نماد سایت پایگاه خبری هفت گرد

روز جهانی موزه‌ 2022، روزی برای «قدرت موزه‌ها»

از سال ۱۹۷۷، انجمن بین‌المللی موزه‌ها (ICOM) هر سال روز بین‌المللی موزه را برگزار می‌کند که روزی منحصربه‌فرد برای جامعه بین‌المللی موزه است. شعار سال ۲۰۲۲ برای روز جهانی موزه‌ها، «قدرت موزه‌ها» است.

به‌گزارش پایگاه خبری هفت گرد از اداره کل روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت میراث فرهنگی، هدف از روز جهانی موزه (IMD) افزایش آگاهی در مورد این واقعیت است که «موزه‌ها ابزار مهمی برای تبادل فرهنگی، غنی‌سازی فرهنگ‌ها و توسعه درک متقابل، همکاری و صلح بین ملل هستند.» رویدادها و فعالیت‌های برنامه‌ریزی‌شده برای بزرگداشت روز بین‌المللی موزه‌ها که در ۱۸ مه برابر با ۲۸ اردیبهشت هر سال برگزار می‌شود، ممکن است یک روز، چند روز یا یک هفته کامل ادامه داشته باشند. IMD برای اولین بار ۴۰ سال پیش جشن گرفته شد. در سراسر جهان، موزه‌های زیادی در برنامه‌های روز جهانی موزه شرکت می‌کنند. سال گذشته بیش از ۳۷هزار موزه در حدود ۱۵۸ کشور و منطقه مختلف جهان در این رویداد شرکت کردند.
موزه‌ها این قدرت را دارند که دنیای اطراف ما را متحول کنند. این اماکن فرهنگی به عنوان مکان‌های نمایش اکتشاف‌های مهم بشری، اطلاعات فراوانی در مورد گذشته و تاریخ هر ملت در اختیار بازدیدکننده‌ها قرار می‌دهند و ذهن آنها را به روی ایده‌های جدید باز می‌کنند، دو گام اساسی در ساختن آینده‌ای بهتر.
در روز جهانی موزه ۲۰۲۲، که در ۱۸ مه برگزار می‌شود، ایکوم قصد دارد پتانسیل موزه‌ها را برای ایجاد تغییرات مثبت در جوامع خود از طریق سه منظر بررسی کند.

قدرت دستیابی به پایداری: موزه‌ها شرکای استراتژیک در اجرای اهداف توسعه پایدار سازمان ملل هستند. این اماکن به عنوان واحدهای کلیدی در جوامع محلی خود، به نیل به اهداف مختلفی کمک می‌کنند که شامل تقویت ارتباطات بین اقشار مختلف جامعه و اقتصاد اجتماعی و انتشار اطلاعات علمی در مورد چالش‌های زیست‌محیطی می‌شود.

قدرت نوآوری در دیجیتالی‌سازی و بهبود دسترسی: موزه‌ها به زمین‌های بازی بدیعی تبدیل شده‌اند که در آن‌ها می‌توان فناوری‌های جدید را توسعه داد و در زندگی روزمره به کار برد. نوآوری دیجیتال می‌تواند موزه‌ها را در دسترس‌ افراد بیشتری قرار دهد و آنها را در چشم افراد بیشتری جذاب‌ جلوه دهد. با این کار، به مخاطبان کمک می‌شود مفاهیم پیچیده و ظریف مرتبط با موزه‌ها، تاریخ و فرهنگ را درک کنند.

قدرت جامعه‌سازی از طریق آموزش: موزه‌ها از طریق مجموعه‌ها و برنامه‌های خود، یک بافت اجتماعی خاص را ایجاد می‌کنند که در ساختن آینده جامعه ضروری است. آنها با حمایت از ارزش‌های دموکراتیک و فراهم کردن فرصت‌های یادگیری مادام‌العمر برای همه، به شکل‌گیری یک جامعه مدنی آگاه و متعهد کمک می‌کنند.

خروج از نسخه موبایل