معاون رئیسجمهور و رئیس سازمان حفاظت محیطزیست در پیامی با تبریک فرارسیدن روز ارتباطات و روابط عمومی از عموم تلاشگران این عرصه تقدیر و تشکر کرد.
به گزارش پایگاه خبری هفت گرد از اطلاعرسانی سازمان حفاظت محیطزیست؛ متن پیام دکتر علی سلاجقه به این شرح است:
بسمالله الرحمن الرحیم
در سالی که از سوی مقام معظم رهبری به نام «سال تولید، دانشبنیان و اشتغال آفرین» مزین شده است ،روابط عمومیها بهعنوان رکن اساسی نظام ارتباطی و اطلاعرسانی نقش تعیینکنندهای در افزایش آگاهیهای آحاد جامعه، فرهنگسازی و تنویر افکار عمومی، بر عهدهدارند و میبایست پرچمدار جهاد تبیین باشند ، و پرواضح است که بهترین راهکار اجرای جهاد تبیین، گفتمان سازی است، که این کار باید با جدیت دنبال شود.
«روابط عمومی» سازمان باید برای تحقق فرمان مقام معظم رهبری و شعار سال سازمان حفاظت محیطزیست در بحث فناوری و دانشبنیان با استفاده از تمامی ظرفیتهای سازمان برنامه جامع و عملیاتی تدوین کند تا این موضوع شتاب بیشتری بگیرد.
دانشبنیان شدن یعنی رسوخ علم، اندیشه و دانش در سیستم و هرگاه این اتفاق بیفتد، جهالت زدوده و بر اساس عقل و منطق محیطزیست کمتر تخریبشده و شرایط محیط زیستی کشور ارتقا مییابد.
اکنونکه اهمیت جایگاه روابط عمومی در عصر ارتباطات و در دورانی که اطلاعرسانی در همه عرصهها پیشتاز است بر همگان آشکارشده، نمیتوان نقش آن را در پیشبرد اهداف یکنهاد یا سازمان، بهبود کیفی و کمی فعالیتها و افزایش بهرهوری از امکانات و نیروی انسانی نادیده گرفت.
اینجانب فرارسیدن بیست و هفتم اردیبهشتماه؛ روز ارتباطات و روابط عمومی را بهتمامی دستاندرکاران ساعی و پرتلاش عرصه ارتباطات و روابط عمومی که در جهت ایفای رسالت خطیر گردش شفاف و صحیح اطلاعات گام برمیدارند، تبریک و تهنیت عرض میکنم.
بیشک، دنیای امروز، دنیای ارتباطات است و نقش اصحاب خبر و رسانه بهعنوان مشعلداران توسعۀ آگاهی که با بهکارگیری هنر، مهارت، تدبیر و دانش خود، فضایی سالم برای اطلاعرسانی شفاف و ارتباطات اثربخش بین مردم و سازمانها را فراهم میکنند، انکارناپذیر بوده و قابلتقدیر است.
امروزه روابط عمومی در متن است نه در حاشیه، ضرورت است نه تفنن، در خود مدیریت است نه بیرون آن، پس حقداریم بگوییم هر مدیریتی سزاوار روابط عمومی است که دارد، چراکه روابط عمومی از مدیریت جدا نیست و با آنچه بهعنوان چرخ پنجم ارابه به تنه برخی مؤسسات میچسبانند، فرق بسیار دارد.
روابط عمومی با شناخت و بصیرت دقیق از متن و با پایش حاشیهای و دقیق و بهموقع شرایط را برای انجام صحیح وظایف متن مهیا و فضای ابهام و خاکستری را از سیستم به شفافیت و تبلور وظیفه ذاتی تبدیل مینماید.
روابط عمومی بایست در ارتباط با مردم، مدافع سازمان و در ارتباط با مدیران، نقش مدعیالعموم را ایفا کند. انگیزه اعمال انسانی اغلب احساسات است نه منطق، بنابراین کارشناس روابط عمومی باید عکسالعملها را بهحساب آورد و بکوشد تا تفسیرهای مختلف را پیشبینی کند.
هدف فعالیتهای روابط عمومی در یک سازمان بایستی چنان باشد که کارکنان منافع خود را با سازمان یکی بدانند. بهعبارتدیگر معتقد باشند که ضرر سازمان ضرر آنها و نفع سازمان منفعت آنهاست.
ازاینرو، نامگذاری روزی به نام روز ارتباطات و روابط عمومی فرصتی مغتنم برای بازبینی هوشمندانه و منصفانه راههای طی شده در جهت تعامل و تأمین دانش اجتماعی و نیز ترسیم و تبیین افقها و چشماندازهای روشن برای فردای بهتر است.
علی سلاجقه
معاون رئیسجمهور و رئیس سازمان حفاظت محیطزیست