نماد سایت پایگاه خبری هفت گرد

مراسم تجلیل از صد چهره ماندگار صنعت چاپ ایران

معاون پارلمانی رئیس جمهور در آئین سپاس چهره‌های ماندگار صنعت چاپ گفت: برگزاری آئین سپاس از چهره‌های ماندگار صنعت چاپ موجب هویت بخشی به تاریخ این صنعت شده و الگویی برای جوانان و آیندگان صنعت چاپ خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری هفت گرد، آئین سپاس چهره‌های ماندگار صنعت چاپ عصر دیروز (سه‌شنبه 20 اردیبهشت) با حضور سیدمحمد حسینی معاون پارلمانی رئیس جمهور جمعی از فعالان صنعت چاپ کشور، سیدمحمود دعایی مدیرمسئول روزنامه اطلاعات، علی‌اکبر ابراهیمی مدیرکل دفتر چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، منا ابروفراخ مدیرکل دفتر صنایع سلولزی وزارت صنعت، معدن و تجارت و جمعی از فعالان صنعت چاپ کشور از ساعت 16 تا 20 در هتل اسپیناس پالاس برگزار شد.
 
در ابتدای این مراسم، داود شایسته خصلت عضو هیات امنای آئین سپاس چهره‌های  ماندگار صنعت چاپ در سخنانی گفت: اهالی صنعت چاپ تجربه گفت‌وگو با نویسندگان بزرگ این کشور را داشتند و خاطره‌های زیادی از حروفچینی و همنشینی با بوی سرب و مرکب دارند، خاطره‌هایی که جایی درج نشده است.
 
وی ادامه داد: در این میان ضروری است ما قدردان کسانی باشیم که همه عمر خود را برای اعتلای فرهنگ این دیار سپری کرده‌اند و در روزهای پرفراز و نشیب خستگی را از پای در آوردند.
 
در بخش دیگری از این مراسم رضا منصوری به نمایندگی از هیات امنای ستاد برگزاری  آئین سپاس چهره‌های  ماندگار صنعت چاپ در سخنانی گفت: توسعه علوم و فنون وام‌دار صنعت چاپ است و کمتر صنعتی توانسته گوی سبقت را از این صنعت برباید، در ایران نیز چاپ با همه فراز و نشیب‌ها منشا برکات زیادی بوده است.
 
وی افزود: صنعت چاپ با پایمردی و ایثار کسانی به بالندگی رسید که نامشان در شمار خادمان علم و فرهنگ یاد می‌شود و اکنون خوشحالیم که بعد از 30 ماه تلاش این کار به نتیجه رسیده است و شاهد برگزاری آن هستیم
 
منصوری با اشاره به آغاز مراحل کار این آئین توضیح داد: کارها از پاییز سال 1398 آغاز شد و قرار بر این شدد که تاریخ یکصد ساله صنعت چاپ در قالب تهیه فیلم و تدوین یک کتاب شاخص عرضه شود و این کار با استقبال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلام روبرو شد.
 
وی درباره تشکل هیات امنای آئین سپاس چهره‌های  ماندگار صنعت چاپ، گفت: 14 تن از فعالان صنعت چاپ در این هیات امنا عضو شدند و در ادامه اساسنامه و برنامه‌های آن به مرور تدوین شد و اهدافی نیز برای آن در نظر گرفته شد.
 
منصوری همچنین به برخی از این اهداف اشاره کرد و یادآور شد: از جمله اهداف این برنامه تکریم کسانی بود که با تلاش و پیشرفت به دنبال نوآوری برای صنعت چاپ و بسته‌بندی بودند، مستندسازی تاریخ شفاهی و مصور صنعت چاپ و سیر تحول و تکامل آن در یک قرن گذشته و تهیه ذخیره‌ای از تجارب و توانمندی‌های صنعت چاپ نیز از دیگر اهداف این طرح بود.
 
به گفته وی، ایجاد بانک اطلاعاتی برای ترسیم توانمندی‌ها و امکانات و فرصت‌های صنعت چاپ برای برنامه‌ریزی و سیاستگذاری و معرفی اقدامات و تولیدات در سطح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی برای جذف مشتری و توسعه بازار داخلی و صادرات نیز را باید در زمره اهداف این برنامه معرفی کرد.
 
همچنین در بخش دیگری از این مراسم ازمجموعه صد فیلم صد چهره صنعت چاپ، کتاب رباعیات خیام به خط یدالله کابلی و جلد هفتم مجموعه برگزیده آثار استاد محمود فرشچیان که توسط انتشارات فرهنگ و هنر گویا منتشر شده است، رونمایی شد.
 
اقدامی برای هویت بخشی به صنعت چاپ
دیگر سخنران این مراسم، سید محمد حسینی معاون پارلمانی رئیس جمهور بود. وی با بیان اینکه کسانی که اهل کارهای بزرگ باشند، نام آن‌ها به خوبی به نیکی مطرح می‌شود، گفت: در روایات آمده است که بزرگان خود را احترام کنید، تجلیل کنید و تکریم کنید و این برنامه نیز اقدام ارزشمندی در صنعت چاپ به شمار می‌آید.
 
وی افزود: صنعت چاپ در گسترش خدمات علمی و فرهنگی نقش به‌سزایی دارد و می‌توان گفت که صنعت چاپ صنعتی فراگیر و فرابخشی است که در همه شئون زندگی ما گسترده شده است و در تحولات آتی نیز تاثیرگذار است.
 
حسینی با بیان اینکه دولت نیز در این زمینه از همه صنایع و تولیدات حمایت می‌کند، گفت: در این حوزه ما جلساتی مشترک با دولت و صنف داشتیم و با طرح مشکلات و دغدغه‌ها امیدواریم در تعامل با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت صمت پیگیر مشکلات خواهیم بود.
 
به گفته وی، اقداماتی چون برگزاری آئین سپاس از چهره‌های ماندگار صنعت چاپ موجب هویت بخشی به تاریخ این صنعت شده و الگویی برای جوانان و آیندگان صنعت چاپ خواهد شد.
 
آخرین سخنران این برنامه احمد ابوالحسنی، رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران و مدیر اجرایی این آئین بود، وی با بیان اینکه صنعت چاپ در تمام صنایع تاثیرگذار است و به صنایع مختلف هویت می‌دهد، گفت: یکی از دغدغه‌های جدی ما در این صنعت بحث استانی شدن اتحادیه صنعت چاپ است، بخش زیادی از چاپخانه‌های بزرگ ما مجبور شده‌اند به خارج از تهران بروند و از شمول اتحادیه ما خارج می‌شوند.
 
وی افزود: این چاپخانه‌ها مجبور هستند در اتحادیه‌های غیرمرتبط زیادی در سایر شهرها عضو شوند تا از مزایای تشکل‌های صنفی بهره‌مند شوند و این اصلا خوب  و مشکلات صنفی زیادی ایجاد کرده است.
 
ابوالحسنی با بیان اینکه در این زمینه اتاق اصناف با این موضوع موافقیت کرده است، گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز با این موضوع موافق است ولی متاسفانه تاکنون اجرایی نشده است و امیدواریم با مساعدت مسئولان این مساله حل شود.
 
وی همچنین به برگزاری آئین سپاس از چهره‌های ماندگار صنعت چاپ اشاره کرد و یادآور شد: این مراسم برای نخستین بار توسط یک اتحادیه صنفی بدون هیچ کمک مالی و سازمانی و با هزینه بزرگان و فعالان این حوزه برگزار شده است.
 
در پایان این مراسم نیز از یکصد چهره ماندگار صنعت چاپ در حوزه‌‌های مختلف با اهدای تندیس و لوح تقدیر، تجلیل شد. اسامی مفاخر این مراسم نیز شامل؛
زنده‌یاد مرتضی نوریانی، زنده‌یاد عبدالرحیم جعفری، زنده‌یاد هاکوپ گابریلیانی، زنده‌یاد همایون صنعتی‌زاده و زنده‌یاد جعفر صمیمی است. 
 
همچنین اسامی برگزیده این مراسم به شرح زیر است؛
 احمد ابوالحسنی، حسین احمدی، علیرضا احمدی، محمد شاپور اسفرجانی، محمداکبرزاده،  محمدعلی انصاری‌پور، بهمن پورمند، زهرا جلیل‌ثانی، سعید حاجیلو، حسین حسین‌پور، رضا حسینی، مجید خادمی، سعید رستگار، عباس سرابیان، احمد سمیعی، غلامرضا شجاع، نصرت‌الله طاقی، حمیدرضا طاهری آشتیانی، محمد عربستانی، سید رضا کروبی، محمدحسین گوگانی، هومن محمدی، محمد مبارکی، حسین محمدی، علی مخزن، حسین معینی، علی مغانی، رضا منصوری، سیدمحمد موسوی کیانی، داود مهرعلیان، سیدحسین مهدوی، ناصر میرباقری، محمود نام‌آور، مهرداد نباتچیان، عزیز نصراللهی، رضا نورایی، مهرداد هاتف، بابک عابدین، زهرا اسحاقیان، محمود ذوالفقاری، علی طارمی راد، شهلا ایلخانی، سید جواد پیمان، مولود ماه تاب، محمد بلالی، محمد حاذق‌نژاد، رضا رضایی، هاشم احمدی، مصطفی پورشب و محمدرضا روح و روان.
 
در بخش پیشکسوتان نیز زنده‌یاد علی اسفرجانی، زنده‌یاد احمد بهنام جو، زنده‌یاد نجف بیاضیان، محمود پیشعلی، مجتبی تابان‌فر، غلامعلی توتونچیان، حبیب‌الله ترکمن، کیومرث جوهری مجد، علیقلی حسنی اعظمی، اسکندر خمسه‌پور، بیژن درویش، جواد دلشاد، زنده‌یاد اسمعیل دمیرچی، زنده‌یاد سیدرضا ذوالفقاری، زنده‌یاد عباس رحیمی یگانه، حسین زینال زاده اهرابی، زنده‌یاد غلامرضا سحاب، محمد سمیع‌زاده، داود شایسته خصلت، زنده‌یاد عبدالعلی شریفی، محمود شیخیان، زنده‌یاد عباس صاحبی، زنده‌یاد اسماعیل صاحبی، زنده‌یاد حاج مسلم صلاحی، زنده‌یاد حسن عابدین، زنده‌یاد سید مهدی علوی، زنده‌یاد محمدحسین فراهانی، حسین فرنگی، زنده‌یاد حسن قاسمی، حیدرعلی کربندی، زنده‌یاد محمد کشانی، زند‌ه‌‌یاد محمد کلاری، ناصر کلاری، مصطفی کنجکاو، مهدی گلستانیان، حمید متواضع، زنده‌یاد حسینعلی متین رضا، زنده‌یاد نورالله مجلسی، زنده‌یاد حسن محمدلو، زنده‌یاد سیدعلی مدنی، زنده‌یاد جعفر مصطفوی، یعقوب نباتچیان، زنده‌یاد امیرهوشنگ نوروزلو، زنده‌یاد سدی ابراهیم هاشمی، زنده‌یاد علی گلستانیان، محمد شریف‌زاده، علی یغمایی‌نژاد عسگری، میریونس جعفری تجلیل شدند.

خروج از نسخه موبایل