم خوانده است. در حالی که گردشگری یکی از بخش‌هایی است که به شدت تحت تأثیر بحران جهانی همه‌گیری کرونا قرار گرفته، توانسته است پتانسیل خود را به عنوان یک نیروی اصلی در بهبود وضعیت دنیا نشان دهد.
در متن این فراخوان آمده است:

«اکنون، با تحول دیجیتالی شتابان و پذیرش فناوری در سراسر زنجیره ارزش گردشگری، این بخش به عنوان یک بخش پیشرو در پاسخگویی به سخت‌ترین چالش‌ها در نظر گرفته می‌شود.
از طرف دیگر، جوانان توانایی خود را برای ارائه راه‌حل‌های فناورانه، تأثیرگذار به لحاظ اجتماعی و پایدار ثابت کرده‌اند. با این حال، آنها برای حفظ انرژی خود و آزادسازی تمام مزایای پروژه‌های خود به حمایت ملموس نیاز دارند.
به همین دلیل، UNWTO خواستار تلاش مشترک میان ذینفعان است و چالش «گردشگری بیدار» (Awake Tourism) را به دنبال یافتن نوآورانه‌ترین استارت‌آپ‌هایی که برای پیشبرد اهداف توسعه پایدار سازمان ملل است، اجرا می‌کند.»
استارت‌آپ‌های واجد شرایط برای شرکت در چالش گردشگری بیدار
استارت‌آپ‌ها از تمامی اقشار، از سراسر جهان و تمامی بخش‌های اقتصادی در صورت داشتن شرایط زیر می‌توانند در چالش گردشگری بیدار شرکت کنند:

مبتکر باشند و راه‌حل‌های دارای ارزش افزوده ارائه دهند.

پایداری‌محور باشند.

مقیاس‌پذیر باشند (داشتن پتانسیل رشد بین‌المللی و پتانسیل قابل‌استفاده در شرکت‌ها و مقاصد).

یک استارت‌آپ در مراحل اولیه یا سری A باشند.

عناصر دیجیتال و تکنولوژیک را در ایده‌های خود گنجانده باشند.

یک پایلوت و طرح تجاری آزمایش‌شده داشته باشند.

یک تیم تمام‌وقت شامل حداقل دو عضو زیر ۳۵ سال داشته باشند. تعادل جنسیتی نیز در نظر گرفته خواهد شد.

از همه راه‌های نوآورانه استقبال می‌شود: راه‌حل‌های فناورانه، تأثیرگذار از نظر اجتماعی و پایدار.

بخش‌های چالش «گردشگری بیدار»:
سازمان جهانی گردشگری شش چالش را شناسایی کرده است که به عنوان دسته‌بندی‌های این برنامه عمل خواهند کرد. از آنجایی که ممکن است پروژه‌هایی وجود داشته باشند که بتوانند به بیش از یک دسته‌بندی کمک کنند، پروژه‌ای که انتظار می‌رود تاثیر مثبتش در یک بخش قوی‌تر باشد، برای آن بخش انتخاب خواهد شد.
مشارکت جامعه محلی
۸۰ درصد از کل افرادی که در «فقر شدید» زندگی می‌کنند در جوامع روستایی زندگی می‌کنند، در حالی که گردشگری داخلی، روستایی و اکوتوریسم به عنوان محبوب‌ترین گزینه‌های سفر ظاهر شده‌اند. با تمرکز بر جوامع، این بخش پتانسیل زیادی برای تقویت اقتصاد محلی و بهبود شرایط اقتصادی جمعیت‌های کم‌درآمد و آسیب‌پذیر دارد.
اقتصاد سبز و آبی
گردشگری می‌تواند منبع فرصت‌های اقتصادی باشد و در عین حال برای حفاظت از اکوسیستم‌های طبیعی هم تلاش کند. این مهم با توسعه عملیات گردشگری با تقویت زیرساخت‌های پایدار از طریق سیستم‌های مدیریت انرژی، آب و پسماند کارآمدتر میسر خواهد شد.
ایجاد سرمایه زیست‌محیطی و پایدار
سرمایه پایدار پتانسیلی برای بهینه‌سازی استفاده از منابع، کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و همچنین ایجاد مزیت بازار رقابتی برای کسب‌وکارها دارد. در این مرحله، سرمایه‌گذاری‌های سبز و مکانیسم‌های مالی پایدار می‌توانند پتانسیل گردشگری را برای دستیابی به اهداف توسعه پایدار تقویت کنند.
استفاده بهینه از فناوری در گردشگری
پیشرفت‌های فناوری عمیق، به‌ویژه از زمان شروع همه‌گیری کرونا، با بهبود همزمان تجربه مشتری و افزایش کیفیت زندگی و سلامتی برای جوامع، از جمله موضوعاتی مانند دسترسی، شمول، کاهش فقر و… انقلابی در این بخش ایجاد کرده است. هوش مصنوعی، رمزنگاری، بلاکچین، متاورس، NFTها در این بخش از چالش مورد استقبال قرار می‌گیرند.
آموزش گردشگری
گردشگری علیرغم اینکه ۱۰درصد از مشاغل جهان را قبل از شیوع کرونا تشکیل می‌داد، از نظر توسعه مهارت‌ها با چالش مواجه بوده است. در واقع، تقریباً ۲۰درصد از افراد شاغل در صنایع منتخب گردشگری در اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۸ دارای تحصیلات کمتر از ابتدایی و متوسطه بودند. علاوه بر این، در حال حاضر هیچ آمارگیری مستمر یا داده‌های به‌روز‌شده‌ای در مورد توسعه مهارت‌ها و سهم آن در ایجاد ارزش افزوده در حوزه گردشگری وجود ندارد.
توانمندسازی زنان
در حالی که گردشگری بیشترین تعداد زنان را در اکثر مناطق جهان به کار می‌گیرد، با این حال کسب‌وکارهای فعال در این حوزه تمایل دارند در مشاغل کم‌درآمد و کم‌شان از زنان استفاده کنند. استارت‌آپ‌هایی با تمرکز بر جنسیت می‌توانند نقش مهمی در ایجاد برابری در این حوزه داشته باشند.
معیارهای ارزیابی
استارت‌آپ‌های شرکت‌کننده بر اساس موارد زیر ارزیابی خواهند شد:

کمک در نیل به اهداف توسعه پایدار

سهولت جذب ارزش از طریق همکاری با استارت‌آپ

تاثیر بالقوه کسب و کار

بلوغ محصول/فناوری

بلوغ تیم و سازمان

آمادگی مشارکت

مزایای شرکت در چالش گردشگری بیدار
مزایای استارت‌آپ‌های برنده در چالش گردشگری بیدار شامل موارد زیر است:

حمایت مالی توسط مرکز نوآوری‌های گردشگری Wakalua برای ارائه در روز نمایشی UNWTO

ارائه درخواست از طریق پلتفرم YouNoodle، که فرصت‌های معرفی و رشد را برای استارت‌آپ‌ها تسهیل می‌کند.

دسترسی به بیش از ۹۰ سرمایه‌گذار خطرپذیر، شرکت برتر و بیش از ۱۵۰ کشور مختلف

عضویت در شبکه نوآوری UNWTO

شرکت در برنامه مربیگری و شتاب‌گیری از طرف شرکای سازمان جهانی گردشگری

عضویت در پردیس‌های استارت‌آپی

پروژه آزمایشی بالقوه با موسسات بخش خصوصی

ارائه بودجه سید بالقوه

ارائه خدمات رشد در مرکز نوآوری Les Roches Spark، از جمله اقامت سه‌ماهه در کران مونتانا

نحوه شرکت در چالش «گردشگری بیدار»
برای ارائه درخواست و شرکت در این چالش آماده شوید:

ابتدا باید دسته‌بندی یا بخش که می‌خواهید برای آن درخواست ارائه دهید را انتخاب کنید.

سپس شرایط و ضوابط شرکت در مسابقه را بخوانید.

در ادامه سوالات ارائه‌شده در فرم درخواست را مطالعه کنید.

یک پاورپوینت (ارائه اسلاید، Pitch Deck) جذاب به زبان انگلیسی بسازید (کمتر از ۱۵ اسلاید).

سپس صفحه وب، کاربران رسانه‌های اجتماعی و اطلاعات تماس خود را ارائه کنید.

هنگامی که همه این موارد را آماده کردید، فرم درخواست خود را به زبان انگلیسی پر کنید و آن را ارسال کنید.

چالش گردشگری بیدار از ۲۱ آپریل ۲۰۲۲، برابر با یکم۱ اردیبهشت ۱۴۰۱، شروع شده است و علاقمندان تا ۳۰ ژوئن، برابر با ۹ تیر ۱۴۰۱، فرصت دارند درخواست خود را تکمیل کنند. اسامی استارت‌آپ‌های برنده در اکتبر ۲۰۲۲ اعلام خواهد شد و فرآیند اجرای ایده‌ها از دسامبر ۲۰۲۲ آغاز می‌شود.

خروج از نسخه موبایل