نماد سایت پایگاه خبری هفت گرد

ساخت پستانک هوشمند برای نظارت بر سلامت نوزاد

محققان دانشگاه ایالتی واشنگتن پستانکی ساخته‌اند که از طریق آن می‌توان وضعیت بدن نوزاد را کنترل و کیفیت مراقبت را افزایش داد.

به گزارش پایگاه خبری هفت گرد به نقل از سایت “sciencedaily” پستانک هوشمند به منظور کنترل وضعیت نوزادانی که هنگام تولید در بخش مراقبت‌های ویژه بستری می‌شوند ساخته شده است.

عملکرد پستانک بی‌سیم و بیوالکترونیک به این صورت است که نیاز به خون‌گیری تهاجمی دو بار در روز را برای نظارت بر الکترولیت‌های نوزادان برطرف می‌کند. این پستانک هوشمند همچنین می‌تواند نظارت مستمر بیشتری بر سطح یون سدیم و پتاسیم را ارائه دهد. این الکترولیت‌ها به مراقبان کمک می‌کنند تا در صورت کم‌آبی بدن نوزادان، خطری برای نوزادان، به‌ویژه آن‌هایی که نارس به دنیا می‌آیند یا دارای سایر مشکلات سلامتی هستند، هشدار دهند.

محققان این پستانک هوشمند را بر روی تعدادی از نوزادان در بیمارستان آزمایش کردند. نتیجه این آزمایش از نمونه‌گیری خون نوزادان قابل بررسی بود.

جونگ هون کیم، دانشیار دانشکده مهندسی و علوم کامپیوتر دانشگاه ایالتی واشنگتن درباره ساخت این پستانک گفت: اگر نوزادان نارس در ماه اول تولد از مراقبت‌های با کیفیتی برخوردار شوند، شانس بیشتری برای زنده ماندن دارند. در این راستا بیمارستان دو بار در روز از نوزاد خون می‌گیرد، بنابراین آنها فقط دو نقطه داده را دریافت می‌کنند. این دستگاه یک روش غیرتهاجمی برای نظارت بر غلظت الکترولیت نوزادان در زمان واقعی است.

او ادامه داد روش خون‌گیری می‌تواند به طور بالقوه برای نوزاد دردناک باشد و شکاف‌های زیادی در اطلاعات ایجاد ‌کند، زیرا معمولاً یک بار در صبح و یک بار در عصر انجام می‌شود. روش‌های دیگری برای آزمایش بزاق نوزاد برای این الکترولیت‌ها ایجاد شده است، اما این روش‌ها شامل دستگاه‌های حجیم و سفت و سختی است که نیاز به جمع‌آوری نمونه جداگانه دارند.

محققان با استفاده از یک پستانک معمولی و تجاری موجود، سیستمی ایجاد کردند که از بزاق نوزاد از طریق کانال‌های میکروسیال نمونه برداری می‌کند. هر زمان که نوزاد پستانک را در دهان دارد، بزاق به طور طبیعی به این کانال‌ها جذب می‌شود، بنابراین دستگاه به هیچ نوع سیستم پمپاژی نیاز ندارد. این کانال‌ها دارای حسگرهای کوچکی در داخل هستند که غلظت یون سدیم و پتاسیم را در بزاق اندازه‌گیری می‌کنند. سپس این داده‌ها به صورت بی سیم با استفاده از بلوتوث به مراقب منتقل می‌شود.

تیم تحقیقاتی قصد دارد تا قطعات را مقرون به‌صرفه‌تر و قابل بازیافت کند. همچنین آنها در تلاش هستند تا آزمایش بزرگتری از پستانک هوشمند را برای تعیین کارایی آن تنظیم کنند.

این مقاله در مجله (Biosensors and Bioelectronics) منتشر شده است.

خروج از نسخه موبایل