نماد سایت پایگاه خبری هفت گرد

جشنواره «ردپای نوروز» و رونمایی ملهم، از تن‌پوش‌های هخامنشی

در جشنواره «ردپای نوروز» 56 اثر از هنرمندان کشورهای روسیه، اقلیم کردستان عراق، اکراین، پاکستان، آذربایجان، هند، تاجیکستان، افغانستان، ایتالیا، اسپانیا، مکزیک، ترکیه، مجارستان، تونس، هلند و رومانی به نمایش گذاشته می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری هفت گرد، جشنواره بین‌المللی «رد پای نوروز» از امروز تا جمعه 23 اردیبهشت از سوی مؤسسه فرهنگی اکو با همکاری کانون هنری دایا، اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تنکابن، کمیته ملی موزه‌های ایران، مؤسسه پژوهشی و بین‌المللی اندیشه‌های خلاق جوانان آرایی و مؤسسه فرهنگی و هنری علم و فن ادیب فرهنگسرای خانواده برگزار می‌شود.

56 اثر از هنرمندان کشورهای روسیه، اقلیم کردستان عراق، اکراین، پاکستان، آذربایجان، هند، تاجیکستان، افغانستان، ایتالیا، اسپانیا، مکزیک، ترکیه، مجارستان، تونس، هلند و رومانی در این رویداد به نمایش گذاشته می‌شود.

همچنین 451 اثر از 400 هنرمند ایرانی در جشنواره بین‌المللی ردپای نوروز به نمایش درمی‌آید که هرکدام در بخش‌های هنری مختلف ازجمله مد، لباس و هنرهای تجسمی مفهوم نوروز، سرسبزی و زایش را به مخاطب منتقل می‌کنند.

هدی مولانا از نمایش یک لباس در این رویداد خبر داد و به هنرآنلاین گفت: طرح این پیراهن از تن‌پوش‌های دوره هخامنشی و نقوش متعلق به ایران باستان الهام گرفته‌ شده که رنگ قرمز متعلق به پارچه این لباس نشان از اصالت و تکامل از خامی به سمت پختگی را دارد.

او افزود: در سوزن‌دوزی این لباس با بهره‌گیری از تکنیک ده یک دوزی و نخ گلابتون، نقش گل نیلوفر دوازده پر در چین‌های پایینی دامن دوازده بار تکرار شده حال‌آنکه نیلوفر گلی است مقدس که در ایران باستان هرماه یک‌بار به پاسش جشنی به این نام برگزار می‌شود.

مولانا درباره دیگر نقوش به‌کاررفته در این لباس بیان کرد: گلنار پارسی بر آستین‌ها همان‌گونه که بر دست شاهان هخامنشی می‌درخشد آمده تا از تقدس ناربن در فرهنگ ایرانی سخن گوید و به چین‌های حریر لبه آستین متصل شود تا همچون برگ‌های درخت انار در نسیم به حرکت درآید.

این هنرمند عرصه طراحی لباس با اشاره به اینکه فرایند طراحی و اجرای این لباس بالغ بر 7 ماه به طول انجامیده است، اذعان داشت: در فرایند تولید این تن پوش سعی بر این بوده که از مواد طبیعی استفاده شود و اثر نهایی با محیط‌زیست سازگار باشد. همچنین این لباس درمجموع شامل 9 قطعه بوده که در این نمایشگاه تنها پنج قطعه آن در معرض دید عموم قرار می‌گیرد.

خروج از نسخه موبایل